Ser att det finns inställningar men har inte lyckats få det att funka. Hade tänkt ev köpa en tablet och undrar om det funkar att konfigurera. Har sökt men hittar inte på forumet alla fall.
Beror lite på vad du menar med vpn, men exempelvis Anonines (https://www.anonine.com/sv) pptp tjänst funkar utmärkt.
VPN verkar inte funka emot ciscos brandväggar undrar om android har samma lösning som ipad när det gäller vpn. (enligt en kompis så funkar det inte) Men hört att Android inte klarar av VPN just nu. Och jag prova själv lite men är ju inte nån teknisk gud direkt. Hade tänkt köpa en tab själv och är lite behov av denna tjänst även om jag personligen aldrig skulle köpa mig ett äppelskrutt. Så undrar bara om det stämmer att Android inte klarar av det. Sorry om jag verkar lite luddig behöver nog sova lite men hoppas jag gjorde mig förstådd
Jag har faktiskt inte fått den att fungera förut när jag prövade. Men måste ha gjort nått fel... Vad har du för lur? Jag har legend, men det ska inte spela nån roll. Borde fungera oavsett..
Android (i alla fall 2.2, har bara tillgång till det) stödjer VPN via PPTP och L2TP, den senare både med och utan IPSec. Jag kör själv PPTP till min hemmarouter som med hjälp av DD-WRT agerar PPTP-server och det fungerar utmärkt. Cisco kan vad jag vet stödja L2TP/IPsec men det krävs att man konfigurerar burken för det vilket kanske inte är så vanligt. Oftast kör man EasyVPN mot äldre Cisco och AnyConnect mot nyare, båda är Ciscos egna klienter. EasyVPN lär aldrig komma i en Android-version då det just inte sker någon utveckling av klienten men det har kommit en IOS-version av AnyConnect. Förhoppningsvis dyker det upp en även till Android men jag tror att det kräver en tilläggslicens på Cisco-burken om man ska köra dom mobila klienterna.
Stödjer inte Android ren IPsec utan ett redundant tunnlingslager (L2TP)? Det gör min gamla Nokia till och med.
Prövade nyss med pptp, och jag vart ansluten. Men fick ingen trafik sen...Ska pröva senare. vart ansluten denna gången iallafall..
Nu ska vi se.. Jag kör L2TP mot Juniper SSG-350M jag har hemma utan problem. Jag kör även pptp mot en dd-wrt-enablad vanlig hemmarouter. Bägge funkar. // A
[Problem] Försöker få igång min nya Galaxy S2 med PPTP mot en fungerande DD-WRT vpn, verkar helt omöjligt. Har hört nått om att vpn skulle ha upphört att fungera i Gingerbread? Uppdaterade precis med KF3 i hopp om att det hade fixats. Genom att koppla upp telefonen mot wifi på annan internetuppkoppling så funkar det men inte med 3G.
VPN och wifi kryptering har varit buggigt sedan dag 1. Riktigt slött av Google att inte ta tag i det. PPTP funkar fint om du slår av krypteringen. Men det finns ju vissa nackdelar med det. Sök på pptp, vpn, l2tp, ipsec, wifi mm. Issues - android - Android - An Open Handset Alliance Project - Google Project Hosting
Jag har letat länge efter fungerande Vpn lösning mot Cisco router. Fick det till slut att fungera bra med cf-3.1 kernel (chaifire) och VPNC Widget från market på både min SGS2 och Galaxy Tab, kanske ett bra recept för andra också.. Sent from my GT-P1000 using Tapatalk
Det funkar fint för min del. Såhär ser min config ut: DD-WRT: Services / VPN => PPTP Server Enable Broadcast supporrt Enable Force MPPE Encryption Enable server ip: ja, ip Client ip: 192.168.123.1-10 står min på Chap secrets: anders * grymtpw * resten disabled I Telefon: PPTPAdd VPN Namn: Ditt val IP: Ditt IP hem (står i dd-wrt) Enable encryption checkad inget mer. Sen, logga in med "anders" och "grymtpw" // A
[Löst med VillainROM] Senaste VillainROM löste mitt problem, nu funkar det perfekt med pptp och 3G. Varken orginal eller CM7 funkade med pptp för mig.
Fick igång IPSec/L2TP mot Open Swan på Ubuntu. Dock fick jag av någon anledning problem när jag var bakom NAT (läs WiFi), fungerade fint annars. Kan ha varit luren men jag har på känn att jag missade ngn inställning i ngn av de alla konf-filer man skulle peta i. Fick aldrig ngn ordning på NAT-problemen så det slutade med att jag installerade OpenVPN. Det funkar alldeles perfekt! Fördelen med OpenVPN är att det inte har problem med NAT, det funkar tom genom HTTP-proxy (vilket IPSEC garanterat inte gör). Dvs det är i stort sett omöjligt att bara blocka VPN-trafiken. Ytterliggare en fördel är att man kan få ett virtuellt VPN-nic på servern, därmed kan jag styra och kontrollera trafiken enkelt med vanliga brandväggen. Nackdelen är att man måste mecka lite med telefonen, ha rootad telefon samt en kernel med tun.ko modul. Jag kör fn Darky 10.2, fick lov att uppdatera / flasha en ny kernel då just den versionen inte hade en fungerande modul (hittas enkelt på Darkys forum med Google). En annan fördel med OpenVPN e att man utnyttja "HTTPS hålet" i vissa betal-wifi Sent from my GT-I9000 using Tapatalk
Problemet med VPN/IpSec/L2TP etc etc bakom NAT är att maskinen framför måste stödja VPN passthrough (Protokoll 50/51) samt kunna forwarda dessa till maskinen bakom då det krävs end-2-end anslutning. OpenVPN är liksom PPTP en klient till serveranslutning och kan liknas vid t.ex ftp eller annan socketanslutning. Ibland kan portar behövas: - TCP Port 1701 - UDP Port 500
Uppdaterade till 4.0.3 stock och då fungerade vpn pptp perfekt över 3g. Slängde in CF-Root-SGS2_XX_XEO_LPQ-v5.3-CWM5.tar och direkt i samband slutade vpn att fungera över 3G. Prvovade att läga tillbaka stock och PPTP hoppade igång direkt. Någon som vet om det finns någon CF root som fungerar med PPTP?