Fråga: Vpn tjänster för billigare flyg/ hotell

Diskussion i 'Allmänt' startad av Arn83, 17 aug 2024.

1. Arn83

Arn83 Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    54
    Någon som provat? Fungerar det? Jag testade med en gratis VPN tjänst utan resultat. Kanske kan en dyrare VPN hjälpa.dock behöver man dessutom rensa cache och surfa inkognito trots VPN.

2. blueman

blueman Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    17
    Operatör:
    Telavox
    Telefon:
    Iphone 13 mini

MINA ENHETER

Operatör:
    Telavox
    Telefon:
    Iphone 13 mini
    ROM:
    Löjrom?
    varför skulle det bli billigare?

3. htiawe

htiawe Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    208
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    OnePlus 8 Pro

MINA ENHETER

Operatör:
    Fello
    Telefon:
    OnePlus 8 Pro
    Info:
    Lawnchair Launcher alt Nova
    Telefon 2:
    iPhone 11 Pro
    Telefon 3:
    P40 Pro+
    Teorin är väl att i länder med svagare valuta så skulle flygbiljetter och annat vara billigare för att anpassas mot marknaden. Däremot har jag aldrig stött på att så har varit fallet.

4. pacc

pacc Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    410
    Då borde man väl välja Sverige/s

jogge gillar detta.
  5. Arn83

Arn83 Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    54
    Tanken är som nämnts ovan att befolkningen i fattigare länder exempelvis Thailand erbjuds bättre priser så att det också ska ha råd att resa med tanke på sina lägre löner och att man med hjälp av VPN kan låtsas att man befinner sig i Thailand eller ett annat fattigt land för att på så sätt får bättre priser på flyget och hotell men tyvärr fungerade det inte för mig. Provade både via mobil och dator med Express VPN som ska vara en av de bästa VPN tjänsterna på marknaden utan resultat.
    Ibland när jag valde något fjärran land exempelvis Sri Lanka så fick jag flygresor på Skyscanner presenterat i en valuta jag inte allt kände igen. Ändrade då på skyscanners sida till SEK och vet inte om den konverterade beloppet till svenska kronor eller om den plötsligt höjde priset för att anpassa till svenska löneförhållanden? Jag tog mig inte besväret att kolla upp växelkursen på annat håll och räkna om.

Jag tolkar det hela som att de olika webbsidorna som säljer resor har upptäckt kryphålet och täppt igen det så att man ändå märker att jag kommer från Sverige och har råd att betala "svenska priser"

6. pernils94231

pernils94231 Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    436
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Pixel 7 + IPhone 15 pro max

MINA ENHETER

Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Pixel 7 + IPhone 15 pro max
    Om du nu ska göra det halv seriöst använd en ny och oanvänd webläsare gärna med Netshield eller liknande och anslut via 2 vpn servers "secure core" den sista i det landet du vill "resa" från. Ställ in landets språk och valuta sen får du översätta sidan manuellt och omvandla valutan. Men väldigt vanligt att dom redan spärrat VPN tjänstens ip serier.

7. Asawi

Asawi Android Apprentice Medlem

Mottagna gillanden:
    4 904
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Xiaomi Mi11 Lite

MINA ENHETER

Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Xiaomi Mi11 Lite
    Platta:
    iPad Air 2 LTE
    Har ingen aning om det verkligen är så, men är skeptisk. Skulle du väl komma till köp kan du ju inte vara anonym längre i vilket fall.
    (Vore det fallet för Thailand, som nämndes, skulle garantera mina Thailändksa vänner utnyttja detta via sina familjer som är kvar i Thailand. Men har aldrig hört tala om det.)

8. Zerge

Zerge Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    531
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    iPhone 16 Pro

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    iPhone 16 Pro
    Telefon 2:
    Nokia X10
    Platta:
    iPad Air 2022 256GB
    Tyvärr skulle jag vilja påstå att använda VPN för att få billigare priser på flyg och hotell inte riktigt fungerar. Många företag har system på plats för att upptäcka och blockera trafik som kommer från datacenter. De flesta VPN-tjänster använder samma leverantörer av datacenter, såsom Datacamp, M247 och 31173 Services, vilket betyder att det är enkelt att detektera de flesta VPN:er.

Dessutom kan försök att köpa något online via en VPN ofta leda till att transaktionen blockeras av diverse antifraud system. Precis som din egna bank så vill företag förebygga kreditkortsbedrägerier och chargebacks som kan leda till höga hanteringsavgifter för företaget, vilket betyder att oftast så blockeras transaktioner från IPs som kommer ifrån datacenter. Det är därför det kan det vara svårt att använda VPN för att hitta billigare priser, och det kan snarare skapa stora problem vid köp.

bernard gillar detta.
  9. Boris92

Boris92 Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    952
    Operatör:
    Bahnhof, Fello
    Telefon:
    Oneplus 7T

MINA ENHETER

Operatör:
    Bahnhof, Fello
    Telefon:
    Oneplus 7T
    ROM:
    LineageOS
    Info:
    Degoogled med MicroG
    Telefon 2:
    Oneplus 3T
    ROM:
    DivestOS
    Telefon 3:
    Samsung Gakaxy S2 i9100
    VPN skulle bara hjälpa dig om en bokningssida är bannlyst från en marknad, t.ex. booking.com. Hotellet vill ha turister från utlandet och erbjuder priser på booking men inhemska turister får inte det priset. Har hänt att hotell har frågat hur jag fick priset och sa ok när man nämner booking.

Flygbolag har ett antal låga priser men dom förväntas säljas långt innan. När du tänker köpa biljett dagen innan flyg får du automatiskt den dyraste prisklassen. Så boka tidigare så skrattar du hela vägen till banken. cookies och statistik på dina hårdvara fingeravtryck visar vem du är och du får det priset dom vill sälja.

T.ex. hatar flyg folk som inte flyger med i ett paket. Så om du hittar ett paket med billig resa men krav på hotell och evenemang så finns det risker, eller att du köper en resa men återresan är dagen efter, men du hittar billigare resa en vecka senare som inte är relevant. Flygbiljetter är plomberade för en specifik person, om man kund ge bort återresan till någon annan som vill flyga skulle det ändra hela marknaden.

10. Arn83

Arn83 Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    54
    Det är nog som ni säger att det krävs mycket tur för att kunna komma billigare undan med VPN. Jag provade enligt instruktioner på nätet från express vpn egen hemsida med både Chrome och Microsoft Edge efter att ha rensat alla cookies och dessutom i ett inkognitofönster och då letade jag både hotell via exempelvis trivago och flera samt flygresor via bland annat momondo, Skyscanner och flygresor.se samtliga försök utan framgång. Sade upp mitt prova på VPN. Hade förstås varit ännu tråkigare om man hade fått ett lägre pris och sedan fått betalningen nekad eller blivit uppringd från sitt kreditkortsföretag som misstänker bedrägeri

11. Arn83

Arn83 Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    54
    Tror ni det är bättre att använda någon annan av dessa webbläsare istället för Google när man söker resor för att inte bli spårad och få se priset öka?
    Duck duck Go
    Qwant
    Privacywall

Bifogade filer:

12. Cupcakes

Cupcakes Mobilberoende Moderator

Mottagna gillanden:
    8 312
    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max
    För flyg gäller väl ofta att priset baseras på flygplatsen du startar din resa på? Det är ju exempelvis i flera fall billigare att flyga ARN-PVG-ARN än exempelvis CPH-PVG-CPH trots att det är samma flyg från CPH.