Problem: Wakelock från app jag inte ens har

Diskussion i 'Galaxy Nexus - ROM-filer och utveckling' startad av mekanismen, 18 feb 2012.

1. mekanismen

mekanismen Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    67

MINA ENHETER

Halloj!

Vaknade i morse (~08:20) och hade runt 7-8% batteri kvar på mobilen, när jag la mig igårkväll (~23:30) hade jag 42%. Kollade BetterBatteryStats och hittade en fin wakelock som kallar sig "GTALK_ASYNC_CONN_com.google.android.gsf.gtalkservice.AndroidEndpoint" som har hållt luren igång i ca. 50 minuter under dessa ungefärliga nio timmarna.

Eftersom jag aldrig använt Google Talk så var bland det första jag gjorde efter att ha flashat AOKP23 och Gapps att ta bort .apkn för det från /system/app/. Eftersom wakelocken fortfarande finns måste det alltså betyda att någon annan app använder sig av samma på något vänster.

Googlade lite och fick fram att avinstallera Maps kan hjälpa. Men eftersom jag använder Maps så vill jag absolut inte göra det, problemet har ju heller aldrig uppstått förut så det verkar konstigt att det skulle vara boven. Har iallafall avinstallerat maps helt nu för att se om det gör någon skillnad.

Kan det ha att göra med att jag befinner mig i en annan stad än jag gjort när telefonen dragit ca. 1% i timmen? Är nu i Linköping, och det är här den dragit typ 34% under en natt, medan den drar lika många procent som antal timmar jag sover när jag är uppe i Stockholm. Är detta bara en ren slump?

Uppskattar ALL hjälp, för det här är fruktansvärt irriterande.

2. appel

appel Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    123

MINA ENHETER

Är det inte c2dm systemet i Android? Som de flesta appar med push använder sig av.

3. mekanismen

Mottagna gillanden:
    67

MINA ENHETER

Har inte en aning, men om det nu är det det är så borde jag ju haft den här wakelocken innan, vilket jag inte kan minnas att jag har haft.

4. Broderbluff

Broderbluff Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    9

MINA ENHETER

Hade du dålig täckning där telefonen låg när den drog 34%?

5. mekanismen

Mottagna gillanden:
    67

MINA ENHETER

2-4 pluppar HDSPA är vad jag kan se...

Skickat från min Galaxy Nexus

6. mekanismen

Mottagna gillanden:
    67

MINA ENHETER

Uppdatering: Tog bort Maps och då verkade det som att wakelocken försvann. Känns dock inte som en fix att ta bort en app man faktiskt använder... Är det någon annan som kör AOKP B23 som har problem med den här wakelocken? Kanske får flasha om helt annars.

7. appel

Mottagna gillanden:
    123

MINA ENHETER

Det är inte Latitude funktionen i Maps? Den håller ju mobilen vaken en hel del.

8. Pzycic

Pzycic Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    356
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro

MINA ENHETER

Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro
    Telefon 2:
    Samsung Galaxy A52s
    Talk användas som "mottagare" för vissa av Googles push utskick, du måste tex vara inloggad på talk för att kunna skicka push till telefonen via tex chrome to phone och har för mig att man även måste vara inloggad på Talk för att kunna installera appar från webgränssnittet (market.android.com) eller liknande. Jag kan tänka mig att det ligger och drar för att den inte kunde starta alla tjänster utan hängde sig någonstans i processen. Ungefär som att den gör sökning på sökning på sökning för att den vill verkligen få kontakt. Om jag hade varit du så hade jag lagt tillbaka maps och talk och gillat läget.. :P ;)

9. mekanismen

Mottagna gillanden:
    67

MINA ENHETER

Det har jag inte ens tänkt på, får kika på det. Tack!

Maps har jag installerat igen, får väl bli att ta tillbaka Talk och se om det hjälper också då. Kanske bara kan logga in och ut åtminstone. Tackar!

10. mekanismen

Mottagna gillanden:
    67

MINA ENHETER

Update: Installerade Talk igen, öppnade den, loggade ut och inaktiverade appen. Nu kan jag inte ens hitta wakelocken. Möjlig success! Uppdatering numero dos följer.

11. mekanismen

Mottagna gillanden:
    67

MINA ENHETER

Nu har den ploppat upp igen. Är jag ensam om det här?

12. appel

Mottagna gillanden:
    123

MINA ENHETER

Om du nu loggat ut, varför behöver du då disabla också? Kan ju vara det som orsakar problemet för dig?

13. mekanismen

Mottagna gillanden:
    67

MINA ENHETER

Hur kan det orsaka problem att ta bort en app man inte använder? (Undrar bara, ifrågasätter inte.)

14. appel

Mottagna gillanden:
    123

MINA ENHETER

Om en app man använder utnyttjar någon funktionalitet från appen man tagit bort.

Om det är något sånt i det här fallet vet jag iofs inte. Gissar bara.

Men om allt fungerar när talk är installerad så är det väl lika bra att ha kvar den?

mekanismen gillar detta.
  15. jishi

jishi Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    51

MINA ENHETER

Om en app har en "dependency" på någon annan app så är det fullt möjligt att den hänger sig eller dylikt om du forcerar bort den via din root-access. Förvisso är det väl dålig praxis att en app beter sig så, men fullt möjligt. Därav faran med att tillåta rootaccess på enheter för folk som inte riktigt vet varför saker är installerade överhuvudtaget (jämför det med någon som ahr dåligt utrymme och börjar rensa i Windows-mappen, vilket alltid är lika med katastrof :) )

Du kanske skulle installera Talk igen och se om det hjälper att bara inaktivera den appen. Oavsett vad vill du nog hellre slippa wake-locken än oroa dig för att Talk ligger på telefonen.

Själv råkade jag ut för att Maps hängde sig och trog ut batteriet på 5 timmar en gång. Råkar man trigga nån sällsynt bugg så är det inte mycket att göra, force-stoppa och hoppas det inte händer igen. Om det upprepar sig, ja, då får man börja fundera på vad man kan göra åt det.

mekanismen gillar detta.
  16. mekanismen

Mottagna gillanden:
    67

MINA ENHETER

Alright, jag har prövat mig fram lite och slog av WiFi igåe innan jag gick och la mig. Resultat? Batteriet gick UPP 1% på 8 timmar. Ett nervöst sammanbrott är nära. Problemet verkar ju iallafall ligga mellan routern och telefonen... Det här förklarar ju även varför det aldrig hänt i Stockholm.

Tack för era utförliga svar för övrigt, spred lite ljus över hela situationen! :)

Nu hoppas jag bara att någon har en aning om vad detta nya fynd kan innebära!

Last edited: 19 feb 2012
  17. mekanismen

Mottagna gillanden:
    67

MINA ENHETER

Av någon anledning verkar luren tappa kontakten med Googles servrar så fort skärmen har varit släckt längre än några sekunder. Det förklarar ju varför det är sync-wakelocks. Varför den tappar den kontakten har jag ingen aning om.

18. mekanismen

Mottagna gillanden:
    67

MINA ENHETER

Konstigt nog verkar flickvännens iPhone även den dra mer batteri när den är ansluten till nätverket. Jag har nada koll på hur det här ska lösas.

Ber om ursäkt för bump, men kände att det här var en rätt vital point i det hela.

19. jishi

jishi Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    51

MINA ENHETER

Om man kör ett shell på telefonen och pingar kontinuerligt mot tex routerns IP, så märker man att man har ganska bra responstider när skärmen är på (dvs, runt 1-20ms) men så fort skärmen släcks så ökar detta till mellan 200-1000ms. Det indikerar att telefonen sänker effekten ganska dramatiskt för att spara ström. Om den då sänker den så mycket så du inte längre kan använda onlinetjänsterna så kommer nog telefonen bli lite ledsen, framförallt om den ändå envisas med att köra WiFi.

Ett alternativ är väl att ställa in så den stänger av WiFi när skärmen stängs av.

20. mekanismen

Mottagna gillanden:
    67

MINA ENHETER

Vad innebär "ett shell"? Är ganska rudis när det kommer till sånt här.

Om det nu skulle vara så som du säger så borde det väl vara så oavsett vilken WLAN jag är ansluten till? Det här är det enda stället där problemet uppstått.

Routern var inställd på att bara göra g/n-standard, om jag byter så den kör b/g/n, kan detta hjälpa på något vänster?

Sen har jag ju inte UV'at heller om det nu kan vara en bidragande faktor, däremot kör jag franco's Hotplug Mod, kanske kan vara den som spökar. Det som gör allt konstigt är att det som sagt BARA händer här, på det här nätverket.