Waze 2.0

Diskussion i 'Applikationer' startad av Naesstrom, 5 okt 2010.

1. Naesstrom

Naesstrom Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    2

MINA ENHETER

Tänkte bara tipsa om att Waze släppte sin version 2.0 idag!

Ni som inte vet vad waze är kan kolla in artikeln här: https://swedroid.se/recension-av-waze-socialt-natverkande-och-fri-gps-navering-i-ett/
    Det har dock hänt en hel del sedan den artikeln skrevs, nu finns det t.ex. röstanvisningar på svenska och kanske mest efterlängtat... 3d vyn fungerar nu på HD skärmar.

Nytt i version 2 är bland annat:
    Kompatibelt med Froyo
    Koppling till Facebook
    Sociala grupper som man kan skapa själv
    Multi-touch support
    Navigera till kontakter osv.

http://www.waze.com/blog/waze-releases-version-2-0-for-android/
    Leta upp det på Market och testa i morgon på vägg till jobbet! ;)

2. osmium

osmium Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    27

MINA ENHETER

Nytt i 2.0 är också att man får sökresultat från google. Perfekt för att hitta besinstationer, restauranger, m.m.

3. outlaw_82

outlaw_82 Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1

MINA ENHETER

verkar vara en grymt cool ide, om många av alla sköna android ägare ute på vägarna installerar och uppdaterar med denna app så slår den juh det mesta....ska redan ikväll lägga in den i luren och se hur den beter sig ute på vägen imorrn.

Ladda ladda ladda ner nu gott folk.

4. PsychoCheF

PsychoCheF Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    33

MINA ENHETER

Vad är det för kartor appen använder?
    Vill minnas att jag testade den förra versionen i somras och det fattades mängder med kartinfo utanför de lite större lederna.

5. isocron

isocron Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Dom ritar sina egna kartor, det är tänkt att du som användare ska hjälpa till att rita vägar som saknas. Dumt nog så hakade de inte på OpenStreetMap som också bygger egna kartor. Hade ju varit kalas om de hade hjälpts åt. Men OpenStreetMap är ju opensource, vad Waze kartor blir/är vet jag inte, de kanske vill ha datat för sig själva...

6. osmium

osmium Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    27

MINA ENHETER

Waze vill i framtiden kunna tjäna pengar på kartor, trafikdata, m.m. och på grund av det vill dom inte använda sig av OSM för det skulle ev. begränsa hur dom får använda kartorna. Finns förklarat här: http://www.waze.com/faq/#14

Kartorna och tjänsten lovar dom iallafall att de alltid kommer vara gratis för enskilda användare eftersom det är vi som varit med och byggt tjänsten. Källa här och här. Och vill man kan man exportera gpx-data från sina körningar och importera i t.ex. OSM.

Jag tror Waze kartorna kan bli riktigt bra men det behövs fler användare för att skynda på det lite. För även om man inte vill rita kartor själv så hjälper gps-spåren som blir när man är ute och kör andra (som mig t.ex. :)) att rita och göra kartorna bättre.

Jag har hört att det ska finnas navigationsprogram som använder OSMs kartor men att även om kartorna ser väldigt bra ut så är det svårt att skriva program som navigerar efter dom. Det saknas helt enkelt metadata (tillåtna svängar, vägar som inte riktigt sitter ihop, hastigheter, m.m.)
    Ett av dom heter Skobbler men verkar inte som att det är tillgängligt i sverige. Hittar det inte på market iaf.