Webbläsaren laggar

Diskussion i 'Xperia arc - Allmänt' startad av sun, 20 apr 2011.

  1. sun

    sun Bannlyst Bannlyst

    Blev medlem:
    20 apr 2011
    Inlägg:
    108
    Mottagna gillanden:
    3

    MINA ENHETER

    Jag fick en Arc idag och är inte helt nöjd med användarupplevelsen.
    Webbläsaren laggar, även på webbsidor utan flash som är optimerade för mobiler (t.ex. expressens mobilsida).
    Det känns som om den scrollar i ~10 FPS, så pass att det aldrig blir något riktigt flyt.

    Telefonen är helt standard, jag har packat upp den ur kartongen, laddat den i några timmar och startat webbläsaren.
    Är det något jag har missat? eller är det fel på telefonen?
     
  2. Donre

    Donre Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 jan 2011
    Inlägg:
    763
    Mottagna gillanden:
    84

    MINA ENHETER

    Prova en annan webbläsare tex opera mobile eller mini.
     
  3. Cim-Inc

    Cim-Inc Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 jan 2010
    Inlägg:
    1 626
    Mottagna gillanden:
    96

    MINA ENHETER

    Fixa Opera, har inget problem med lagg i standard webbläsaren visserligen, men Opera flyter ännu bättre för min del och hanteringen för flikar/tabs är mkt bättre.
     
  4. sun

    sun Bannlyst Bannlyst

    Blev medlem:
    20 apr 2011
    Inlägg:
    108
    Mottagna gillanden:
    3

    MINA ENHETER

    Jag tycker att en ny telefon ska fungera tillfredsställande out of the box.
    En fyra år gammal frukttelefon har bättre flyt när man scrollar i webbläsaren, det känns verkligen inte OK.
    Om det är fel på min telefon, är det någon idé att försöka installera om den, eller ska jag lämna tillbaka den?
     
  5. Blomkungen

    Blomkungen Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    9 dec 2010
    Inlägg:
    2 684
    Mottagna gillanden:
    419

    MINA ENHETER

    Är du möjligtvis gammal iphone användare?
     
  6. Cim-Inc

    Cim-Inc Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 jan 2010
    Inlägg:
    1 626
    Mottagna gillanden:
    96

    MINA ENHETER

    Tycker inte det är några som helst fel på standard webbläsaren...har inte upplevt lagg i den alls, har satt flash till on-demand om jag nu skulle vilja se flash av någon anledning...

    men Opera är ändå bättre :P
     
  7. sun

    sun Bannlyst Bannlyst

    Blev medlem:
    20 apr 2011
    Inlägg:
    108
    Mottagna gillanden:
    3

    MINA ENHETER

    När ni säger att ni inte har något lagg och att ni har flyt i webbläsaren (givetvis utan flash), är det lika bra flyt som med en ny frukttelefon?
    Jag bara undrar om det är fel på min telefon eller om det ska vara så?
     
  8. Cim-Inc

    Cim-Inc Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 jan 2010
    Inlägg:
    1 626
    Mottagna gillanden:
    96

    MINA ENHETER

    Ja när flash inte är igång har jag minst lika bra flyt som i valfri fruktis. Slipper dessutom ''schack rutorna'' när jag pinch-zoomar.
     
  9. Donre

    Donre Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 jan 2011
    Inlägg:
    763
    Mottagna gillanden:
    84

    MINA ENHETER

    Nja även när jag har flash avstängt så uppnår jag aldrig samma smoothness som på en iphone även om det är jävligt nära. Det sker små mikrofrysningar då och då som är knappt förnimbara men skapar ändå intrycket av lagg.

    edit: jag kanske bör klargöra att jag inte har en arc men har testat den rätt så utförligt, inklusive browsern i några timmar. Dessutom är webbläsarupplevelsen rätt så lika i de flesta high-end androider.
     
    Last edited: 21 apr 2011
  10. rullarn

    rullarn Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 apr 2011
    Inlägg:
    33
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Hmm, min webbläsare(orginallet) funkar faktiskt felfritt.
    Jag kommer från en Iphone 3g där surfa var a true pain in the ass.

    Så jag är ruggigt nöjd, surfa engadget's vanliga sida och kotaku funkar som en dröm för mig :D
     
  11. sun

    sun Bannlyst Bannlyst

    Blev medlem:
    20 apr 2011
    Inlägg:
    108
    Mottagna gillanden:
    3

    MINA ENHETER

    Nu när jag har kastat bort alla förkonfigurerade widgets från startskärmarna laggar webbläsaren mindre.
    Det känns kanske inte så genomtänkt av Sony Ericssson att fylla startskärmarna med så mycket "bloat" att webbläsaren mår dåligt.
     
  12. gurgel

    gurgel Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 mar 2010
    Inlägg:
    348
    Mottagna gillanden:
    15

    MINA ENHETER

    jag la in operas webbläsare och vilken enorm skillnad det blev, mycket rappare och ett mycket bättre "flyt" i allt.
    men kan man på något sätt kopiera över bokmärken från standard webbläsare till operas?
    och även lösenord för respektive bokmärke hade varit uppskattat om det gick att föra över.
     
  13. Cim-Inc

    Cim-Inc Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 jan 2010
    Inlägg:
    1 626
    Mottagna gillanden:
    96

    MINA ENHETER

    Allvarligt talat....varför har du kvar allt som Sony Ericsson lagt på hemskärmarna för det första? Det ligger ju där från början i demonstrationssyfte att ''Hallå titta här vilka kul widgets vi fixat''.

    men att man låter alla ligga kvar är för mig en gåta, och det är ju knappast Sony Ericssons fel att du inte tagit bort det du vill ha där, det är ju upp till dig hur du vill ha det.

    have it your way so to speak.
     
  14. djjokke

    djjokke Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    28 jan 2010
    Inlägg:
    3 621
    Mottagna gillanden:
    375
    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Samsung Galaxy Z Fold 4

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Samsung Galaxy Z Fold 4
    Platta:
    iPad Air 2020
    Varför skulle det vara fel på telefonen för att webbläsaren laggar? Är det fel på din dator bara för att Firefox/IE/Chrome laggar när du surfar?
     
  15. sun

    sun Bannlyst Bannlyst

    Blev medlem:
    20 apr 2011
    Inlägg:
    108
    Mottagna gillanden:
    3

    MINA ENHETER

    Köper jag en helt ny telefon (dessutom en av Sony Ericsson's top of the line produkter), tycker jag att man kan kräva att den ska ha samma eller bättre webbläsarprestanda än en 4 år gammal telefon.
    Det hade inte min telefon, därav frågan om det var fel på den.
     
  16. djjokke

    djjokke Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    28 jan 2010
    Inlägg:
    3 621
    Mottagna gillanden:
    375
    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Samsung Galaxy Z Fold 4

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Samsung Galaxy Z Fold 4
    Platta:
    iPad Air 2020
    Jag förstår ditt resonemang, men vad man måste tänka på är att det inte är SE som gjort webbläsaren, utan Google (standard i Android). Därför skulle kanske en återställning i SEUS hjälpa eftersom det rent fysiskt inte är fel på din telefon utan snarare något knasigt i mjukvaran. Sen kan man tycka att det är dåligt av Google att inte ha lyckats med en bättre webbläsare under alla dessa år, men personligen tycker jag den är bra och har inga problem med den.

    Sent from my Xperia Arc using Tapatalk
     
  17. TechNoir

    TechNoir Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    31 okt 2010
    Inlägg:
    110
    Mottagna gillanden:
    7

    MINA ENHETER

    Det är stor skillnad på webbläsare för Android, originalläsaren är oftast lite laggig, medan exempelvis Opera Mobile är väldigt mycket mjukare. Opera "fuskar" dock genom att tillfälligt skala ned grafiska element vid scrollning och zoom, för att få bättre flyt i renderingen. Samma sak händer även när man pinch-zoomar på Arc-hemskärmen, direkt när man börjar zooma så blir all text, exempelvis i facebook-widgeten om har den på hemskärmen, märkbart lägre upplöst. Arc-hemskärmen på en Galaxy S skalar inte ned på samma sätt, förmodligen pga saker som ligger utanför hemskärmen i sig, och blir också laggigare.

    Telefonen fungerar sannolikt som den är tänkt, det verkar dock vara lite olika tankar och upplägg bakom designen för grafik, scrollning och zoom-beteenden. Arc-webbläsaren är dock mycket bättre än exempelvis standard-androidbrowsern i CM7 för Galaxy S. Gå till forumvyn för XDA-developers och Galaxy S är nere i 3-4 FPS när man scrollar i telefonlistan, medan Arc har mycket bättre flyt.
     
    sun gillar detta.
  18. sun

    sun Bannlyst Bannlyst

    Blev medlem:
    20 apr 2011
    Inlägg:
    108
    Mottagna gillanden:
    3

    MINA ENHETER

    Jag funderar på att lämna tillbaka Arc'en och plocka ut en Samsung Galaxy S II när den kommer, tror ni webbläsarprestandan är mycket bättre på den?
     
  19. Cim-Inc

    Cim-Inc Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 jan 2010
    Inlägg:
    1 626
    Mottagna gillanden:
    96

    MINA ENHETER

    Vad är det för fel på prestandan i Arc:en då? Har man som jag med flash on demand så ska det inte lagga allvarligt talat.

    Och med Opera blir det bara bättre tycker jag. Pinch-to-zoomen är bättre än iPhone 4 i den bemärkelsen att jag slipper checkerboardingen :cool: