Wifi - hastighet vid skärmsläckare

Diskussion i 'Nexus One - Allmänt' startad av mrmozart, 23 jan 2010.

1. mrmozart

mrmozart Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1

MINA ENHETER

Hej hej,
    Har haft min N1 några dagar nu och är riktigt riktigt nöjd! En fråga dock, jag har märkt att när man inte rört telefonen på ett tag och släcker skärmen så minskar Wifi-hastigheten rejält. Om jag tankar från min FTP-server med normalt ca 1,7MB/s så går hastigheten ner till ca 30kb/s så snart skärmen släcks. Trycker jag på power-knappen så att skärmen vaknar (fortfarande låst) ökar hastigheten direkt.

Detta är lite irriterande - även för t.ex. Spotify som körs utan att jag rör telefonen.

Någon som vet om man kan ändra detta?

2. nbulp

nbulp Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    3

MINA ENHETER

Hmm. Kanske finns en "workaround" om du har "Wireless Tether" installerat och kör igång "tethering" (dvs trycker på "Press to start tethering")...

När skärmen släcks så försöker Android spara ström genom att bl.a. sänka CPU:ns "hastighet". I "Wireless Tether" finns en inställning som heter "Disable Wake-Lock" (som, i ditt fall, inte ska vara ikryssad). Denna inställning gör att mobilen hålls "vaken" och CPU:n körs maximalt snabbt.

Long story short och om jag har förstått allt någorlunda rätt: starta "Wireless Tether" och sätt igång "tethering". Sen borde mobilen köras så snabbt som möjligt även när skärmen stängs. Lite bökigt, men... kanske bättre än inget.

3. calle

calle Baby Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Appen "keep wifi" förhindrar just detta.

Bifogade filer:

• chart.png
      chart.png
      Filstorlek:
      543 bytes
      Visningar:
      155
  4. mrmozart

mrmozart Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1

MINA ENHETER

Tack för tipsen. Jag ska prova och se om de fungerar bra. Det bästa hade ju varit om utvecklarna av t.ex. FTP-programmet och Spotify hade lagt in det här i deras kod - dvs om Spotify körs ska den inte stänga ner. Misstänker att det kommer att dra mer batteri nu...

5. jedi

jedi Professional Droid Hedersmedlem

Mottagna gillanden:
    533

MINA ENHETER

Bör väl fungera om man ställer Screen timeout till Never timeout?

Inte att rekommendera egentligen då den konstanta skärmbelysningen kommer att sluka markant mycket mer batteri, men vid tillfällig nedladdning via FTP, så.

Last edited: 24 jan 2010
  6. söder

söder Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    71

MINA ENHETER

Funkar detta på Nexus One?

En av Comments är att det inte funkar på Nexus One.

/Söder

7. nbulp

nbulp Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    3

MINA ENHETER

Det finns redan en inställning i Android som du kan ändra för att aldrig stänga uppkopplingar när skärmen släcks (om du nu tror det är det som är problemet)...

Inställningar -> Wireless & networks -> Wi-Fi settings -> Tryck på menu-knappen -> Advanced -> Wi-Fi sleep policy -> Välj Never

8. söder

söder Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    71

MINA ENHETER

Programmet "keep wifi" kan ju vara bra om man egentligen vill att wifi ska vara av, men vid några tillfällen att det INTE ska stängas av när skärmen blir svart.

/Söder