Vridning i Google Sky Map åt motsatt håll

Diskussion i 'Blade' startad av Turbo, 17 jan 2011.

1. Turbo

Turbo Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Jag köpte en ZTE Balde från Tele2 i Farsta igår.

När jag installerade Google Sky Map märkte jag direkt att utslagen blir åt motsatt håll. D.v.s. vrider jag åt höger så ger telefonen utslag åt vänster och tvärt om. Uppåt och neråt fungerar däremot fint.

Har någon annan upplevt problem med Google Sky Map? Kanske kan någon Blade-ägare installera det och komma med feedback? ;)

Kompassen ger också konstiga utslag. Söder är öster. Norr är väster. Jag vet inte om Google Sky Map kalibrerar vridningen av telefonen från accelerometern eller kompassen, men något är konstigt. Jag har kalibrerat kompassen utan bättre resultat och installerat om Google Sky Map flera gånger.

Tacksam för svar!

2. kallt_kaffe

kallt_kaffe Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1 685
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Xiaomi Mi Note 10

MINA ENHETER

Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Xiaomi Mi Note 10
    Så vitt jag vet så levereras både Comviq's, Telias och finska Saunalahti med en kompassdriver som ger väldigt konstiga utslag. Trodde först att de bytt hårdvara och att det bara var på gamla Blade's som man fick detta problem med den nya ROM:arna men det verkar som de helt enkelt levereras med ett "trasig" mjukvara.

Med stor sannolikhet försvinner problemet om du flashar, t.ex. min ROM Swedish Snow RLS1 som bygger på Comviq ROM:en men använder compass drivern från den ungerska ROM:en som var är den senaste ROM:en som jag vet säkert har en fungerande kompass.

Ett annat alternativ är att dra in Japanese Jellyfish som inte heller lider av detta otyg.

Egentligen borde alla Telia och Comviq ägare med original ROM:ar reklamera sin telefoner pga av detta.

(fotnot: Comviq = Tele2)

3. Turbo

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Hej,
    Tack för ditt svar. Jag gjorde som du föreslog och reklamerade luren i Tele2 butiken. Jag fick då direkt en ny telefon som jag testade på plats. På den nya luren fungerade det inte alls att vrida telefonen åt höger eller vänster i Google Sky Map, skärmen stod helt still Sämre än den första telefonen alltså som vred sig, men åt motsatt håll. Upp och ner funkade däremot fint på båda telefonerna.

Jag beslutade mig för att lämna tillbaka även den nya luren. Tyvärr! Jag gillar verkligen ZTE Blade men vågar inte roota en telefon med uppenbara fel då garantin lär bli inaktuell. Dessutom är jag en newbie.

Jag funderar på att köpa en ny ZTE Blade från Telia då de kanske fått in andra batchar.

Efterlysning: Har någon med en ZTE Blade från Tele2/Comviq (utan uppdaterat operativsystem) fått Google Sky Map att fungera om man vrider den åt höger eller vänster? Ladda ner lite snabbt och kolla, kanske är det fel på varenda lur.

Tack!

4. Redzo

Redzo Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    13
    Telefon:
    Galaxy S7

MINA ENHETER

Telefon:
    Galaxy S7
  5. kallt_kaffe

kallt_kaffe Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1 685
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Xiaomi Mi Note 10

MINA ENHETER

Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Xiaomi Mi Note 10
    Som jag sa, både Comviq's ROM:ar och Telias kommer med felaktiga kompassdrivers, tyvärr. Att den nya i butiken inte reagerade så mycket berodde troligen på att kompassen inte kunde kalibrera sig så värst bra inomhus.

Jag skulle kanske kunna göra en flashbar uppdatering som bara fixar kompassen om intresse finns. Dvs att man flashar på Clockwork recoveryn, installerar kompassfixen och sedan återställer originalrecoveryn. Enda skillnaden mot en helt omodifierad blir att man byter version på två filer.

Visserligen innebär det säkert att man bryter mot någon garantiregel. Undrar vad Telia själva säger. Kanske borde skriva ihop en "lagnings" procedur som de kan utföra om den får in telefoner med kompassfel. :) De kan få den billigt, för en ZTE Tablet eller två.

6. Turbo

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

7. Redzo

Redzo Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    13
    Telefon:
    Galaxy S7

MINA ENHETER