Wavesecure på en rootad lur? Gör det någon nytta?

Diskussion i 'Applikationer' startad av söder, 7 jul 2010.

1. söder

söder Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    71

MINA ENHETER

Har jag har alltid haft WaveSecure på min Nexus One, och tycker det verkar ha varit vettigt. På senare tid har det ju även kompletterats med något program som ska skydda det från att bli avinstallerat.

Dock har jag rootat min lur nu, och då blivit lite mer bekant med recoveryn och den världen.

För mig är det ju nu ingen som helst konst att gå in där och rensa hela datorn?

På vilket sätt kan WaveSecure nu skydda mig?

1. Går det inte att ta en factory reset inne från telefonen för att ta bort WaveSecure?

2. Är det tänkt att det är först när telefonen blivit låst av WaveSecure som det hindrar telefonen att användas?

3. Skyddas WaveSecure på något sätt alls mot en Wipe i recoveryn?

/Söder

2. phrusher

phrusher Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    8

MINA ENHETER

Enligt WaveSecure själva så verkar de förespråka root.

3. firetech

firetech Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    61

MINA ENHETER

1. Jo, men det gick ju även innan du rootade också.

2. Tror det är så det är tänkt.

3. Nej, det går inte att göra något åt. Det går dessutom att wipe:a i standard-recovery:n.

WaveSecure gör nästan exakt lika mycket nytta på en orootad lur som på en rootad. Skillnaden för dig nu är att du själv bara vet mer om dess akilleshälar.

De svagheter som WaveSecure får av att du rootar telefonen är bara att man eventuellt kan lyckas med att avinstallera både WaveSecure och dess avinstallationssskydd samtidigtsom root i terminalen i telefonen (kräver ganska mycket kunskap om vad man håller på med). Oavsett vad kan du alltid avinstallera båda två från en dator med hjälp av verktyget "adb", förutsatt att "USB debugging" är aktiverat på telefonen. Detta gäller både rootade och orootade lurar.

Som phrusher sa ovan har ju WaveSecure gjort en del info tillgänglig om hur man kan göra det säkrare på en rootad lur genom att installera det som en system-app. Detta skyddar dig från wipe och factory reset (samma sak egentligen), men det kommer ändå försvinna om någon (inklusive du själv) flashar in en annan ROM.

4. söder

Mottagna gillanden:
    71

MINA ENHETER

Tack för svaren. Helt enkelt kan någon enkelt om de vill, sno min telefon och sedan enkelt återställa allt till en ny mobil.

Om jag inte låser den, och ej installerat WaveSecure som system app, kan de göra det från mobilen.

Om jag låst den kan de alltid göra en wipe från original recovery eller från custom recovery, oavsett om jag root:at eller ej. Eller är det så att om jag root:at och lagt den som system app, så krävs det även en ny rom?

Så egentligen har jag inte så mycket på att vinna att installera det som en system app? Skulle vara, som det står i länken, att man kan ge appen lite mer access till GPS:en.

/Söder

5. osmium

osmium Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    27

MINA ENHETER

Njae.
    Som det står på den länken som phrusher postade så är fördelen med att installera det som system app att den "överlever" en fabriksåterställning.
    Inställningarna hämtas hem på nytt från deras servrar och du kan låsa, göra backup eller spåra din mobil igen.
    Det krävs som sagt att man flashar in en ny rom eller tar bort det via adb för att bli av med det och hur många mobiltelefontjuvar kan det egentligen?

6. söder

Mottagna gillanden:
    71

MINA ENHETER

Sant. Nackdelen är att man inte får uppdateringar via Market gissar jag?

/Söder

7. firetech

Mottagna gillanden:
    61

MINA ENHETER

Du kan installera versionen från Market ovanpå (precis som man kan med Google Maps t.ex.), och på det viset få uppdateringar. Så fixade jag till det med min mobil nu under lunchen (avinstallerade först den versionen jag installerat via Market, installerade systemversion via update.zip och installerade Marketversionen igen, inte säkert att man måste göra det så omständigt, men det funkar).

Dock kommer den systeminstallerade versionen alltid vara densamma. Dvs. om det kommer en uppdatering i Market kommer det ändå vara den gamla versionen som körs efter en wipe. Bättre än att ingen version körs, dock.

Last edited: 7 jul 2010
  8. söder

Mottagna gillanden:
    71

MINA ENHETER

Men, varför ska man då ha den från Market? :)

/Söder

9. Nerre

Nerre Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    199
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Xperia Z1 compact

MINA ENHETER

Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Xperia Z1 compact
    Övrigt:
    Smartwatch 3
    Grejen är ju att innan en eventuell tjuv hinner flasha om din telefon så kommer telefonen att vara spårbar. De flesta tjuvar är nog inte ens medvetna om att Wavesecure existerar, än mindre vet de hur man flashar telefoner.

10. arono

arono Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1

MINA ENHETER

Det känns ändå rätt bra om man kan få programmet att överleva en hard reset eller fabriksåterställning. För jag tror en vanlig rånare/tjuv söker upp hur man gör hard reset och känner att det räcker när han ser att allt försvunnit.

11. söder

Mottagna gillanden:
    71

MINA ENHETER

Laddas settings ner sen utan att det syns då?

/Söder

12. osmium

osmium Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    27

MINA ENHETER

Såhär stod det på deras hemsida.

Verkar som det är en specialversion till rootade telefoner. Vet någon vad som händer om man uppdaterar via market?
    Skrivs market versionen till systempartitionen eller försvinner den vid en factory reset?

13. firetech

Mottagna gillanden:
    61

MINA ENHETER

För att Market-versionen uppdaterades strax efteråt... :/

Market-versionen hamnar på data-partitionen (bland alla andra apps). Versionen på systempartitionen är den som körs efter en wipe.

14. söder

Mottagna gillanden:
    71

MINA ENHETER

Vad menar du? Den versionen som laddas ner från Market är ju ändå inte den som används?

Eller den kanske används den också, men det känns som det bara kan bli fel att ha 2 igång.

/Söder

15. firetech

Mottagna gillanden:
    61

MINA ENHETER

Den som laddas ner från Market blir den som används, men den hanteras som en system-app ändå (och får därmed tillgång till GPS:en även om den är avstängd). Du har aldrig 2 stycken igång, utan Market-versionen "skriver över" systemversionen (i den bemärkelsen att det är den som används, den skriver inte över datan). Den uppdaterade Market-versionen försvinner dock vid wipe, vilket då innebär att en wipe medför nergradering (till skillnad från avinstallation) av appen.

Även om appen bara är installerad som system-app kan du få uppdateringsnotiser från Market, eftersom det är så Android och Market fungerar. Samma sak gäller t.ex. Google Maps.

16. söder

Mottagna gillanden:
    71

MINA ENHETER

Ok, låter bra. Man "använder" alltså den från Market som vanligt. Bara det att OM det skulle ske en Wipe, så ligger det en systemapp som fångar boven åt en. :)

EDIT: Och hur är det med settings och PIN för system-app-versionen? Kommer den ta de settings som Market-versionen använder?

Dessutom, kommer man att se WaveSecure bland de andra programmen efter wipe? Samt, kommer det att komma upp info om SMS och så när man försöker tracka mobilen, eller kommer det ske i smyg?

/Söder

Last edited: 8 jul 2010
  17. firetech

Mottagna gillanden:
    61

MINA ENHETER

Precis.

De använder samma inställningar, eftersom det är samma app. Den Market-installerade versionen kan ses som en uppdatering av systemversionen, bara det att själva programfilen hamnar på ett annat ställe och försvinner vid wipe.

Ja, den kommer att synas. När jag trackar min telefon hinner jag få SMS-notiser med kryptisk text (kod), men WaveSecure tar direkt bort dessa SMS, även om notiserna ligger kvar. Det är bara att testa att tracka mobilen en gång. I det här avseendet är det inte annorlunda att installera som system-app.

/Söder

18. Exile82

Exile82 Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    169
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Samsung Galaxy S20+

MINA ENHETER

Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Samsung Galaxy S20+
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Samsung Galaxy Tab Pro 8.4 LTE
    ROM:
    Custom
    Övrigt:
    Ticwatch Pro 3 GPS
    Jag har försökt lägga Wavesecure som system-app (flasha update.zip), men när jag har wipat och lagt in en ny ROM så är skiten borta! Eller är den det?

19. söder

Mottagna gillanden:
    71

MINA ENHETER

Ja, om du lägge in en NY rom så försvinner det ju.
    Dock skyddas det från en wipe inne från telefonen.

/Söder

20. Skywriter

Skywriter Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    142

MINA ENHETER

Lägger du in en ny rom efter wavesecure så försvinner den precis som allt annat. Du måste lägga in wavesecure efter du flashat nya romen.