Fråga: Wifi och dess viloläge?

Diskussion i 'Galaxy Note 4 - Allmänt' startad av Huggemyman, 21 jul 2015.

1. Huggemyman

Huggemyman Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    159
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    S23 ultra

MINA ENHETER

Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    S23 ultra
    Tänkte bara höra om någon kunde hjälpa mig med en sak jag undrar över. Vad ska jag ha ibockat vad gäller wifi och dess " viloläge" Alternativen är väl alltid, aldrig och endast vid anslutning? Hur har du det för att optimera batteritiden?

Kör ni med smart växling mellan wifi och 3g/4g ibockat? Vad tror ni om påverkan på batteritiden?

Tacksam för svar och era tankar kring detta!

2. kalleboston

kalleboston Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    194

MINA ENHETER

@Huggemyman@Huggemyman jag kör wifi på alltid på även i viloläge (när jag är hemma alltså) och senare jag bockat av dom där alternativen med scanning och smart val. Jag är av den uppfattningen att det är bra för batteriet :)
    Llama styr när wifi ska slås på och av. Så jag gör det aldrig manuellt.

3. Huggemyman

Huggemyman Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    159
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    S23 ultra

MINA ENHETER

Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    S23 ultra
    Ok, så du menar att du under wifi viloläge har ibockat "alltid" och inte har smart växling mellan wifi och 3g/4g?

Jag har lite svårt att förstå vad wifi viloläge och alternativen där egentligen innebär? Någon som kan sprida klarhet i detta?

4. kalleboston

kalleboston Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    194

MINA ENHETER

Är wifi på under vila använder telefonen wifi till allt den skulle göra med 4g. Tex mail, WhatsApp, kalender och all synkning den håller på med. Det är mer batterieffektivt med wifi än 4g.
    Om du inte har svindålig wifimottagning där du är. Det kan förmodligen ha negativ inverkan på batteriet.
    Samma sak kan man överföra till dålig 3g/4g täckning. Är den dålig så drar den u4 din mobil snabbare.

Huggemyman gillar detta.