Wake up on lan, kan nån förklara hur jag gör?

Diskussion i 'Hero' startad av daspunner, 13 sept 2009.

1. daspunner

daspunner Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    98

MINA ENHETER

JA som rubriken lyder! Och vad är skillnad på udp och tcp när man öppnar portar i routern? :cool:

/Dave

2. Brejdol

Brejdol Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Vad är det du vill väcka? En dator? Man måste slå på det i hårdvaran i datorns BIOS.

TCP: Klient och server skakar hand med varandra, presenterar sig för varandra, sedan kan data skickas. (T.ex. när du går in på en webbsida eller kopplar upp dig via FTP) Om data försvinner på vägen skickas det igen. Det som skickas först kommer fram först. TCP kan öppna andra anslutningar om det behövs.

UDP: Ingen handskakning, om data försvinner på vägen är det borta. Ingen koll på vad som skickats först. Enkelt protokoll. Används för "enkel" information som strömmande media t.ex. UDP kan inte skapa några anslutningar självt.

När du t.ex. går in på youtube anropar browsern sidan via tcp, skakar hand med servern, servern presenterar sig på ett korrekt sätt, browsern talar om vad den vill ha och kopplar sen upp sig (Three-way handshake). När du klickar på en video öppnas en UDP-anslutning till din dator där videon strömmas ("Sänd video via UDP port XXX till XXX.XXX.XXX.XXX")

EDIT: Anledningen till att man får vänta länge på att en video ska spela KAN vara att videospelaren måste sätta ihop bitarna i ordning - Med UDP kommer data huller om buller.

Oj, blev långt... Vet inte om det var en bra förklaring...

Last edited: 13 sept 2009
  3. tommyhome

tommyhome Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    3
    Telefon:
    Sony Xperia Z2

MINA ENHETER

Telefon:
    Sony Xperia Z2
    Telefon 2:
    HTC One X
    Telefon 3:
    HTC Legend
    TCP = data skickas med verifiering och kontroll av status, den mesta trafik är TCP, bortsett från strömmande video och musik, i vissa fall, TCP skickar om data som inte kommer fram för du ska få allt.

UDP = data skickas utan verifiering och kontroll av status, avsedd för situationer där det inte spelar någon roll om lite data försvinner, så som liveströmmar där det är mer viktigt att det sker i realtid än att några pixlar blir grusiga.

All video och ljud är inte UDP, av olika anledningar körs vissa strömmande källor som TCP istället för UDP.

I vanliga fall behöver du inte öppna några portar för att ta emot data som du själv initierat, det är när du vill strömma din egna video eller musik.

VOIP är en annan sak som kan gå över UDP, av logiska skäl, det är inte intressant att den försöker sända om en gammal bit data.

UDP har två varianter, en "unicast" dvs datan skickas ut en gång, unikt för användaren och multicast där datan skickas rakt ut i rymden och du får haka på om du känner för det, tex live tv sändningar använder multicast, shoutcast radiokanaler är ett annat exempel.

Last edited: 13 sept 2009
  4. Näslund

Näslund Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    2

MINA ENHETER

Port 7 brukar vara lämplig för de magiska paketen att gå på, är du osäker, öppna både TCP och UDP, sen när du fått det att funka kan du prova stänga ner någon av dem.

Det finns små mjukvaror som ligger och kollar efter paketen som du kan starta upp på den dator du vill väcka. Men hjälp av den kan du se när du fått till portarna rätt.
    http://www.depicus.com/wake-on-lan/wake-on-lan-monitor.aspx
    är ett exempel.

http://www.depicus.com/wake-on-lan/
    har en massa mer bra info. och program för att tex väcka en dator.

och wikipedia en del.
    http://en.wikipedia.org/wiki/Wake-on-LAN

Lycka till, WOL kan vara ett mindre h-vete med en routrar och nätverkskort.

5. suzpel

suzpel Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    12

MINA ENHETER

WOL - över internet - gör så här

Som föregående person pekade ut så kan WOL över internet vara ett problem att få till. Anledningen är att Routern till ditt hemmanätverk INTE ska kunna lösa detta med normal konfiguration. Det som behövs är nämligen att ett unicast paket ska broadcastas över ett hel nätverk och det innebär egentligen säkerhetsrisker så det ska inte fungera. På vissa routrar funkar det dock ändå, men eftersom det egentligen är en bugg så får man ha tur.........

Men det är inte kört för det, det finns nämligen ett sätt att lura routern :rolleyes:.

1) Gör om ditt hemmanät till 128 bitars istället för normala 255 bitars.
    Dvs sätt nätmasken till 255.255.255.128. Detta innebär att att dina dator hemma kan ha ip address x.x.x.1 - x.x.x.126

2) Skapa en Portforwardingregel i din router där paket på port 7 (default WOL) ska skickas till x.x.x.127. x.x.x.127 är nämligen broadcastadressen för dit 128 bitars nätverk och den addressen är det helt ok att göra forward till, till skillnad från x.x.x.255 !

Gör du detta och använder någon av länkarna ovan för att skapa WOL paket kommer dom att väcka den dator på näteverket som är konfad att vakna på WOL paket.

Själv använder jag sedan länge ORB som är en applikation/serverlösning som funkar som Spotify fastän du får tillgång till all din media (inklusive live TV) i mobilen.

Lycka till.

// Suzpel

6. daspunner

daspunner Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    98

MINA ENHETER

Oj detta var mastigt mycket info. Jag får sätta mej i helgen testa... Tack för alla tips!

7. monk

monk Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

8. murre87

murre87 Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    10

MINA ENHETER

kill on lan

Se rubrik.
    Finns det? Vore nice att kunna stänga av datorerna hemmam ed tattoon

9. Pontzy

Pontzy Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    90
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    iPhone X

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    iPhone X
    Vet att det var någon annan som frågade i en annan tråd för ett tag sen, men hittar inte den tråden så jag lånar denna lite.

Hur vet man om ens dator klarar av wake up on lan i sina BIOS? Står det klart och tydligen i BIOS-inställningarna; "Wake up on lan" ?

10. suzpel

suzpel Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    12

MINA ENHETER

Kan stå i BIOS men behöver inte göra det, beror på tillverkare.
    Däremot behöver du ett näteverkskort kom klarar av att väcka datorn.
    Kolla i enhetshanteraren på ditt kort och sedan under Power Management (eller vad det nu heter på svenska) där finns en ruta du ska bocka i.
    // Suzpel

11. Nerre

Nerre Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    199
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Xperia Z1 compact

MINA ENHETER

Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Xperia Z1 compact
    Övrigt:
    Smartwatch 3
    TCP garanterar väl inte att alla paket kommer i rätt ordning? TCP-paket kan gå olika vägar och protkollet har ett "fönster" på ett visst antal okvitterade paket (man skickar alltså inte ett paket, väntar på kvittens och sen skickar nästa, utan man skickar kanske fem paket innan man väntar på kvittens på det första). Det innebär att med TCP kan paketen komma fram i olika ordning.

Anledningen till att man använder UDP för strömmande data är att med strömmande data så är omsändningar normalt meningslöst (har man tappat ett paket har man, det är ingen ide att sända om eftersom den "lucka" där paketet skulle ha pusslats in redan har passerat.