VTSaldo - Västtrafik, saldot i telefonen

Diskussion i 'Applikationsutveckling' startad av hanssv, 9 jul 2013.

1. hanssv

hanssv Baby Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    8
    Telefon:
    Sony Xperia XZ2 Compact

MINA ENHETER

Telefon:
    Sony Xperia XZ2 Compact
    Under våren var det lite diskussion (och t.o.m. lite skriverier i media) kring personer som använde NFC-utrustade telefoner för att fuska med sina Västtrafik-kort. Inspirerad av detta funderade jag om man inte istället kunde använda tekniken till något icke-destruktivt istället.

Resultatet blev en liten app som heter VTSaldo. Appen läser av kortet och presenterar saldo, kortets giltighet, och tidpunkt för senaste stämpling. Detta sker i realtid, man kan alltså kolla saldot direkt efter en stämpling (håller man på att göra en resa över zon-gräns stämmer inte alltid saldot förrän man stämplar ut) istället för att vänta 48 timmar tills saldot på Västtrafiks hemsida är uppdaterat, eller att leta upp en buss/spårvagn med kortläsare. Ganska praktiskt.

För att kunna bygga appen sparade jag min egen resdata under några veckor. Det var tillräckligt för att kunna lista ut hur det mesta av data rörande kontantresor lagras på kortet, men för att komma vidare funderar jag på om man kan ta hjälp av användare för att samla in data?!

Så, nu vill jag använda den samlade visheten här på Swedroid.
    • För det första, är en app av detta slag överhuvudtaget intressant?
    • Om ja, skulle man som användare vara beredd att hjälpa till för att göra appen bättre?
    • Om ja, är det ok att skicka iväg data direkt i appen, tillsammans med svar på några frågor kring senaste resa (Hållplats, kontantresa/periodladdning, etc.). Självklart alltid användarinitierat, så ingen data skickas automatiskt?
    • Vad ytterligare information vill man kunna läsa ut? Vill man kunna spara historik över sina resor?

Tack på förhand! Vill ni testa appen i dess nuvarande format så finns den på Play: https://play.google.com/store/apps/details?id=se.supertips.android.vtsaldo

/Hans

Neo och Sweden2 gillar detta.
  2. e7andy

e7andy Professional Droid Hedersmedlem

Mottagna gillanden:
    835
    Telefon:
    Huawei P10 Plus

MINA ENHETER

Telefon:
    Huawei P10 Plus
    Telefon 2:
    Nexus 5
    Telefon 3:
    ADP1
    Övrigt:
    LG G Watch R, ChromeCast
    Varför behöver appen rättigheterna "FULL NETWORK ACCESS" och "MODIFY OR DELETE THE CONTENTS OF YOUR USB STORAGE"?

Jag har iofs autoladdning så jag behöver inte veta mitt saldo. Det finns alltid pengar.
    Även fast en tjänst som autoladda finns så verkar det finnas många som fortfarande går och laddar sitt kort i kiosken i tid och otid så för dem är det säkert intressant att kolla vad saldot är för att avgöra om det är dags att ladda eller inte.

Jag hade gärna sett att tid för sista byte skrivs ut.

3. hanssv

hanssv Baby Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    8
    Telefon:
    Sony Xperia XZ2 Compact

MINA ENHETER

Telefon:
    Sony Xperia XZ2 Compact
    Reklambannern behöver tillgång till internet. USB STORAGE borde gå att plocka bort. Den ligger nog mest kvar för att jag var lat och återanvände samma app som jag använde för att samla in resdata och då skrev jag data där!

Tiden för sista byte ska nog gå att räkna ut, ska kolla på det...

e7andy gillar detta.
  4. hanssv

hanssv Baby Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    8
    Telefon:
    Sony Xperia XZ2 Compact

MINA ENHETER

Telefon:
    Sony Xperia XZ2 Compact
    Mycket riktigt behövdes inga USB permissions, har tagit bort det kravet i version 1.0.1!

Har dessutom lagt till sista bytestid. Här är jag lite fundersam, det som lagras på kortet verkar var +95 minuter snarare än +90 minuter (vid resa inom en zon). Kan det vara så att Västtrafik har lagt på en säkerhetsmarginal på 5 minuter?? Jag ska kolla nästa gång jag åker, men det kan dröja eftersom det är semester :P

Nya versionen:
    VTSaldo 1.0.1

5. uddevallare

uddevallare Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    318
    Operatör:
    Vimla,Tre
    Telefon:
    Oneplus 7T Pro

MINA ENHETER

Operatör:
    Vimla,Tre
    Telefon:
    Oneplus 7T Pro
    Nice app.

Skall prova på frugans telefon.

Hon har nytta av den just nu när hon reser med kontoladning.

Skickat från min GT-N7000 via Tapatalk 2

6. e7andy

Mottagna gillanden:
    835
    Telefon:
    Huawei P10 Plus

MINA ENHETER

Telefon:
    Huawei P10 Plus
    Telefon 2:
    Nexus 5
    Telefon 3:
    ADP1
    Övrigt:
    LG G Watch R, ChromeCast
    Jag får det inte att fungera. När jag håller kortet mot telefonen så hörs ljudet för NFC-läsning, men inget visas i appen.

7. hanssv

hanssv Baby Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    8
    Telefon:
    Sony Xperia XZ2 Compact

MINA ENHETER

Telefon:
    Sony Xperia XZ2 Compact
    Ajdå, det låter som att jag behöver implementera lite progress indikering :P

Fungerade första versionen? Avinstallera och installera igen, gör det någon skillnad?

8. e7andy

Mottagna gillanden:
    835
    Telefon:
    Huawei P10 Plus

MINA ENHETER

Telefon:
    Huawei P10 Plus
    Telefon 2:
    Nexus 5
    Telefon 3:
    ADP1
    Övrigt:
    LG G Watch R, ChromeCast
    Jag har testat med både förra och den nya versionen och med 2 olika kort, men inget funkar.

Jag har en Nexus 4 om det påverkar på något sätt.

Edit:
    Jag testade med appen Taginfo från NXP och fick följande meddelande:
    "No access possible
    This Android device does not support this type of tag"

Last edited: 11 jul 2013
  9. hanssv

hanssv Baby Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    8
    Telefon:
    Sony Xperia XZ2 Compact

MINA ENHETER

Telefon:
    Sony Xperia XZ2 Compact
    Jag googlade lite, och det verkar som att en del nyare mobiler inte klarar av att läsa Mifare Classic 1K chip, som Västtrafik använder. Så det är nog så att det inte funkar tyvärr... Såg att det var samma visa med Galaxy S4, där har jag ju en bra anledning att hålla i plånboken :P

Jag ska se om jag kan hitta någon lista över pryttlar som har NFC men inte kan läsa Mifare kort, så att jag kan exkludera dem i Google Play. Ledsen att du slösade tid på nåt som inte funkade!

10. e7andy

Mottagna gillanden:
    835
    Telefon:
    Huawei P10 Plus

MINA ENHETER

Telefon:
    Huawei P10 Plus
    Telefon 2:
    Nexus 5
    Telefon 3:
    ADP1
    Övrigt:
    LG G Watch R, ChromeCast
    Synd. Tråkigt att N4 och N10 inte har stöd för Mifare classic som de flesta andra mobiler tydligen stöder.

11. hanssv

hanssv Baby Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    8
    Telefon:
    Sony Xperia XZ2 Compact

MINA ENHETER

Telefon:
    Sony Xperia XZ2 Compact
    Nu har jag byggt en liten app för att samla in resedata. Om någon är intresserad av att hjälpa till med datainsamling kontakta mig så skickar jag över appen.

Det skulle vara coolt att stödja periodladdade kort, och sedan hade det varit kul med motsvarande app för SL och Skånetrafiken(?) också. Så om du reser med något av dessa kort kan du hjälpa till!

Senaste versionen av VTSaldo hanterar negativa saldon, samt även periodladdade kort på ett hjälpligt sätt!

12. hanssv

hanssv Baby Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    8
    Telefon:
    Sony Xperia XZ2 Compact

MINA ENHETER

Telefon:
    Sony Xperia XZ2 Compact
    Laddade precis upp en ny version, nu läser appen ut ännu mer information kring senaste resan - pris, antal resande och typ av stämpling (in/in+/ut).

Jag har kommit över ett kort med periodladdning, men skulle behöva hjälp med ytterligare data för att kunna läsa ut denna information på ett korrekt sätt. Är det någon som reser med periodladdning som skulle kunna tänka sig att dela med sig av sin resedata, hör av dig: [email protected]

VTSaldo 1.1

/Hans

13. lasser8

lasser8 Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

kanon app. Tyvärr läser inte senaste versionen kontoladdade kort. Inget saldo eller övrig information visas. Tidigare versioner har fungerat bra. Har Xperia L.

14. hanssv

hanssv Baby Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    8
    Telefon:
    Sony Xperia XZ2 Compact

MINA ENHETER

Telefon:
    Sony Xperia XZ2 Compact
    Attans också, jag trodde jag hade fått något så när ordning på kontoladdade kort :o

Jag har precis laddat upp en ny version där man kan skicka felrapporter från appen, den borde dyka upp på Google Play strax... Om du provar att läsa av kortet med den versionen och sedan skickar en felrapport (frågetecknet i övre högra hörnet) så ska jag försöka få ordning på ditt kort också!

/Hans

15. lasser8

lasser8 Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

OK Hans

Jag provar imorgon då den ännu inte låg uppe.
    Har du tänkt att släppa den i betalversion?
    Reklambanner tar en rad i display vilket gör att informationen skriver över varandra och blir oläslig.

Har du mer info om appen som samlar in resdata?
    Vad gör den?

Autoladdning är en bra sak om man bara reser inom Göteborg,
    Tyvärr är det så att vi som reser mellan flera zoner kors och tvärs i regel blir fel eller dubbeldebiterade.

Trots att detta klart och tydligt framgår när man går in på västtrafik och läser sin reseinformation så finns det ingen funktion inbyggd i deras system som automatiskt validerar den insamlade datan och återför pengarna på kortet för omöjliga debiteringar av resor utan man måste själv påpeka detta efter varje resa och då får man ett presentkort att lösa in och inte pengarna tillbaka. (Den totala debiterade summan kan ibland överstiga en taxi resa)

Tro mig reser man från Stenungsund till Ale är det vanligare att man blir dubbeldebiterad för varje byte och då är det ganska ok att man inte har autoladdning utan att kortet istället slutar att fungera. Då alla inom västtrafik vet att felen finns i systemet är det aldrig någon som stoppar en när man säger att man har betalt men att systemet har dragit för mycket pengar.

Kan man dessutom vissa detta med en app är det nog dags för västtrafik att uppdatera sina system då administrationen att återbetala felaktiga debiteringar borde överstiga deras intäkter för feldebiteringen.

16. Zawaq

Zawaq Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    68
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Samsung S22

MINA ENHETER

Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Samsung S22
    ROM:
    Stock
    Info:
    Stock
    Telefon 2:
    Huawei P20 Pro
    ROM:
    Stock
    Info:
    Nova
    Google play vill inte låta mig installera appen. Har en S4. Du kan inte ladda upp apk-filen så man får testa?

Skickat från min GT-I9505 via Tapatalk 2

17. hanssv

hanssv Baby Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    8
    Telefon:
    Sony Xperia XZ2 Compact

MINA ENHETER

Telefon:
    Sony Xperia XZ2 Compact
    Appen fungerar tyvärr inte på en S4. S4 har ett NFC-chip som vägrar läsa MifareClassic-kort... Lite trist, jag var själv sugen på en S4, men sitter kvar med S3 istället.

18. hanssv

hanssv Baby Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    8
    Telefon:
    Sony Xperia XZ2 Compact

MINA ENHETER

Telefon:
    Sony Xperia XZ2 Compact
    Som utvecklare är det lite segt att det tar flera timmar innan en uppdatering blir synlig på Play...

Jag tänkte mig en betalversion när kvaliten blivit bättre. Men vilken information är det som spiller över och hamnar ovanpå vad? Så kan jag försöka fixa layouten! Jag är värdelös på GUI:n :P

Den gör inget mer avancerat än att spara de 1K data som ligger på kortet till SD-kortet. Sen analyserade jag denna data med lite Erlang-kod för att förstå hur saker och ting lagras på kortet.

Jag bor i Partille, så jag reser över zongräns, men bara en zongräns.

Jag gjorde en uppföljning i höstas, på 40 resor var 19 feldebiterade, 12 till min fördel och 7 till Västtrafiks fördel. Totalt tror jag att jag gick plus 9.70 kr, så efter det orkade jag inte bry mig längre....

Jag har också fascinerats över avsaknaden av efterhandsanalys, särskilt när man har ett system som är så känsligt för störningar (i form av felprogrammerade fordon och otillförlitliga GPS:er, etc.). Har inte funderat så mycket på om man skulle kunna göra något åt detta i appen, ett problem är förstås att tolka hållplatsdata, samt att göra rimlighetsanalysen, det skulle vara mycket enklare för Västtrafik som sitter på all information. T.ex. vet jag att hållplats 1536 är Kvastekulla, eftersom jag åkt därifrån, men nästan alla andra hållplatser är bara en siffra... Ett annat problem är att det inte lagras någon information på kortet om vilken linje man reser med, vilket ytterligare försvårar!?

Men det är ju inget som hindrar att jag lagrar lite historik i appen. Som sagt blir det svårt att få den lika bra eller bättre än vad man kan få fram från västtrafiks hemsida, men ett plus skulle ju vara att inte behöva vänta 48 timmar...

19. mille7

mille7 Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    2

MINA ENHETER

Lite OT

Men jag reser väldigt sällan med östgötatrafikenskort vilket gör att jag alltid glömmer vad jag har för saldo.

Skulle det vara möjligt att försöka köra din app för östgötatrafiken också? Vad vill du isåfall ha för data?

//Mille

20. hanssv

hanssv Baby Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    8
    Telefon:
    Sony Xperia XZ2 Compact

MINA ENHETER

Telefon:
    Sony Xperia XZ2 Compact
    Jag har precis byggt om appen så att den stöder Västtrafik och Skånetrafiken (JOJO-kort), tror inte att det skulle vara jättemycket jobb att stödja Östgötatrafiken också. Skicka ett mail ([email protected]) så ska du få lite instruktioner :P

Den nya appen heter ResSaldo och dyker upp på Google Play inom en snar framtid...