WhatsApp, överföra pågående chattkonversationer till annan Android

Diskussion i 'Applikationer' startad av Qui vivra verra, 20 jul 2015.

Trådstatus:
Stängd för vidare inlägg.
  1. Qui vivra verra

    Qui vivra verra Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 jan 2015
    Inlägg:
    105
    Mottagna gillanden:
    67
    Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    Sony Xperia XZ Premium

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    Sony Xperia XZ Premium
    ROM:
    Android 9.0 Pie
    Info:
    Smart Launcher 5.0
    Telefon 2:
    Doogee Y6 MAX, Nubia m2, Xperia X
    ROM:
    Marshmellow 6.0, Oreo 8.0
    Info:
    Smart Launcher 5.0
    Telefon 3:
    Windows Phone Lumia 635
    Info:
    Nödtelefon
    Platta:
    Motorola Zoom
    ROM:
    Android 4.0
    Platta 2:
    Archos 70B (katt-platta)
    Info:
    Lek-platta för mina katter!
    Övrigt:
    Lenovo Chromebook 11
    Hoj!

    Första inlägget, men har följt Swedroid och forumet sedan starten 2009 och vid många tillfällen blivit hjälpt av andras frågor och funderingar om både själva systemet och individuella programs funktioner och inte minst då lösningar på problem som råkat dyka upp.

    Som nu...

    I några dagar har jag nu utan framgång försökt att föra över de chattar som är aktiva i telefon när jag använder WhatsApp till en annan telefon (android). Enl. de faq som finns på WhatsApp´s hemsida ska jag få en möjlighet att importera de chattar som jag tidigare haft på den gamla telefonen, om jag via den interna säkerhetskopieringsfunktionen kopierat mina chattar. Dessa hamnar automatiskt under WhatsApp/databases och går att kopiera till datorn eller annan android.

    Jag kopierar över filen i fråga till den andra telefonen (jag lägger den i roten då det inte står något annat i de faq som jag hittat), och installerar WhatsApp. Någon ruta kommer dock inte upp under installationen att jag kan importera tidigare gjord backup, vilket ska ske enl. faq på WhatsApp´s hemsida.

    På olika sidor på Internet står det också att filen i fråga ska döpas om, vilket jag också provat, utan framgång.

    Så om det är någon här på Swedroid som kan peta ned exakt hur jag ska gå tillväga för att kunna fortsätta använda de chattar som finns på den gamla telefonen på den nya, när jag ny byter till en annan android, vore jag enormt tacksam!

    Jag tycker själv att jag provat allt, inklusive att säkerhetskopiera och överföra allt innehåll via Wondershare´s Mobile Trans, but no luck.

    Utöver detta så irriterar det mig också att möjligheten att via sms sända mina sparade chattar till mitt gmail-konto försvunnit från sms backup+, vilket var helt suveränt sätt att kunna läsa chatten på gmail-kontot. Om någon därute har förslag på annat program som gör samma sak, så tas också den informationen emot tacksamt!

    /Danne
     
  2. Nicole

    Nicole Testpilot: Huawei P40 Medlem

    Blev medlem:
    22 mar 2014
    Inlägg:
    3 040
    Mottagna gillanden:
    1 428
    Operatör:
    Halebop, Comviq, WiFog
    Telefon:
    Huawei P20 PRO

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Halebop, Comviq, WiFog
    Telefon:
    Huawei P20 PRO
    Info:
    Nova Prime
    Telefon 2:
    Sony Xperia Z1 & Z3c & XZ
    Övrigt:
    Polar Grit X Pro Titan ⌚
    Ang whatsapp så gör jag såhär, jag sparar ut filen från databasen till dropbox.

    I den andra enheten installerar jag whatsapp, rensar data så jag får en mapp som heter whatsapp men är tom. Sedan skapar jag en mapp i whatsapp-mappen som heter databases och exporterar filen från dropbox dit, funkar jättebra och har alltid gjort.

    Efter detta går jag in på whatsapp igen och startar upp, då frågar den om jag vill importera.

    Klart ヅ
     
    Spooky gillar detta.
  3. indika

    indika Custom Android Moderator

    Blev medlem:
    23 okt 2010
    Inlägg:
    4 775
    Mottagna gillanden:
    1 807
    Operatör:
    Comviq och Tele2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S22+

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq och Tele2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S22+
    Nicole gillar detta.
Trådstatus:
Stängd för vidare inlägg.