Fråga: Wifi och GSM nätet på tex tåg hur funkar det?

Diskussion i 'Allmänt' startad av Salvion, 11 okt 2023.

Taggar:
  1. Salvion

Salvion Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1 282
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Google Pixel 9 pro 256 GB

MINA ENHETER

Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Google Pixel 9 pro 256 GB
    Info:
    Färg: Hazel
    Platta:
    Google Pixelbook
    Jag åker sällan eller aldrig tåg men idag hände det och då märkte jag en sak som jag inte riktigt förstod.
    Jag klev på tåget och telefonen var som vanligt allts internet via operatören, efter en stund inser jag att tåget har wifi så jag ansluter till det och har full wifi signal som verkar stabil, när jag skall se på en 2 min video på SVT appen så hackar det och går långsamt och jag har dålig signal på GSM...
    Här begriper jag inte riktigt hur telefonen prioriterar? när jag är hemma på egtet wifi går den ju på wifi och inte gsm?

Inser då att jag inte förstår hur telefoner funkar när den har 2 möjligheter, är det speciellt för att det är tåg wifi eller är jag bara seg i roten?

2. Droid_296

Droid_296 Guest

Brukar oftast finnas en inställning som är aktiverad och går över till telefonens uppkoppling om wifi-täckningen är låg. Har du nå sånt aktiverat? Kommer inte ihåg riktigt vad det heter.

3. Leo83

Leo83 Android Medlem

Mottagna gillanden:
    5 433

MINA ENHETER

Att din telefon har bra kontakt till wifi(routern) betyder inte att routern i sin tur har bra koppling vidare till nätet.

Gällande vad som prioriteras beror på inställningarna, per default brukar det dock gå på wifi om en sådan koppling finns. Sen finns det möjlighet på vissa telefoner att ställa in så att den hoppar mellan wifi och telefonnätet.

4. bernard

bernard Droidmin Moderator

Mottagna gillanden:
    47 287
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 9 Pro+iPhone 13 mini

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 9 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Jag skulle generellt sett rekommendera att undvika publika accesspunkter om man inte kör VPN och det absolut behövs. Främst av säkerhetsskäl, är rätt enkelt att sätta upp en hotspot som heter samma eller något i stil med andra publika nätverk i närheten (skl "honeypot"), sedan kan all trafik loggas. Bäst är att surfa på mobilnätverket om man kan.

6150 och Nicole gillar detta.
  5. Heleg

Heleg Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    2 175
    Publikt wifi är dessutom väldigt ofta långsamt, inte minst när uppkopplingen till wifi går via mobilnätet, då delas kommunikationen med samtliga uppkopplade användare.

Enda anledningen att använda det är om man själv inte kan använda sin egen uppkoppling (slut på data, ingen täckning eller dyr anslutning), annars låt bli.

6. schrödinger

schrödinger Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1 629
    Operatör:
    Tele2

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2
    Det där är generellt inte ett problem längre p.g.a. HSTS och certificate pinning. Nästintill varje site stödjer det, inklusive Swedroid.

Heleg gillar detta.
  7. Göteborgarn

Göteborgarn Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    355

MINA ENHETER

Mobilmottagningen längs vissa glesbefolkade delsträckor är inget vidare, även mellan Göteborg och Stockholm som antagligen är en av Sveriges mest trafikerade längre sträckor. Och även SJ använder ju sig av mobilt bredband för att ge passagerarna tillgång till Internet ombord. Sedan finns ju olika begränsningar i tilldelningen av både surfpott och hastighet till varje resenär även när mottagningen är god.
    Här finns lite mer information i en artikel från förra året:
    Därför är det så segt att surfa på tåget – och då blir det bättre - PCforAlla

Om det bara gäller att ha något att göra under resan, till exempel titta på en serie från SVT, brukar jag använda Privatkopiera för att ladda ned den från SVT Play innan jag åker. Då slipper jag allt krångel med dålig mottagning och kvalitet. När jag åkte för ett tag sedan undrade stolsgrannen storögt hur jag kunde få SVT Play att fungera helt felfritt på tåget så det fick bli en lektion i hur han skulle använda Privatkopiera.