Wifi defekt i Sony Tablet Z?

Discussion in 'Sony' started by Snowman, Oct 22, 2013.

1. Snowman

Snowman Youth Droid Medlem

MINA ENHETER

Hej

Jag har provat en Sony Tablet Z i ett hem med en Netgear WNR3500L router och lagt märke till att WIFI går upp och ner hej vilt. Det händer även ganska ofta att den helt tappar förbindelsen med routern?

Plattan är ca 10 meter från access punkten och väggarna är tunna(ej betong).

Sammtidigt använde även en IPad 2 och en Samsung Galaxy S3 på samma router utan problem!?

Efter att ha läst runt lite på nätet så verkar Sony Tablet Z lida av problem med WIFI?

Kan tillägga att jag inte ställt in någon sparlåga eller liknande.

Detta kan helt klart bli en "deal breaker".

2. Blabert

Blabert Adult Droid Medlem

MINA ENHETER

Jag hade det problemet också, men bytte till en dualband router och sen dess har jag inte haft några större tapp av wifi.

Tapatalked from my Xperia Z

3. Snowman

MINA ENHETER

Jag tänker inte byta router, det skulle betyda att plattan blir 1000 lapp dyrare. Den router jag har fungerar ju utmärkt till allt annat i mitt nätverk.

Kan IPad och Samsung Galaxy S3 klara av att hålla god förbindelse så borde även Tablet Z göra det.

De fall jag hittat på nätet verkar inte ha funnit någon lösning på problemet. Sony har föreslaget att skicka in plattorna men det har varit samma problem när de nya kommit.

4. neddie

neddie Android Medlem

MINA ENHETER

stäng av 5ghz delen? varken ipaden eller s3an kan väl köra mot det iaf.. iaf inte s3an.

5. Blabert

Blabert Adult Droid Medlem

MINA ENHETER

Jag håller med, man ska inte behöva byta router. För mig var det lägligt dock, då jag satt med en 5 år gammal skrutt. Har samma problem på mobilen Xperia Z, men där upplever jag att det har det blivit bättre med de senaste uppdateringarna..

Tapatalked from my Xperia Z

6. Tokas

Tokas Adult Droid Medlem

MINA ENHETER

Har fått samma problem nu.
    Antar att det är sedan senaste uppdateringen.
    Hoppas på en fix snart, då alla andra prylar som de ska.

7. Snowman

MINA ENHETER

Har kollat runt en del på nätet och det är som sagt många som har problem med wifi på denna platta tyvärr.

Har även pratat med Sony som menar att kraven på wifi är höga och bryter man dem så blir det DYRT. Därför menar de att deras produkter har inte sämmre mottagning än någon annan.

De förslog att ändra kanal på routern(hur man nu gör det?) och prova köra plattan ensam på Wifi. Tydligen så fungerar vissa routrar så att den fösta som kommer får mest bandbred medan de andra får gradvis mindre. Trodde faktiskt inte det fanns sånna problem med wifi idag, har ju inte upplevt några problem med mina andra enheter.

Jag ska hem o prova lite mer, lägga IPaden bredvid och se hur de båda sköter wifi och sen prova att stänga av alla enheter utom Tablet Z för att se om det gör någon skillnad.

Slutligen får man väll titta på vad man kan ställa in på routern men detta känns aningen fel efter som befintliga produkter verkar fungera bra.

8. Snowman

MINA ENHETER

Nu har jag provat följande :

- Installerat senaste updatering för routern
    - Satt om till statisk channel på wifi (9 valde jag)
    - Startat om routern

För att utvärdera har jag gjort följande :

- Placera Ipad 2 och Tablet Z på samma plats(ca 10 m från routern)
    - Köra igång youtube på båda och se hur det beter sig(tablet kör HD medan IPad 2 troligen kör SD)
    - Prova Bandbreddskollen

Tablet Z har en stapel från full teckning och IPaden anger att den har full. Youtube var inge problem nu(tidigare stackade Tablet Z sig ganska mycket).

Bredbandskollen är inget bra test, första testet gav Ipaden fullt och Table Z medelmåttigt, andra testet gav IPaden botten värden ich Tablet Z nästan max(har 10 Mbit fiber).

Det hade varit fint att kunna testa den verkliga max överföringen men det är inte så lätt.

En annan sak som blev bätre var att Tablet Z inte tappade förbindelsen under de 15-30 min jag provade den. Jag körde även 20 min senare på kvällen utan problem.

Att de visar olika tekning kan vara en ren tolknings fråga, Tabletten låg främst på 1 ifrån max men ibland tog den sig upp till max. IPaden låg på max för det mesta men någon gång då och då går den ner ett steg.