Problem: WiFi disconnect/connect

Diskussion i 'Google Pixel 7a' startad av jishi, 27 nov 2023.

1. jishi

jishi Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    51

MINA ENHETER

Hej, jag har börjat uppleva att telefonen disconnectar och reconnectar till WiFi konstant numera. Vet inte om det kom med A14 uppdateringen, men det är mäkta störigt.

Inget annat i min wifi-miljö har ändrats sen tidigare. Jag har en Omada setup med 4 st accesspunkter, och jag får samma fel oavsett vilken jag är ansluten mot. Har inte haft möjlighet ännu att testa i en annan wifi-miljö, men det är mycket möjligt att felet inte uppstår där. Däremot verkar inga andra enheter lida av samma problem (Macbook, Fire TV, Nintendo Switch osv).

Vet att jag stundvis hade liknande problem med min 4a, men det var inte alls lika frekvent.

Jag har provat stänga av adaptiv wifi (vilket tydligen är f.d "avoid poor connections"), men gör ingen skillnad.

Är det fler som upplever skillnad sen uppdateringen?

2. jishi

jishi Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    51

MINA ENHETER

Något med mina ipv6-inställningar verkade orsaka detta problem. Stängde av ipv6 i routern och problemet försvann, men har aktiverat det igen men felet är borta.

Kör SLAAC, hade lite konstiga RA interval inställningar (20-60s istället för 200-600s) som kan ha varit orsaken. Kanske hjälper nån i samma sits

Englund81 gillar detta.