Problem: Wifi och 4G uppkopplad samtidigt

Diskussion i 'Galaxy S3 LTE' startad av Fredzz0rs, 27 okt 2012.

1. Fredzz0rs

Fredzz0rs Baby Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1

MINA ENHETER

Jag har upptäckt ett problem som jag inte förstår mig på.
    När jag är hemma i lägenheten och går från skärmlås och in i mobilen så är jag ansluten både till WIFI och 4G och pilarna under lyser precis som att båda hämtar data.

Efter en stund så brukar 4G försvinna och WIFI tar över helt. Jag vill ju inte att 4G:t ska ta massa data på mitt abonnemang i onödan.

Någon mer som upplevt detta problem?

Bör tilläggas att jag använder ett batterisave-program som heter JuiceDefender Ultimate. Programmet stänger bland annat av WIFI när man går till skärmlås för att sedan aktivera det när man går in i mobilen.. funkar bra dock så kvarstannar ju 4G täckningen så det borde vara något som är felinställt i programmet.

Tacksam för hjälp

2. unilsson

unilsson Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Hej,

med största sannolikhet faller mobilen tillbaka på det cellulära nätet när din app stänger av WiFi eftersom smartphones alltid vill ha en koppling till Internet.

Den behöver dessutom alltid en koppling till mobilnätet för att du skall kunna ta emot röst/SMS tjänster via mobilnätet. En del tillverkare låter mobilen registrera sig på 2G/3G nätets CS domän, medans andra ligger kvar i 4G och låter CSFB ta hand om det. Den IP address som då finns i 4G nätet används inte för att skicka IP trafik utan den går över WLANet.