Wifi-nätverk med inloggning (Upunet-S) i lägenhet

Diskussion i 'Allmänt' startad av Tegelsten, 4 sept 2010.

1. Tegelsten

Tegelsten Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Jag har haft ordentliga problem med att koppla upp min SGS via mitt Wifi i studentlägenheten.

Vi har enbart internet via Upunet-S, genom nätverkskontakt i väggen. För att koppla upp sig krävs att går genom inloggningssidan till nätverket, vilket funkar fint för alla datorer jag testat hittills (det har alltså gått att koppla upp flera datorer samtidigt).

Däremot vill det sig inte med mobilen. Jag kopplar upp till Wifi-modemet utan problem, men kommer inte åt någon inloggningssida.

Konstigt nog funkade det ett tag, efter upprepade försök och utan att jag har en aning om varför. Sedan slutade det plötsligt att låta mig koppla upp. Upunet-S nätverket på universitetet verkar dessutom fungera.

Allt har funkat fint när modemet var uppkopplat via kabel i min förra lägenhet.

Jag har testat både Stock-, Opera Mini- och Dolphinläsarna.

Någon som kan tipsa om vad man kan testa härnäst, eller rentav har stött på samma problem?

2. alexluthi

alexluthi Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Hade liknande problem på universitetet med min magic. Den tycker sig vara ansluten till wlanet, men kan inte komma åt internet. Ibland när jag öppnade webbläsaren så kom jag till inloggningssidan och då funkar det. Jag har löst det genom att helt enkelt använda 3g i stället...
    Jag såg på helpdesks hemsida att de hade en profil att ladda ned till iOS, men jag hittade inget om android... Det bästa är nog kanske att maila eller ringa helpdesk

3. Tisu

Tisu Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    24

MINA ENHETER

Du kan inte vara omständlig och köra med en VPN mot din dator då? :P

4. Tegelsten

Tegelsten Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Jag antar att VPN är en utväg, men det kräver väl att min dator är påslagen?

Inget stort problem förvisso, men det vore ju sjysst att kunna använda nätet även annars. Så det får vara en sista utväg. ;)

Har nu bekräftat att mobilen kan koppla upp till Upunet via polarens Wifi. Problemet verkar alltså vara modemet.
    Finns det någon som är bekant med inställningar på en trådlös router, som kan tipsa mig om vilka inställningar som kan hindra en mobiltelefon att ansluta sig?