Webbsidor som förbjuder högerklick + andra begränsningar

Diskussion i 'Applikationer' startad av N6290, 20 maj 2025.

1. N6290

N6290 Android Apprentice Medlem

Mottagna gillanden:
    2 088

MINA ENHETER

Det finns webbsidor som lägger in olika begränsningar så att man t.ex. inte ska kunna ladda ner foton eller kopiera text. I vissa fall går det inte ens att högerklicka, den menyn är spärrad, vilket jag tycker är ett riktigt ofog. Ganska sjukt att en webbläsare som Chrome tillåter denna typ av begränsningar gentemot sina användare.

Ett av de värre exemplen jag stött på under senare tid:
    Marathon Photos Live | Goteborgsvarvet Half Marathon
    Där måste man ange ett startnummer för att få upp foton på löpare, vilket jag inte vill dela här. Men webbsidan verkar ha samma begränsningar även på huvudsidan jag länkat ovan. Några exempel på begränsningar:

Det går inte att högerklicka. Foton går inte att ladda ner, men printscreen är möjligt.
    Jag brukar använda högerklick och sen "View page source" eller "Inspect". I detta fall, när högerklick inte funkar, så går det att få upp "View page source" med kortkommandot Ctrl + U, men där ser jag att endast en rad text visas. Tydligen går det för en webbsida att obfuskera sitt innehåll på något sätt, jag har aldrig sett att "Visa källa" innehåller så lite information.
    Menyn "Inspect" lyckas jag inte få fram pga att högerklick är blockerat, men i chromes inställningar finns "Developer tools" vilket verkar vara ungefär samma sak. Inte heller via Developer tools verkar det gå att göra så mycket. Att försöka hitta jpg-länkar till exempel, ger inga resultat.
    Jag ser att "Save page as"-funktionen i chrome faktiskt ger en mhtml-fil som innehåller bilderna som visas på en löpare, medan "Print"-funktionen ger en pdf-fil utan några bilder, bara tomma sidor.

Tänkte i tråden att vi kunde diskutera denna typen av begränsningar. Exemplet ovan är inte så viktigt, jag tog printscreen på de bilder jag ville ha, men använder det mest för att illustrera fenomenet.

Hur gör ni när ni möter såna webbsidor, finns det något knep för att komma runt det?
    Jag har testat olika webbläsartillägg vid något tillfälle som kunnat lösa vissa av problemen, såsom att ladda ner foton, men hade varit intressant om det i t.ex. Chrome gick att komma runt begränsningarna på egen hand. Någon inställning kanske?
    Om man vill ladda ner foton från Instagram som exempel, så går det enkelt att googla "download photo instagram", så kommer man till flera webbsidor som kan lösa det. Men för mindre kända webbsidor kan det ibland vara svårare att hitta något.

spigen och uddevallare gillar detta.
  2. jnsson

jnsson Operatörsnörd Moderator

Mottagna gillanden:
    21 016
    Operatör:
    Tele2, Halebop, Telenor
    Telefon:
    Nokia G42 5G

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2, Halebop, Telenor
    Telefon:
    Nokia G42 5G
    Telefon 2:
    Pixel 3a
    Telefon 3:
    Google Pixel
    ROM:
    Lineage OS 21
    Platta:
    Lenovo Tab M9
    Övrigt:
    Chromecast 2nd Gen, Mi Band 6, Google Nest och Home enheter
    För det mesta brukar det gå att göra kortkommandot för kopiera, dvs ctrl+V, när högerklicksmenyn inte fungerar. Det är dock väldigt få gånger jag råkat ut för det

3. Aene

Aene Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    356

MINA ENHETER

En annan variant är väl att stänga av JavaScript på sidan vilket i och för sig kan få andra skumma effekter eller helt enkelt hålla nere shift medans man högerklickar.

4. pacc

pacc Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    450
    I chrome har du "more tools"->"Developer tools" där du kan läsa källkoden under elements,
    hovrar du över t.ex <body> kommer hela sidan att markeras,
    öppna upp den foldade tag'en och fortsätt med nästa <div> som markerar det du är intresserad av
    fortsätt 20-30 gånger så kommer du till slut fram till ett element som bara har en länk till din bild.

Nu verkar det finnas ett system här så att du slipper det:
    * Gå till personens sida du är intresserad av
    * Hovra över bilden du vill ladda ner och skriv ner koden som syns i övre vänstra hörnet, tex AAAS6568
    * testa att ladda ner bilden från en URL som
    https://static.marathon-photos.com/...gsvarvet Half Marathon/fullsize/AAAS6568.jpeg

Alla bilder är så klart i liten upplösning och med watermarks,
    så är det en riktigt bra bild så köper du den nog ändå.

5. N6290

Mottagna gillanden:
    2 088

MINA ENHETER

Tack för era svar!
    Jaha, där ser man! Jag testade att söka efter ".jpg" under Developer tools vilket inte gav några resultat, men ser nu att filändelsen .jpeg är vad de använt, då dyker det upp träffar vid sökning. Bra att du guidade mig till hur Developer tools funkade, nu lyckades jag gå igenom samtliga bilder där på ett väldigt smidigt sätt, när jag hittat fram till rätt ställe.
    Ska testa samma metod för att ladda ner videoklipp framöver, som ibland kan vara krångligt. Kanske hittar man mp4-länkar där också.

Om man går in på "View page source". Klistra in detta:
    view-source:Marathon Photos Live | Goteborgsvarvet Half Marathon
    Någon som vet hur just denna webbsida lyckats göra så att det endast är en (1) rad där? Vad jag sett tidigare så brukar "View page source" och "Developer tools" innehålla ungefär samma innehåll, men de verkar som sagt ha obfuskerat den förstnämnda i detta fall.

En allmän fråga:
    Finns det något regelverk, typ HTML-policy, som anger vilka begränsningar en webbsida får/kan skapa som kan drabba användaren, och vad en webbläsare får/ska acceptera i det avseendet?
    Om en webbsida t.ex. ska kunna avaktivera högerklicksmenyn så är ju gränsen väldigt nära att webbsidan även kan tillskansa sig andra alltför stora behörigheter, typ lura användaren med vilseledande funktioner eller grafiska illusioner. Tvinga fram helskärm, dölja muspekaren, påverka dialogrutor från webbläsaren eller vad det nu kan tänkas vara. Sånt var säkert ett större problem på 00-talet eller tidigt under 10-talet innan man började implementera fler säkerhetsaspekter för webben, men vore intressant om det finns något dokument som behandlar det. RFC, kan de ha något styrdokument?

6. N6290

Mottagna gillanden:
    2 088

MINA ENHETER

Ingen som har koll på frågan ställd precis ovanför detta inlägg: finns det något regelverk, typ HTML-policy, RFC ("Request for comment") eller annat, som anger vilka slags begränsningar en webbsida får bygga in, och vilka slags begränsningar en webbläsare ska godta att implementera gentemot sina användare?

Bara en så enkel sak som att förbjuda högerklick, det övergår mitt förstånd hur en webbläsare kan godta en sån sak gentemot sina användare.

7. Buzz

Buzz Android Medlem

Mottagna gillanden:
    2 286

MINA ENHETER

Jag hittade en diskussion från 2006 på sidan https://w3schools.invisionzone.com/topic/4538-how-do-i-disable-right-click/
    Citat: "I strongly reccommend NOT to disable right click...Everyone hates it."

Om jag förstår rätt så är nog tanken att websidan ska kunna skapa en egen högerklicksmeny med val som är mer relevanta. Men så har det väl aldrig använts.