Wi-Fi-hotspot vs. router

Diskussion i 'Off Topic' startad av Droid55, 6 maj 2013.

1. Droid55

Droid55 Guest

Jag upptäckte i helgen att jag kunde dela min mobilsurf med datorn genom slå på Wi-Fi-hotspot på mobilen. Vad är det för skillnad på att använda sig av Wi-Fi-hotspot eller en router? Skiljer hastighet, avstånd eller vad? Hur mycket skiljer det sig?

2. Superstefan

Superstefan Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    13

MINA ENHETER

Vad menar du när du säger att du kan använda en router? Har du mobilt bredband med tillhörande router, eller menar du en router som du pluggar in till ditt fasta bredband i lgh/huset? Det kan självklart ha en rätt stor skillnad om du har 100 Mbit i kåken och 3G på mobilen.

Åtminstone för min SGS(1) är avståndet där man har schysst täckning väldigt begränsat. Några meter som bäst, men så är iofs mobilen några år också. Dessutom går batteriet ner bra mycket fortare när du kör WiFi hotspot.

3. Droid55

Droid55 Guest

Syftar på en router till mobilt bredband, 3G som 4G router (finns ju 3G som 4G mobiler).

Vad menar du med att avståndet där du har schysst täckning är väldigt begränsat? Jag använder Samsung Glaxay 5 och har den bredvid mig och det fungerar kanon. Det stämmer att det slukar batteri dock. Fast är du hemma gör det inget om batteriet tar slut, det är bara att plugga in laddaren.

Last edited by a moderator: 6 maj 2013
  4. e7andy

e7andy Professional Droid Hedersmedlem

Mottagna gillanden:
    835
    Telefon:
    Huawei P10 Plus

MINA ENHETER

Telefon:
    Huawei P10 Plus
    Telefon 2:
    Nexus 5
    Telefon 3:
    ADP1
    Övrigt:
    LG G Watch R, ChromeCast
    Vilka skillnader du får beror på vilken router du jämför med, men för vanliga dödliga (här "personer som inte har några särskilda krav") så är det nog inga större skillnader.

Om du använder mobilen som router så förbrukar du laddcykler snabbare och batteriet håller då kortare tid. Om du kan byta batteriet i din telefon så är det inget problem, men om du har fast batteri så kan det vara en faktor att ta hänsyn till.

5. x10_minipro

x10_minipro Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    115
    Operatör:
    Hallon
    Telefon:
    Xiaomi Pocophone F1

MINA ENHETER

Operatör:
    Hallon
    Telefon:
    Xiaomi Pocophone F1
    ROM:
    ParanoidAndroid
    I en router har du mycket mer inställningar. En router är stabilare (läs den är byggd för det ) och den har troligtvis bättre räckvidd. Sen spelar det ju självklart roll om du pratar om en router för 300 kr eller en för några tusen.

Klart du kan använda telefonen för att dela, men räkna med att den lär bli varm och dra batteri som tusen. Ska du använda internet på en dator varje dag och mycket kanske det dock är bra att skaffa en router?

6. Droid55

Droid55 Guest

Det här tänkte jag inte alls på. Tack!

Just nu använder jag en Samsung Galaxy 5 som både är billig och har utbytbart batteri, men kommer skaffa iPhone 5 senare så tror inte jag vill påskynda batteriets laddcykler.

7. Droid55

Droid55 Guest

Varm? Check!
    Dra batteri? Check!

Ja, det verkar helt klart som att en router är bättre.

8. darkshippo

darkshippo Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1 209
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    IPhone 16 Pro Max 256GB NT

MINA ENHETER

Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    IPhone 16 Pro Max 256GB NT
    Telefon 2:
    IPhone SE 2020 64 GB
    Telefon 3:
    IPhone 7
    Platta:
    iPad 12,9 M1
    Platta 2:
    iPad 11 M1
    Frågan är inte om du menar 3G-sticka. För min egendel så har jag aldrig förstått varför man ska ha en lös 3G-sticka istället för att köra internetdelning via sin smartphone. Det är förvisso sant att det drar mer batteri. Tre har trådlösa routers som är i princip en 3G-sticka+batteri+router och dess batteritid är lika kass som en mobiltelefons.

9. Droid55

Droid55 Guest

Jag menar inte 3G-sticka. Varför tror du det?

Jag delar Internetanslutning hemma så det finns tillgång till ström. Varför jag nu hellre väljer router istället för Wi-Fi-hotspot beror på att jag inte vill påskynda laddcyklerna eller upphetta mobilen i onödan. En router kostar en bråkdel av mobilen jag ska ha. Så varför skulle jag utsätta mobilen för det när det finns router?

Anledningen till att jag startade tråden beror på att jag övervägde skippa mobilt bredband och istället satsa på mer mobilsurf.

Last edited by a moderator: 7 maj 2013