Webbkamera!

Diskussion i 'Applikationer' startad av stratix, 7 feb 2012.

1. stratix

stratix Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Jag sökte runt lite men hittade inte det jag söker!

Många beskriver webkamera som att de vill använda telefonen till att se andra kameror eller att använda själva kameran i mobilen som sedan kopplas via USB till en PC!

Jag vill använda en mobil till att övervaka, gärna konfigurerbart, med både ljud och bild men främst bild. Finns WiFi tillgängligt så kanske man vill streama ut bilden, ljudet eller videon via WiFi men annars så tänker jag mig använda mobilnätet för detta! Alltså inte involvera andra enheter som t.ex. en PC. Att man sedan använder en PC eller en annan telefon för att ta del av det "övervakade" är en annan sak.

Antingen att appen kan svara på mail t.ex autoreply på mail som samtidigt bifogar en bild tillbaka när man skickar ett mail till ett konto som är kopplat till telefonen. Alternativt stream ut kontinuerligt med valbar frekvens, en bild i sekunden, timmen eller dygn. Eller för all del video!

Någon som stött på en sådan app. eller har något tips på hur man kan göra mottages tacksamt! Behöver inte vara en app som löser allt men som kan lösa en del i alla fall är också av intresse!

Problemet uppdagades för mig när jag skulle vara husvakt åt en kompis som har problem med värmesystemet! Nu får jag sitta och åka dit bara för att se på en termometer...

Last edited: 8 feb 2012
  2. lolf

lolf Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

En enkel lösning skulle vara att använda t.ex. Bambuser eller Qik. Känns som ett väldigt slöseri med bandbredd att streama video oavbrutet men det är en snabb och enkel lösning. Tvivlar inte på att det finns mer eleganta sätt att lösa det här på :)

3. googleye

googleye Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    247
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Huawei Nexus 6P

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Huawei Nexus 6P
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Samsung Galaxy Note 10.1
    ROM:
    CM 10
    Securet livestream kan vara värt att titta på.

Sent from my Desire HD

4. bernard

bernard Droidmin Moderator

Mottagna gillanden:
    47 449
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 9 Pro+iPhone 13 mini

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 9 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
  5. Nerre

Nerre Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    199
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Xperia Z1 compact

MINA ENHETER

Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Xperia Z1 compact
    Övrigt:
    Smartwatch 3
    IP Webcam?

https://market.android.com/details?id=com.pas.webcam&feature=search_result

Alla såna lösningar lär ju dock kräva att du har en publik IP-adress på mobilen som du kan nå. Kör du 3G så lär du väl få dynamisk IP-adress och skulle nog behöva en DynDNS-klient för att det ska funka. (Alla operatörer tillåter ju heller inte inkommnade trafik till mobilen, Telenor funkar t.ex. inte.)

6. stratix

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

IP Webcam har jag testat och med telia så var appen riktigt informativ och bra och sa att du sitter bakom ett privat ip nät (10.xx... ) så att det blir klurigt att komma åt den "utifrån".

Det var därför som det vore ball att kunna konfigurera appen till exempel auto svara på ett mail!

7. stratix

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Securet ska jag testa, tack för tipset!

8. stratix

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

När jag väl lyckades att skriva in rätt lösenord så funkade securet spycam bra!

Men det löser inte mitt problem tyvärr!

Det fungerar ju bra om någon bryter sig in i utrymmet där mobilen står och går framför kameran men förhoppningsvis så är det inte så många som knallar förbi kameran! Vore helt perfekt om appen även kunde ha tidstrigger och skicka efter valbar tid oavsett om rörelsedetektorn triggar.

Last edited: 8 feb 2012