WCDMA på 900 MHZ-bandet?

Diskussion i 'Allmänna diskussioner' startad av Husknuten, 12 jul 2010.

  1. Husknuten

    Husknuten Bannlyst Bannlyst

    Blev medlem:
    30 mar 2010
    Inlägg:
    872
    Mottagna gillanden:
    81

    MINA ENHETER

    Dagens GSM-licenser för 900-bandet löper ut vid årsskiftet. Efter detta har PTS som bekant beslutat att detta frekvensband skall omfördelas så att även Tre får tillgång till det.

    Sitter nu i stockholms skärgård i ett område där Tre och Telenor har egna 3G-nät. Med hjälp av en debug-meny i min galaxy S har jag kunnat ställa in nallen på att enbart använda wcdma 900. Döm om min förvåning när den vid nätsökning hittade "3"

    Är nu lite nyfiken på hur detta kunnat dra igång när befintliga licenser för 900-bandet ännu ej löpt ut? Har tre fått en del som tidigare varit outnyttjad?

    I vilka områden finns det wcdma 900? Som jag har fattat det så skall Telenor använda sin del av 900-bandet till 4G. Då lär de knappast vara intresserad av att uppgradera deras med tre gemensamma del(3gis-nätet) med 900-basstationer?

    Kommer Tre då att bygga upp ett eget wcdma 900-nät även utanför stockholm, gbg, malmö och karlskrona?

    Många frågor men jag är väldigt nyfiken på detta. Är det någon som har koll?
     
  2. kalleboo

    kalleboo Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    9 maj 2010
    Inlägg:
    92
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Jag har sett samma sak här i Malmö på min Galaxy S och frågade Tre på deras facebook sida men fick inget officiellt svar.
     
  3. FlyBob

    FlyBob Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 jun 2009
    Inlägg:
    1 374
    Mottagna gillanden:
    30

    MINA ENHETER

    Kunde du koppla upp till nätet också? Funderar på om dom får pröva nätet innan för att testa utrustning eller täckning innan de köper licenser. Möjligt att dom fått en enda kanal bara av de många som finns på nätet, så att gsm fortfarande fungerar normalt på andra kanaler.

    Läste lite och insåg att tre varit med i bandet ett tag faktiskt:

    http://www.nytt24.se/a/tre-utökar-nätet-till-900-mhz-bandet
    http://www.etn.se/index.php?option=com_content&view=article&id=48648
    http://www.ericsson.com/thecompany/press/releases/2010/01/1375134

    "Beslutet rör det så kallade 900 MHz-bandet som i praktiken är frekvensområdena 880-915 MHz respektive 925-960 MHz. Teliasonera får 2*10 MHz, Tele2 och Telenor får 2*7,5 MHz vardera medan Hi3G och Swefour får 2*5 MHz vardera."


    "The three-year contract between Ericsson and 3 includes the HSPA Evolution capacity upgrade of its existing 3G network, via 42Mbps, to 84Mbps plus a new WCDMA/HSPA radio access network on the 900MHz frequency band. In addition, Ericsson is providing IP-based optical and microwave backhaul, and support services. Rollout will start in the first quarter of 2010. "
     
  4. Husknuten

    Husknuten Bannlyst Bannlyst

    Blev medlem:
    30 mar 2010
    Inlägg:
    872
    Mottagna gillanden:
    81

    MINA ENHETER

    Jag har Telia så kunde inte använda 3 alls tyvärr. Dock så var båda mina föräldrar som har 3 med. En av dem har en SE K810i som bara stödjer WCDMA 2100 medan den andra har en Nokia 5800 som klarar WCDMA 900/2100. Den senare hade full täckning mest hela tiden medan K810i precis gick att ringa med om man stod på sätt ställe.
     
  5. pellen

    pellen Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 jun 2009
    Inlägg:
    727
    Mottagna gillanden:
    78
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Huawei P30

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Huawei P30
    Dags att bumpa den här gamla tråden då det åter är aktuellt :)

    Tre säger på sin facebook-sida:

    Förhoppningsvis kan det med tiden ge rejält förbättrad täckning med tre. Känner att såfort man reser lite mellan någon ort så försvinner täckningen illa kvickt... :P
     
  6. krutbjörn

    krutbjörn Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 nov 2009
    Inlägg:
    302
    Mottagna gillanden:
    101
    Operatör:
    Hallon
    Telefon:
    Samsung Galaxy S20 FE

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Hallon
    Telefon:
    Samsung Galaxy S20 FE
    Platta:
    Samsung Galaxy Tab S5e
    Övrigt:
    Samsung Galaxy Wear Active2
    Någon som vet om det bara är Tre som planerar att utöka 3G-täckning i 900MHz-bandet? Vore ju guld om telefonen slapp ropa sig fördärvad efter närmaste mast hemma i lägenheten...
     
  7. io53

    io53 Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    2 okt 2010
    Inlägg:
    815
    Mottagna gillanden:
    58

    MINA ENHETER

    Får hoppas att de bygger ut 900MHz nätet i Sverige fort. Här i Finland har vi 900MHz WCDMA i så gott som hela landet, och det är otroligt tacksamt då man är ute på vägarna :)
     
  8. Husknuten

    Husknuten Bannlyst Bannlyst

    Blev medlem:
    30 mar 2010
    Inlägg:
    872
    Mottagna gillanden:
    81

    MINA ENHETER

    Med lite tur så blir det 3GIS som bygger 900-nätet utanför Stockholm, Göteborg, Malmö och Karlskrona. I så fall kommer även Telenor att få ta del av det.
     
  9. Husknuten

    Husknuten Bannlyst Bannlyst

    Blev medlem:
    30 mar 2010
    Inlägg:
    872
    Mottagna gillanden:
    81

    MINA ENHETER

  10. Husknuten

    Husknuten Bannlyst Bannlyst

    Blev medlem:
    30 mar 2010
    Inlägg:
    872
    Mottagna gillanden:
    81

    MINA ENHETER

    Bara timmar kvar nu. På måndag öppnar 3 sitt WCDMA 900 nät
     
  11. Nth

    Nth Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 maj 2010
    Inlägg:
    196
    Mottagna gillanden:
    22

    MINA ENHETER

    den 25 maj så startar de upp 900 bandet och då på följande orter:

    Betvivlar att det kommer ske någon utbyggnad i 3GiS då telenor redan har sitt GSM-nät. 3 har sagt på sin facebook-sida att de kommer bygga ut i resten av landet också men de bygger nog egna siter.

    Rätta mig om jag har fel dock.
     
  12. Erknlssn

    Erknlssn Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 apr 2011
    Inlägg:
    289
    Mottagna gillanden:
    14

    MINA ENHETER

    I helgen är det väl bara omflytt av 2G-nätet, right?

    Någon som har datum för ommöblering på 3g-sidan för övriga operatörer?
     
  13. Husknuten

    Husknuten Bannlyst Bannlyst

    Blev medlem:
    30 mar 2010
    Inlägg:
    872
    Mottagna gillanden:
    81

    MINA ENHETER

    Operatörerna bytte frekvenser på 900-bandet och släppte samtidigt in Tre. Det är enligt de nya kraven upp till operatörerna själva vilken teknik de vill använda i sitt frekvensområde. Tre har valt 3G (WCDMA). Tele2 och Telenor har meddelat att de kommer att använda en del av området till 4G(LTE). I övrigt blir nog GSM-näten kvar.