Webradio?

Diskussion i 'Galaxy S - Allmänt' startad av Sarahgbg, 12 jan 2011.

1. Sarahgbg

Sarahgbg Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Använder min Galaxy som modem.
    Sitter vid datorn stora delar av dagen och jobbar och gillar ha musik på.
    Tidigare hade jag Felia bredband och kunde då HELT UTAN PROBLEM köra vilken webradio som helst.
    Numera, med Galaxyn som modem, fungerar INGEN webradio. :cry:

Någon som har stött på samma problem?
    Någon som har förslag på vad man kan göra åt detta? :D
    Sarah

Nä jag vill inte återvända till Felia …..

2. huheeje

huheeje Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    17

MINA ENHETER

vad har du för abonnemang/datapaket på galaxyn då? med rätt abonnemang ska det inte vara några problem om inte täckningen är usel, galaxyn kan lätt klara en ljudstream i normala fall.

3. Sarahgbg

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Jag har flat rate hos Telenor med 3G.

4. huheeje

Mottagna gillanden:
    17

MINA ENHETER

Då är det skumt. Telenors hastighet ska absolut räcka. Jag har försökt här hemma (tele2) med mobilen som mobileAP-modem i vardagsrummet och lyssnat på p3 i datorn utan problem. Satte upp kvalteten till "hög" (vet inte vilken bitrate det motsvarar med gissar på lite över 128) och det funkar fortfarande fint.

Jag är ingen teknisk expert, men den enda förklaringen jag kan komma på är att du har för dålig täckning för datatrafiken (det är ju ibland andra master än när det gäller röstsamtal). Näten består av olika zoner med olika hastigheter, man kan se i notification bar vilken fart man har och hastigheterna är följande, från sämst till bäst: G, E, 3G, H. Så långt som jag har fattat är G vanlig GPRS, det vill säga snigelfart, men H är riktigt snabbt, tubro-3G. Vad jag har märkt är att G och E inte brukar räcka långt, men att 3G och H borde klara normalt internetbeteende. Rätta mig någon om jag har fel. I mitt test låg hastigheten och skvalpade mellan 3g och H.

Ibland kan notification bar vara lite optimistisk. I min lägenhet i köket visar ofta telefonen på 3G, men när jag försöker öppna internetbrowsern i telefonen så övergår den genast till E, och segt segt segt blir det (telefonen märker först då att det är sämre fart. som tur är har jag äkta bredband och router hemma, så det är inga problem i mitt fall).

Gå in här med mobilen som modem och kolla hastigheten:
    http://www.bredbandskollen.se/

Skulle det vara så att Telenor inte ger den hastighet du behöver just där du sitter kan du ju överväga att byta till Tele2 som har riktigt bra 3G-täckning. Kan ju vara värt att prova om du känner någon med ett sånt abonnemang i alla fall. Telia vet du ju att det funkar (förresten, delar inte Telia och Tele2 3G-nät? Någon som vet?) Undvik 3, jag hatar dem.

Skulle det inte vara datanätet så måste det vara något tekniskt fel någonstans.

Har du prövat att lyssna på webradio genom telefonen med till exempel SR:s radioapp? Funkar det?

Vilken ljudkvalitet har du inställd på datorn när du vill streama med telefonen som modem?

5. Nephisto

Nephisto Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    36

MINA ENHETER

Kör du via wifi eller usb när du använder mobilen som modem? Kanske ska prova det andra alternativet beroende på vad du kör nu.

6. Sarahgbg

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Tack huheeje, du skriver sånt som jag behöver lära mig, jättebra.
    När jag har telefonen som modem visar den ’H’.
    Har gjort en koll (tack för länken) och svaret är:

ta emot filer: 1,09 Mbit/sek
    skicka: 0,25 Mbit/sek
    vilket tyvärr inte säger mig något.

SR’s radioapp funkar inte men det är själva nedladdningen av appen som hela tiden hänger sig.
    Använder däremot den inbyggda radion och det är OK.
    Mest lyssnar jag mitt i Gbg.

Du skriver:
    ” Vilken ljudkvalitet har du inställd på datorn när du vill streama med telefonen som modem?

Det vet jag inte – hur ser jag det/ställer jag in det?

Jag använder enbart usb mellan mobil och PC.

Sarah

7. speedline

speedline Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    271
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Huawei P20 Pro

MINA ENHETER

Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Huawei P20 Pro
    Telefon 2:
    Google Pixel
    Telefon 3:
    Sony Xperia ZX Premium
    Last edited: 14 jan 2011
  8. Sarahgbg

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Tack speedline men mitt problem är att jag med Galaxy som modem inte kan lyssna på webradio!
    Sarah

9. huheeje

Mottagna gillanden:
    17

MINA ENHETER

ok!

hastigheten borde räcka och H är som sagt det snabbaste så det SKA egentligen funka. något lurt är det. eftersom du inte heller kan ladda ner sr:s app så kan det ju hända att det trots allt är något fel med dataöverföringen. kanske den hänger sig då och då eller är väldigt ojämn i hastigheten, även när den har en hög snitthastighet ? Om det är i telefonen felet sitter eller i telnors nät kan jag inte gissa. man kan ju prova att ringa telenor, men den sortens samtal till telefonoperatörer brukar inte ge så mycket (om inte nätet är HELT dött).

om jag var du skulle jag som test pröva på någon helt annan plats där telefonen visar H i notification bar.

jag skulle också försöka ladda ner SR:s radioapp på något sätt för att kunna testa den. pröva via wi-fi, har du inte hemma borde det finnas på jobbet eller på något hotell eller hos någon kompis. det vore intressant att se vad telefonen kan åstadkomma när den inte agerar modem åt datorn.

hur går det förresten att se på youtube (utan wi-fi) på den platsen där du vill höra på radio, i telefonen respektive i datorn med telefonen som modem?

om det är på SR:s sida du lyssnar (i datorn) så finns det en inställning för ljudkvalitet. som du gissar behöver du snabbare dataöverföring för högre kvalitet. gå in på www.sr.se. längst ner på den svarta randen som är själva radiospelaren, till vänster: min radio, och ett hjärta och en pil. klicka på pilen och öppna stora radion. längst ner till vänster igen: byt ljudkvalietet. pröva sätt den på "låg" så kanske det funkar sedan.

Last edited: 17 jan 2011
  10. Sarahgbg

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

hej,
    testa wifi har jag aldrig gjort.
    En bekant har sagt att man ABSOLUT inte ska använda wifi eftersom någon annan (granne, någon som går förbi på gatan eller annan offentlig plats) då kan använda mitt abonnemang.

Youtube funkar bra i telefonen, har provat flera gånger när den inte är modem.

SR i datorn funkar en kort stund trots ’låg’ kvalitet; max ca tio minuter.
    Sen buffrar den hela tiden…

11. speedline

speedline Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    271
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Huawei P20 Pro

MINA ENHETER

Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Huawei P20 Pro
    Telefon 2:
    Google Pixel
    Telefon 3:
    Sony Xperia ZX Premium
    din bekant har delvis rätt. kör du orkypterat så kan vem som helst använda dig av det. sätter du lösen på nätet så är det lite säkrare. visserligen så är det en rätt enkel sak att knäcka krypteringarna med rätt verktyg och kunskap.

12. joppe_k

joppe_k Baby Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    3

MINA ENHETER

Låter skumt det där.

Jag har också telenor surf bas 1 Gbit hastighet och jag brukar lyssna på www.slayradio.org (shoutcast stream) via ett program på telefonen som heter XiiaLive. Funkar bra för mig.

Hastigheten du angav från bredbandskollen räcker gott och väl för webbradio + surf, så det är knappast bandbredden det hänger på. Kanske att några portar blockeras som webbradion är beroende av, men isf är det är konstigt att det (ironiskt nog) fungerade med felia. :)

Du sa att du kör telefonen som modem. (via usb-kabel antar jag) Använder du Kies för det eller bara windows?Vilken version av windows använder du?
    Kan du beskriva mera i detalj hur du går tillväga för att lyssna på webbradio? Vilket program använder du? Vilka radiokanaler är det och hur hittar du dem? Vilken sajt?

13. huheeje

Mottagna gillanden:
    17

MINA ENHETER

din kompis verkar paranoid. vi utsätter oss dagligen för otaliga (teoretiska) säkerhetsrisker, och jag tror inte att mobilens ap-funktion är någon av de värre. jag skulle inte vara så nervös över wi-fi. jag vet inte hur många hundra tusen trådlösa routrar det finns aktivt i sverige, men det är många många, och du skulle ha enorm otur om någon över huvud taget försökte hacka just ditt nätverk och dessutom lyckades med det OCH lyckades komma åt någon väsentlig information, just på de stunder du använder mobilen som router. se till att du använder WEP bara (kryptering). nog större risk att få mailen hackad eller liknande eller att få visakortet skimmat på ica. så pröva om du kan få fart på det hela med telefonen som wi-fi hotspot, alltså router, för OM det funkar vet vi vad felet är: usb-anslutningen. det vore ju skönt att kunna uteluta det.

Last edited: 18 jan 2011
  14. huheeje

Mottagna gillanden:
    17

MINA ENHETER

jag kom på en grej: vad gör du mer medan du lyssnar på radio i datorn? gör du några andra tunga internetuppgifter, typ fildelar eller har någon server i molnet, typ dropbox, som hämtar hem information eller delar ut, eller kan det hända att windows är nyinstallerat eller liknande och automatiskt laddar hem en massa uppdateringar över telefonen när du använder den som modem? i så fall skulle ju bandbredden kunna bli lite knapp ibland. och då skulle radioappen börja buffra

15. Sarahgbg

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Jag är så tacksam för all hjälp!
    Nu börjar det bli avancerat … för mig alltså! :ehm:

Joppe k:
    lyssna på radio i telefonen är inget problem, det är webradio som inte går (ca 5 minuter, sen står den och buffrar). Den enda sajt som dessa få minuter funkar på är SR.
    Går det att jämföra med tiden hos Felia? Då hade jag ADSL, idag är ju telefonen modem??
    Alltid via USB, aldrig med Kies. Har Window Vista Home Premium.

Huhejee:
    Vad gör du mer medan du lyssnar på radio i datorn?
    Framförallt skriver jag texter (Word), ibland tittar på någon hemsida. Inget mer.
    Att prova wifi verkar vara ok när jag läser din text.
    Men, vad innebär ”WEP bara (kryptering)” ?
    Och – ”pröva om du kan få fart på det hela med telefonen som wi-fi hotspot, alltså router,”
    hur då?
    Sarah
    PS Skype i datorn är problemfritt, däremot inte Spotify, inte heller Screamer Radio, den saknar jag väldigt!

16. huheeje

Mottagna gillanden:
    17

MINA ENHETER

??? Skype funkar men inte webradio? Jag fattar ingenting. Men då kanske vad som nämnts om portar (som jag inte vet mycket om) stämmer? Någon annan kanske kan hjälpa dig på den punkten.

ditt internetbeteende med bara radio och lite småsurf ska abslout gå bra med de hastigheter du har. någonting är fel.

Oavsett hur obegripligt ditt problem är så ska jag i alla fall förklara hur du ansluter trådlöst.

Följande förutsätter att du har version 2.2 av android i din mobil. Jag tror proceduren ser aningen annorlunda under 2.1.

Nu ska vi låta din mobil agera som mobile AP dvs mobile access point, det betyder att den agerar som en wi-fi hotspot, du ansluter alltså till mobilen som till en trådlös router med datorn. Mobilen använder sin 3G-täckning för att hålla kontakt med internet, och du ansluter till den trådlöst med wireless lan dvs WI-FI med datorn. Flera kan ansluta sig samtidigt om de vill, men vi ska lösenordsskydda din telefon så att bara då får komma in.

anslut laddaren

inställningar ->trådlöst och nätverk ->mobil åtkomstpunkt -> mobile AP inställningar

gör de inställningar du önskar. under "nätverks ssid" skriv vad du vill att din hotspot ska heta.

Vad jag sa om WEP var fel, här heter det WPA2 PSK men det har samma funktion som WEP, det vill säga du lösenordsskyddar din hotspot. Under "säkerhet" välj WPA2 PSK. Skriv in ett lösenord. detta ska du använda när du ansluter till mobilen trådlöst.

Bocka inte för "dölj min enhet" (det kan du göra vid senare tillfälle om du är nervös, men för nu blir det bara krångligt)

tryck spara

nu är du tillbaka vid bilden av datorn och mobilen där du var nyss. bocka för "mobil åtkomstpunkt" tryck ja i varningsrutan om att batteriet kommer att gå åt (det var därför vi anslöt laddaren)

Nu sätter du på datorn och låter den scanna efter trådlösa nätverk. (här kan jag inte vara mer exakt eftersom jag inte vet vad du har för dator) Den kommer att hitta din telefon. Anslut och skriv in det lösenord du bestämde. OBS. Ge datorn lite tid att hitta internet genom telefonen. Ibland tar det en stund!

klart.

Lycka till!

PS. har du prövat använda någon annan browser när du lyssnar på webradio? ds
    pps om du har spotify på så kan spotify stjäla bandbredd, även om du inte lyssnar. dds

Last edited: 18 jan 2011
  17. Sarahgbg

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Kollar under Inställningar, Programvaruversion ----> 2.1 update 1
    Är det kört nu?
    Sarah

18. västeråssnubben

västeråssnubben Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    194
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Samsung galaxy s25 ultra

MINA ENHETER

Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Samsung galaxy s25 ultra
    Platta:
    Samsung galaxy tab s6
    Övrigt:
    Samsung galaxy watch 6 classic 47mm
    Testa på en annan dator om du har möjlighet? Då kan vi utesluta något beroende på resultat

19. huheeje

Mottagna gillanden:
    17

MINA ENHETER

Nej nej, det går bra även med 2.1 men jag är inte säker på att menyerna ser exakt likadana ut. Annars rekommenderar jag att uppdatera till 2.2 eller ännu hellre 2.2.1 när du kan (dvs inom kort) för luren blir mycket bättre på massa sätt.

Last edited: 20 jan 2011
    Sarahgbg gillar detta.
  20. joppe_k

joppe_k Baby Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    3

MINA ENHETER

Idag på förmiddagen lyssnade jag på SR P2 på min laptop med mobilen som modem och det funkade bra för mig. Inga avbrott eller nåt sånt. Det verkar mao. inte vara något generellt problem med telenor eller SGS:en i alla fall.

Jag bara riktade webläsaren (Google Chrome) till SRs hemsida och spelade med den "app" som de har på sin sida. Finns det några andra webradios som du brukar lyssna på som jag kunde prova?

Jag funderar lite på det här med att du skriver att du använder telefonen som "modem". Helt strikt så använde jag inte telefonen som ett modem. Det var aldrig fråga om att jag installerade den som modem i Windows eller någon uppringningsprocedur utan jag bara kopplade in telefonen, gick in på Inställningar > Trådlöst och nätverk > Internetdelning och checkade i USB-internetdelning i telefonen. Då upptäckte windows en ny USB enhet (Samsung Android USB Remote NDIS Network Device) och efter någon minut så var jag ansluten till internet. Det är mera som om jag använde mig av ett USB-nätverkskort än något modem och det bara funkade direkt. Om du gör på något annat sätt så prova att göra som ovan för att se om något ändras.

En annan sak som är viktig för att få den här proceduren att funka är att du har installerat Samsungs USB drivrutiner på den dator du använder. I praktiken innebär det att du måste installera KIES på datorn (för då får du också drivrutinerna), fast du behöver inte _använda_ KIES sen för att få internet att funka.