WiFi: N-draft?

Diskussion i 'X10 Mini/Mini Pro' startad av candyraver, 15 sept 2010.

1. candyraver

candyraver Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    133
    Telefon:
    S10e

MINA ENHETER

Telefon:
    S10e
    Har inte telefonen n-draft? vad jag förstått så drar det i så fall ner alla andra trådlösa enheter i hastighet, som min laptop t.ex

Stämmer det?

2. Zkeeter66

Zkeeter66 Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    15

MINA ENHETER

Nu är det risk att jag har fel...
    Men upp till g-standarden så va det den lägsta farten i nätverket som styrde&bestämde över dom som var snabbare...
    Men med N-draft som har tre separata kanaler så ska det inte ha någon betydelse...
    Hoppas att jag har rätt här..

3. teddyjohan

teddyjohan Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Vet inte så mycket om N-Draft själv heller, men jag hade en N-Draft router (D Link) för ett halvår sen, och där framgick det i manualen att det inte var en färdig standard och att ytterst få enheter var kompatibla med det. Om jag minns rätt.

4. twintin

twintin Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    59

MINA ENHETER

Mini likt många andra smartphones supportar endast de lägre WiFi farterna b&g.

Huruvida farten dras ner till b/g fart då en b/g enhet ansluts till ett n-nät är router beroende. Appels nyare version av AirPort Base Station t.ex. gör inte så, utan n-enheter kan köra i n-fart samtidigt som b/g enheter kör i b/g fart.

5. Zkeeter66

Zkeeter66 Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    15

MINA ENHETER

Återigen med risk för att ha fel..
    Vid senaste årsskiftet så blev det någon form av "standard" när det gäller N...
    Hittade inget bra som bevis vid min snabbsökning, men någon annan kan säkert bekräfta eller dementera mina påståenden.

6. twintin

Mottagna gillanden:
    59

MINA ENHETER

N standarden publicerades officiellt så sent som Oktober 2009. Dock är det så att har man en tidigare produkt som är Draft 2.0 certifierad (produkter utgivna efter 2007), så är man fortfarande kompatibel med nuvarande standard vad jag känner till.

Last edited: 15 sept 2010
  7. delofson

delofson Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    8

MINA ENHETER

Det är så att Draft N 2.0 blev standarden. Det skedde inga förändringar från det som hette (heter) draft till den som blev standard. Var bara en väldigt lång process att godkänna standarden.

Du kan i dom flesta routrar köra något som heter G/N-Mixed mode. Så att du kan köra både N och G-enheter i samma nätverk. Detta är dock inte speciellt rekommenderat.

Dom två olika standarderna använder två olika sätt att förmedla informationen. G strålar i princip bara ut allt, N däremot gör frekvenshopp. Dvs den kan t.ex studsa mot hinder vilket hjälper till att öka räckvidden. (detta kan testas om man t.ex har routern i ett rum, och du sitter i ett annat, då kan du sätta en burk i metall i en triangulär vinkel mot router och dator, så ökas signalstyrkan) men nu gled jag ifrån topic...

Kör du mixed mode så måste den hela tiden ligga mot den sämsta närmsta gemensamma nämnaren, vilket gör att processorn i routern får arbeta onödigt hårt för att upprätthålla dom två olika sätten att skicka ut informationen på.

Oftast är det faktiskt bättre, rent prestandamässigt att om du har 1 st .11n enhet och 1 st .11g enhet att låta routern helt ligga på G. Det ger helt enkelt ett stabilare nät..
    Bästa vore ju att köra endast .11n men då kan inte enheter med .11g ansluta alls. Däremot är .11n enheter bakåtkompatibla

8. twintin

Mottagna gillanden:
    59

MINA ENHETER

Det där håller jag inte alls med om. Inte vill jag påstå att Appels router som alltid kör i mixed mode har några som helst stabilitets- eller prestandaproblem. B/G resp. N kör ju dessutom på helt olika frekvenser (2.4 resp. 5 Ghz), varför det blir som två separata nätverk. Har du problem med mixed mode, så har du en dålig router. Man får helt enklet det man betalar för antar jag. ;)

Last edited: 16 sept 2010
  9. tysk

tysk Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Som vanligt finns uppgifter i wikipedia som är sannolikt kvalificerad, http://en.wikipedia.org/wiki/IEEE_802.11n-2009

Enligt artikeln är det mycket möjligt att enheter med bara 802.11g standard drar ner dråtlösa nätverks hastigheten:

"Even with protection, large discrepancies can exist between the throughput an 802.11n device can achieve in a greenfield network (dvs ren 802.11n nätverk), compared to a mixed-mode network, when legacy devices are present."

Förmodligen hänger det inte bara på routern, men också hur mycket bandbred de 802.11g enheter i nätverket tar upp.

10. delofson

delofson Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    8

MINA ENHETER

N ligger som standard på 2.4 GHz... 5 GHz routrar är ganska ovanliga.. och svindyra, + att du måste ha speciella nätverkskort som stöder 5 Ghz

Självklart beror det ju på hur pass dyr router du har.. sitter du på D-link 855 med rek. pris på 2000 kr så har den både 2.4 Ghz och 5 Ghz och en processor som orkar med att trycka på.. hur pass bra apples grejer e vågar jag inte svara på.. aldrig använt.. men hur vanligt är det med passports i en windows-miljö?

11. twintin

Mottagna gillanden:
    59

MINA ENHETER

Har själv Appels router och kan bekräfta den är väldigt bra. Definitivt bättre än de flesta andra jag använt (Thomson, DLink resp Scientific Atlant). Funkar utmärkt både med MAC, Windows och inte minst min lilla Mini. :)

12. tysk

tysk Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Från http://www.apple.com/wifi/80211/:

"Speed and range will be less if an 802.11a/b/g product joins the network."

Så svaret på första frågan i trådet är "ja." Problemet är att 802.11a/b/g trafik tar bandbred som kunde effiktivare utnyttjas med 802.11n. Ekvationen att min dyr router (med 2.4/5 GHz) klarar av 600 MB/s 802.11n traffik, och min telefon med 802.11g behöver 54 MB/s, då har jag 544 MB/s kvar för annan 802.11n traffik, stämmer inte. Istället är det så att min 802.11g telefon utnyttja bandbredden ungefär fyra gånger sämre än laptopen med 802.11n, så telefonen tar 4*54=216 MB/s bandbred, och det är bara 384 MB/s kvar under optimala förhållande. Det räker fortfarande gott t.e. för trådlös överföring av en HD Video, men redan tre telefoner med 802.11g WiFi, samtidigt igång i nätverket med max hastighet, kan ta praktiskt hela 802.11n bandbredden.