WIFI försvinner och måste starta om routern

Diskussion i 'Desire - Allmänt' startad av pizzapappa, 28 aug 2010.

1. pizzapappa

pizzapappa Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1

MINA ENHETER

Hej!

Jag har en HTC Desire och en netgear wnr2000 hemma. Wifi funkar hur bra som helst oftast men ibland när jag ska ansluta så står den bara och snurrar vid "hämtar ipadress". För att det ska funka igen så måste jag starta om routern. Finns det någon lösning på det här?

2. wmb

wmb Android Veteran Hedersmedlem

Mottagna gillanden:
    2 558
    Operatör:
    Halebop

MINA ENHETER

Operatör:
    Halebop
    bara med din Desire det är problem?

Är inte så ovanligt att man behöver starta om sin router ibland, iaf inte min Netgear

3. linuxares

linuxares Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    210

MINA ENHETER

pröva och byta de trådlösa kanalerna på routern. Detta är supervanligt på trådlösa nätverk. Försök undvika kanalerna 1, 6 och 11 i största möjliga mån då det är standard kanaler. Wifi analyser på market kan hjälpa dig hitta en som inte de andra ligger på. Eller iaf inte så mycket :P

4. Jonher937

Jonher937 Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1
    Telefon:
    OnePlus 3

MINA ENHETER

Telefon:
    OnePlus 3
    Kör WiFi analyzer som han över säger, om det inte hjälper med att byta kanal sa kan du testa att sätta fast IP på din Desire och kolla om det funkar då :)

5. Pallee

Pallee Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    22

MINA ENHETER

Har du provat med att starta om din Desire? Jag hade det problemet, eller ett liknande, ett tag (jag tror det försvann med 2.2 OTA och den nya radio-programvaran...) men då behövde jag bara starta om telefonen. Iofs så kör jag inte en standard router utan kör min egen linuxdator... Men jag kör på kanal 11 på grund av att jag tyvärr har annan elektrisk utrustning som stör ut kanal 1-8 *morr*

Oavsätt lycka till

6. pizzapappa

Mottagna gillanden:
    1

MINA ENHETER

Tack för alla svar.
    Problemet är endast med min desire. Sitter annars 2 laptops och en stationär kopplad till den som inte har något sånt problem.

Senast jag kollade med wifianalyser så var det bara mitt hemnätverk som låg på den kanalen. Minns inte riktigt vilken det var.

Palle, med att starta om menar du att istället för att starta om routern så ska jag starta om telefonen istället?

Jonher937, hur gör jag för att sätta fast ip på Desiren?

7. Pallee

Mottagna gillanden:
    22

MINA ENHETER

Precis, starta om telefonen istället.

Det finns 2 olika sätt:

1) I din Desire: Home -> menu -> settings -> Wireless & networks -> Wifi settings -> menu -> advanced -> use static ip -> fyll i dina uppgifter
    OBS!! Se till att välja en ip-adress som inte kan tilldelas av routern via DHCP. om routern råkar tilldela denna adress till en annan dator/telefon/whatever kommer det bli konflikt och ingen av apparaterna kommer åt nätverket.

2) I din router kan du ofta ställa binda en MAC-adress till ett visst ip. Du hittar din Desires MAC-adress under samma inställningsmeny jag skrev ovan. Detta är dock ingen "statisk ip" utan bara en ip som kommer vara samma varje gång du ansluter till det nätverket. IP-adressen delas fortfarande ut till telefonen av routern via DHCP men är alltid reserverad för telefonen så att ingen annan enhet får den.

För felsökning skulle jag valt alternativ 1). Annars rekommenderar jag alt. 2) eftersom du slipper göra inställningar om du ska koppla upp dig på ett annat wlan (hemma hon en vän, jobbet, eller järnvägsstationen). Hoppas du blir något klokare ;)

8. pizzapappa

Mottagna gillanden:
    1

MINA ENHETER

Får återkomma med resultat då jag måste vänta tills det skiter sig med wifi igen.

9. joho

joho Baby Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Intressant; jag har upplevt samma sak med min HTC Wildfire (2.1) hemma. Kör med en (i övrigt stabil och bra) Linksys -N-router. Helt klart mysko. Det hände så sent som igår kväll.

-joho

10. pizzapappa

Mottagna gillanden:
    1

MINA ENHETER

Vad jag vet så kan det bero på att Desire inte stödjer N-standarden, men det gör det hela bara ännu mer mysko då det funkar ibland.

11. Pallee

Mottagna gillanden:
    22

MINA ENHETER

Det är helt riktigt att Desire i sitt orginalutförande inte stödjer n, hårdvarustödet finns men inte mjukvarustödet. Tror att MoDaCos senaste rom har stöd för n om man vill..

Ni kör kanske ett "mixed" g/n eller b/g/n nät? prova byta till bara g.

Hur ofta inträffar ovan nämnda problem?

12. pizzapappa

Mottagna gillanden:
    1

MINA ENHETER

Igår hände det igen för mig. Jag vill minnas att jag redan ställt om min router till bara G, men det verkar ändå inte ge sig. Testade att starta om telefonen också utan resultat. Får testa lite senare att sätta en statisk ip. Måste bara hitta uppgifterna.

Last edited: 4 sept 2010
  13. linuxares

linuxares Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    210

MINA ENHETER

Jag skulle säga den har N-standarden i sig på Froyo. Tanke på att jag kan vara extremt långbort och ändå få kontakt med mina n-routers på jobbet. Fast de som kör på G är långt borta.