Webbprotokoll för android

Diskussion i 'Appförslag och idéer' startad av miii, 28 jul 2010.

1. miii

miii Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1

MINA ENHETER

Jag söker något slags program som möjliggör webbapplikationer (hemsidor) att använda funktionerna i android. Är det någon som vet om det finns redan eller det kanske till och med är omöjligt?

Det jag tänkte mig är att man på en hemsida ska kunna styra mobilen genom att exempelvis besöka "android://funktionen/" i webbläsaren.

Det skulle garanterat bli en dunderhit bland webbutvecklare om detta skulle uppfinnas, men går det över huvud taget?

2. Buzz

Buzz Android Apprentice Medlem

Mottagna gillanden:
    2 228

MINA ENHETER

Varför skulle jag som användare våga tillåta något sånt?

3. henca

henca Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    213

MINA ENHETER

Jag har inte provat det själv, men kanske skulle det gå med en vnc-server i telefonen eller emulatorn, t ex http://code.google.com/p/android-vnc/

Sedan skulle man få koppla upp sig till vnc-servern med en web-baserad vnc-klient, t ex http://www.s-code.com/products/viewerx/webvnc.aspx?gclid=CL6-rY6Gj6MCFYkqDgodUw6KTQ
    Ovanstående klient tycks dock endast fungera med active-x. Andra web-baserade vnc-klienter diskuteras på http://stackoverflow.com/questions/309094/which-flash-ajax-based-vnc-viewer-do-you-recommend

m v h Henrik

4. henca

henca Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    213

MINA ENHETER

Jag hittade just en bus-simpel lösning på frågan!

Applikationen PicMe som jag brukar använda till att ta screenshots kan förutom default "Static" även köras "Live", då kontrollerar man verkligen sin telefon via webläsaren. Fantastiskt!

Dock kräver PicMe root.

m v h Henrik

5. strangnet

strangnet Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    7

MINA ENHETER

Fast det är en viss skillnad mellan att ge en webbserver tillgång till gränssnitt direkt mot ett system som besöker den, och att ha en servertjänst som ligger på telefonen och lyssnar. Det förstnämnda är både svårt (jag antar att webbläsaren är sandboxad som riktiga Chrome) och icke önskvärt ur en säkerhetssynvinkel.

6. miii

miii Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1

MINA ENHETER

Självklart skulle man,kunna ha en bekräftelse från användaren.

7. Varazir

Varazir Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    54
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Pixel 5

MINA ENHETER

Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Pixel 5
    Info:
    Nova launcher
    Är det inte det som 2.2 kommer att , men det är kanske mer av en push funktion

8. yrara

yrara Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    8

MINA ENHETER

I datorvärlden har det ju funnits länge, i och med ActiveX, och google har ju till och med sitt eget svar på det i Google Gears, så det känns väl inte helt långsökt att det skulle kunna komma ett Gears till mobilen. I Gears godkänner man ju site för site manuellt...

9. miii

miii Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1

MINA ENHETER

Gick in och kikade på Gears, verkade vara något jag söker. Dock saknar den ganska många funktioner (kamera osv.).

Gears verkar vara inbyggd i androidläsaren ända sedan 1.0 och kan därför användas fullt ut.

Men som sagt, hade varit roligt om man hade något likt gears som har fler funktioner (i princip alla som utvecklarna till appar har). Bäst av allt hade ju varit om det skulle finnas inbyggt från början på alla lurar så det kanske blir ett mail till google och kolla om de är intresserade inför kommande androidversioner.