WiFi har dålig hastighet..

Diskussion i 'Galaxy S - Allmänt' startad av Galaxy S, 1 aug 2010.

1. Galaxy S

Galaxy S Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    21

MINA ENHETER

Jag har en hyfsad router som ska klara 2 * 300 Mbps delat på 2,4 Ghz och 5 Ghz bandet. Sitter på muggen och författar det här på telefonen så jag ser inte vad den heter. DIR-nånting, 855 kanske. Dyr iallafall.. Hur som helst, hastigheten känns rätt strypt. Kommer nästan alltid upp i högre hastigheter när jag mäter med 3G trots bra router och en 50/10 lina. Lite trist att inte få användning för hemmanätverket tycker jag..

Är det nån mer med samma erfarenhet? Vad kan man göra? Kan det vara en av barnsjukdomarna som fixas med uppdateringen som kommer eller ska jag undersöka kompabiliteten mellan router <-> mobil? Det känns som att man tar sportbilen hem och byter till en EPA..

Edit: kan ju tillägga att den funkat fint med min N82 och den bärbara samt PS3:an

2. Mr.Hammer

Mr.Hammer Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

DIR 855

Jag har samma router
    kommer upp 10mb ner och 1 mb upp med min 24/1 lina Borde ju gå lite bättre med n tekniken Hur ser dina värden ut?

3. kaah

kaah Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Har inte fått mer än 12 mbit på min galaxy s.

4. niklasp

niklasp Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1

MINA ENHETER

Sitter nu på ett ställe där jag har en mycket gammal d-link wireless router på 24mbit lina.
    Så pass gammal att inte min laptop med Windows 7 kan ansluta via trådlöst till den, man måste ha sladd.

Körde Speedtest.net appen med min Galaxy S, resultaten blev 4179 kbps ner, 4821 kbps upp.

5. davidt

davidt Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1

MINA ENHETER

Gjorde ett test med speedtest.net, jag har en 10/10 Mbit internetuppkoppling.

Vid full eller nästan full täckning på wlan:et så får jag 10/5 mbit.
    När jag bara har en vit plupp på wlan täckningen så fick jag 5/3,5 mbit...

Däremot så får jag runt 30 mbit vid filöverföring på wlanet med appen Websharing (filöverföring via webläsaren) när jag har full täckning, så wlanet i sig verkar ganska snabbt.

Router: dir-655
    Firmware: I9000XWJM2

6. Galaxy S

Mottagna gillanden:
    21

MINA ENHETER

Idag fick jag lite annorlunda värden. Mätte med speedtestappen och fick mellan 3400-3800 Kbps ner och 300-400 Kbps upp på 3G. WiFi med halv mottagning gav ca 6/0.8. Edit 2: Med en plupp i stapeln fick jag 1/0.8 (0.8 igen....). Med bra mottagning (full stapel i samma rum som routern) fick jag 10-18/0.8.

Det är alltså inte så himla dåligt som det först verkade. Men för att vara 10 Mbit upplänk på linan är jag ganska missnöjd med uppladdningshastigheten. Mindre än en tiondel av den teoretiska hastigheten är absolut inte okej IMO. Laptopen klarar 10 Mbit upp där Galaxyn bara får 6 Mbit ner.

Toppen på 18 Mbit var dock bara på en enda mätning. Oftast hamnade det på 10-13 Mbit med bra WiFi-täckning. Trots mätresultaten är den spontana känslan ändå att det går snabbare att surfa via 3G. Är det så att mobilen kopplar ifrån WiFi när man släcker ner skärmen så att den måste koppla upp vid varje "uppstart" av telefonen?
    EDIT: Svarar på den sistnämnda frågan själv. Kikade runt i WiFi-inställningarna och hittade inställningar för viloläge och ja, som den var inställd stängdes WiFi av med skärmen. Kanske snabbar upp det hela lite. Även om uppströmsproblemet kvarstår.

Last edited: 1 aug 2010
  7. Galaxy S

Mottagna gillanden:
    21

MINA ENHETER

Intressant att din uppström också är kass med samma router. Känns som ett kompabilitetsproblem nästan..

8. Chrilleee

Chrilleee Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    2

MINA ENHETER

Det är nog snarare hans internet på 1Mbit upp som begränsar honom till just 1Mbit ;)

9. Galaxy S

Mottagna gillanden:
    21

MINA ENHETER

Haha det har du rätt i! :) Såg inte ettan.. :o

10. joejjeman

joejjeman Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    45
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    HTC U11 128gb

MINA ENHETER

Operatör:
    Telia
    Telefon:
    HTC U11 128gb
    ROM:
    Orginal
    wifi 11,8 ner och 1,82 upp dock detsamma som jag får från datan ..

11. zidane84

zidane84 Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Har en router D-link Dir-655 och 100Mbit lina. Jag kör med N-tekniken.
    När jag kör speedtest så kommer jag upp i en hastighet av: 18464 kbps ner och 3003 kpbs upp. Känns om det borde va bra mycket mer alltså.

12. kaah

kaah Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Testa med bredbandskollens beta app med, speedtest.net litar jag inte på. Maila [email protected] för att få tillgång.

13. Husknuten

Husknuten Bannlyst Bannlyst

Mottagna gillanden:
    81

MINA ENHETER

Har ni märkt att Galaxy S inte stödjer N-standarden som Samsung har sagt?

Om jag är ansluten till routern med datorn som klarar N och har egenskaper för den trådlösa anslutningen uppe så står det 270 Mbit. Så fort jag ansluter med nallen så går den ned på 54 Mbit vilket innebär G-standarden. Dock bara under tiden jag laddar ned data med mobilen. Så fort anslutningen är vilande så hoppar den upp till 270 Mbit igen.

Detta borde ärligt talat vara skäl nog att häva köpet. Det är ju inte tillåtet att speca en funktion som inte finns. Säkerligen klarar hårdvaran N men det hjälps inte när nallen i det skick den säljs inte kan använda det!

14. YellowZombie

YellowZombie Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    35

MINA ENHETER

Helt rätt!!!

N standarden kommer först bli tillgänglig genom 2.2 om jag minns rätt
    Därför kommer ni alla högst få en hastighet på 54/mb till rautern/modemet. Sen beror det på vad ni har för uppkoppling!

Men Vad i hela friden ska ni med 150mb uppkoppling på nätverket till streama?
    Någon rolig funktion jag missat? plz enlight me

15. Husknuten

Husknuten Bannlyst Bannlyst

Mottagna gillanden:
    81

MINA ENHETER

Vad jag tycker är mest intressant är faktiskt att nallen då inte blir någon flaskhals som tvingar alla andra enheter i nätverket att gå ned på G.

Men hur fan kan de skriva att den stödjer N om den inte gör det out of the box??? Isf måste de ju lägga till en fotnot om att det kommer först i 2.2. Sedan kan man ju knappast marknadsföra swype när det inte finns någon officiell programvaruversion som gör att det funkar på svenska.

Last edited: 2 aug 2010
  16. mickeko

mickeko Professional Droid Hedersmedlem

Mottagna gillanden:
    414
    Telefon:
    Samsung Galaxy Note 8 (SM-N950F)

MINA ENHETER

Telefon:
    Samsung Galaxy Note 8 (SM-N950F)
    Telefon 2:
    Samsung Galaxy Note 4 (SM-N910F)
    Platta:
    Google Nexus 7 (2013)
    54Mbit halv duplex dock, så glöm allt över typ 20Mbit enväg. Fast det enda jag kan komma på för mer än det är 1080p HD-video... Men vad har det med min telefon att göra ;)

Sent from my GT-I9000

17. Tråget

Tråget Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    229
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Samsung Galaxy S7 edge

MINA ENHETER

Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Samsung Galaxy S7 edge
    Telefon 2:
    Nexus 5
    Platta:
    Samsung Galaxy Tab S 8.4
    Men med en högre teoretisk hastighet och kanske en realistisk hastighet på låt oss säga 80 mbit gör ju att alla flaskhalsar ska försvinna... Är också grymt besviken på WIFI-hastigheten och att den inte kopplar upp via n-standard.

Jag får ut 15 mbit ner och 4 upp.... Polaren får ut 12 ner och 10!!!! upp med sin iPhone. Det är inte kul, det är ju meningen att jag ska slå honom i allt med den här telefonen! =P

Nä då skämt å sido. Men hastigheterna borde vara bättre. Har en 100-100-lina så det är helt klart telefonen som segar. Får ut 70 mbit åt båda hållen trådlöst från min bärbara när den är betydligt längre bort jämfört med mobilen precis bredvid routern.

18. Galaxy S

Mottagna gillanden:
    21

MINA ENHETER

Mätte i mobilen på bredbandskollens hemsida och fick 12-20 Mbit upp och 8-8,5 ner. Bättre så.. Absolut! Men den där subjektiva känslan att det är tvärtom går inte bort av någon anledning. Det är som om det är lite trögstartat med surf via WiFi.

19. DrT

DrT Android Medlem

Mottagna gillanden:
    2 482

MINA ENHETER

Tycker nog att sgs är snabb via wifi...

20. erikd

erikd Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    5

MINA ENHETER

Jag får från bredbandskollen.se precis samma resultat i mobilen som på datorn, dvs 18/1 Mbit på en 24/1 Mbit-lina.
    Då använder jag inte mobilapplikationen utan gör vanliga testet på hemsidan.