Wi-Fi Kanalprobelm

Diskussion i 'Hero' startad av Lime, 29 apr 2010.

1. Lime

Lime Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Tjena!

Jag har haft en HTC Hero sedan november förra året och för det mesta har Wi-Fi funkar super (dock på ett ställe har jag förstått det som att Herons nätverkskort och Routern inte gillar varandra men det accepterar jag för det är snabbt när det väl funkar :) )
    Men vi bytte nyss router hemma och nu är Internet så segt att 3G går 1000-gånger snabbare. Som tur är jag har "obegränsat 3G" och har gått på 3G i två veckor nu.
    Nu till saken, jag laddade ner "Wi-Fi Analyzer" och såg att jag var på channel 11, som hade ratingen 3,5/10 när det finns flera som är bättre än 7/10. Kan jag på något vis byta channel? Och behöver det överhuvudtaget vara problemet?
    Den nya routern ska ha (och är enligt laptopen) samma hastighet, och jag har näst bäst till bäst mottagning med Heron hela tiden.

Hjälp uppskattas och behövs! :(

2. Skywriter

Skywriter Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    142

MINA ENHETER

Du får gå in i routerns inställningar och byta kanal. Kanal 11 är default och förmodligen finns det många nätverk runt dig som kör på den kanalen och det stör. Jag tog WiFi Analyzer och gick runt lite i lägenheten innan jag valde kanal på routern.

3. Lime

Lime Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Hur gör man vanligtvis det? Jag har en Thomson router och kan sedan tidigare bara port-forwarda samt annat basic.

Jag tillägger att jag faktiskt har jag dragit tummen ur ärslet och googlat utan resultat ;)

4. LaZe

LaZe Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    3

MINA ENHETER

gå in på routerns inställningssida i webläsaren. vanligtvis brukar du skriva addressen 192.168.1.1 eller kanske 192.168.0.1. lite olika från router till router.
    väl därinne borde du hitta en inställning om wifikanaler. wifi channels eller liknande. välj kanal efter de rekommendation wifi analyzer gav dig. klicka applay och voila! så brukar det funka bättre.

vissa kanaler får ej användas i olika länder. i sverige får vi använda kanal 1-13 men många routrar stödjer bara kanal 1-11

5. Sammo

Sammo Baby Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Jag har en thomson.. default ip är 192.168.0.254. Problemet med min router är att endast kanal 11 och 13 fungerar.. prova med de.

6. Lime

Lime Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER