WiFi med "3G-datatrafik" avstängt?

Discussion in 'Allmänt' started by efex, Oct 14, 2010.

1. efex

efex Kid Droid Medlem

MINA ENHETER

Har hänt en liten grej som jag funderar över om det bara är jag - eller om fler råkat ut för det.

Jag var i grekland ett par veckor sedan, och innan jag åkte så inaktiverade jag "datatrafiken" helt. Kontrollerade, varken browser, market eller något annat uppdaterades eller fungerade. Väl i grekland så använde jag WiFi och kopplade upp mig på olika gratis accesspunkter - aktiverade -ALDRIG- datatrafiken över telefonnätet. Surfade över wiFi, skickade 2-3 sms, inga telefonsamtal. Kommer hem, kontrollerar saldot, har plötsligt gjort av med ca. 250kr! Misstänker att, när jag med WiFi aktiverat och "datatrafik" avaktiverat har surfat, så har det istället gått över på datatrafik via mobilnät. Stor FAIL om så nu är fallet. Har ännu ingen detaljerat spec. men det ska bli intressant att se. Har någon av er råkat ut för detta? EDIT: Kör för övrigt med CyanogenMod6 (Froyo) ROM.

2. ehnvis

ehnvis Senior Droid Medlem

Telefon:
    LG G5

MINA ENHETER

Telefon:
    LG G5
    ROM:
    Orginal
    Hur hade du avaktiverat datatrafiken? Med APNdroid eller med den inbyggda datatrafik av i menyn på CM6?

3. Dirk Diggler

Dirk Diggler Android Medlem

MINA ENHETER

Vad handlar det om i datamängd? Runt 5MB?

4. efex

efex Kid Droid Medlem

MINA ENHETER

Avaktiverade genom settings -> wireless & netw.... -> mobile networks -> klickade ur "data enabled" (även data roaming är urkryssad, alltid).

Vad datamängden blev totalt vet jag faktiskt inte, använder mig itne av några apps för det då jag har "fri" trafik i sverige. Var lite surfande och uppdaterade ett par program via market. Men trafiken där skulle kostat ca. 30kr/MB, så är det datatrafiken som orsakat kostnaden så är 5MB inte helt omöjligt.

5. oedlan

oedlan Youth Droid Medlem

Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Samsung s10e

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Samsung s10e
    Info:
    Via jobbet, kör duo sim.
    Notera att flera program använder sig av bakgrundsdata trots att det är avstängt (det står väl i den menyn)

6. efex

efex Kid Droid Medlem

MINA ENHETER

Står inte i menyn såvitt jag kan se... Men bra att veta. Blir att köra APNDroid i framtiden.. :)

7. ehnvis

ehnvis Senior Droid Medlem

Telefon:
    LG G5

MINA ENHETER

Telefon:
    LG G5
    ROM:
    Orginal
    Och jag höjer tyvärr ett varningens finger för APNdroid. Operatörerna kan genom att aktivera en enda funktion slå ut det som APNdroid gör. Jag har förklarat detta i flertalet trådar.

Jag kör med data trafik av på min X10 mini (jobblur) och den har inte använt någon data alls sedan jag slog av trafiken via menyn. Så det som oedlan säger tror jag inte stämmer för här skickas det iaf ingen data utan att jag måste slå på data trafik för att det ska fungera.

Last edited: Oct 15, 2010
  8. Festan

Festan Adult Droid Medlem

MINA ENHETER

Jag tror inte riktigt på det där att vissa appar använder sig av datatrafik trots att Mobile networks är avstängt. Var hemma sjuk för någon vecka sedan och under den tiden drog jag inte på mobile networks en enda gång och min counter i 3G watchdog stod still. Roaming av, mobile networks av borde räcka men man kan ju för säkerhets skull oxå gå in i konton och synkronisering och bocka av dom två valen där (minns inte vad dom heter).

Gör man dessa steg bör man vara helt säker och inte behöva pilla med apndroid och sådant. Men jag har inte varit utomlands med min nya telefon ännu så jag har inga erfarenheter själv av det här

9. rufy93

rufy93 Senior Droid Medlem

Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Samsung Galaxy S24

MINA ENHETER

Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Samsung Galaxy S24
    Jag minns att när jag körde CM6 så aktivera den mobiledata själv när man stängde av WIFI via Power widgeten. (Stängde av mobiledata innan jag stoppa i simkort)
    Blev väldigt sur då jag inte har surf abbonemang.
    Sedan dess har jag typ inte vågat prova CM