WiFi och mobilt nät samtidigt?

Diskussion i 'Allmänt' startad av Bo_B, 5 mar 2014.

1. Bo_B

Bo_B Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    31

MINA ENHETER

Jag undrar om man kan koppla upp telefonen mot en WiFi-device som är en accesspunkt och bibehålla det mobila nätverket samtidigt?

Vi utvecklar en apparat som har en WiFi-anslutning till sig genom att den är en accesspunkt som tillåter uppkoppling med WPA-inloggning. Men den är ingen router, det enda som man kan komma åt efter att ha kopplat upp sig är själva apparatens kommunikationsport. Inget Internet via denna apparat alltså.

Nu undrar jag om Android stänger ned eventuellt mobilt nät (Internet) så snart den kopplar upp sig med WiFi mot en accesspunkt oberoende av om det går att nå nätet den vägen?

Vi vill ju kunna läsa data från apparaten och skicka iväg det via Internet till rätt destination och det går ju inte om Android stänger ner mobilnäts-accessen när den ser att den kopplat upp mot WiFi (fast denna WiFi är en återvändsgränd).

Någon som testat eller vet något om detta?

2. Mikael8.0

Mikael8.0 Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    90
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Samsung Galaxy S9

MINA ENHETER

Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Samsung Galaxy S9
    Info:
    PIE
    Platta:
    Samsung Galaxy Tab 2019
    Info:
    4.4
    Övrigt:
    Piggelin & Zeunerts julmust
    Borde väl gå att testa mot en vanlig hemmarouter med WiFi och rycka bort kabelanslutningen till modemet så att internetåtkomst saknas och sedan testa surfa?

Jag kan nog testa detta tror jag...

Testade mot en trådlös router som inte är DHCP server utan bara accesspunkt + switch.
    Kopplade bort kabelanslutningarna och då kopplades WiFi i mobilen ner direkt.

Last edited: 6 mar 2014
  3. Bo_B

Bo_B Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    31

MINA ENHETER

Hmm, det verkar variera då.
    Vi har testat att ha en utrustning försedd med en RS232<->WiFi adapter som är konfigurerad som en accesspunkt med WPA-kryptering.
    Vi kan koppla upp oss med WiFi mot denna accesspunkt (som alltså inte har någon router-funktion alls) och sen öppna en TCP-port med ett högt nummer vilket gör att vi sedan kan kommunicera via serieporten i adaptern till vår utrustning.
    Dvs telefonen håller kvar uppkopplingen mot accesspunkten även fast det inte finns någon router-funktion med Internetaccess.
    Problemet är att i våra tester så stänger telefonen ner mobilnät-accessen när vi kopplar upp WiFi, så vi kan inte då skicka data från utrustningen vidare till servern på Internet.
    Så vi måste mellanlagra data och sen koppla ner WiFi för att kunna slanga data vidare...
    Ganska bökigt, speciellt som WiFi-uppkopplingen är manuell (vi kan inte ha automatisk uppkoppling för då får vi aldrig tillgång till Internet).

Hoppades på att det skulle finnas nåt trick att komma runt detta.

4. e7andy

e7andy Professional Droid Hedersmedlem

Mottagna gillanden:
    835
    Telefon:
    Huawei P10 Plus

MINA ENHETER

Telefon:
    Huawei P10 Plus
    Telefon 2:
    Nexus 5
    Telefon 3:
    ADP1
    Övrigt:
    LG G Watch R, ChromeCast
  5. Bo_B

Bo_B Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    31

MINA ENHETER

Borde fungera i Android som är Linux-baserad. I Windows är det aldrig några problem, jag har tex VPN uppkopplat samtidigt som jag kör WiFi mot min apparat och trådat nät mot min router. Beroende på IP-adress så "vet" datorn vilket interface som skall användas.
    Borde funka lika i Android, tycker jag.
    Men det gör det alltså inte som dina länkar visar (tack för dem förresten, jag ha skickat vidare till våra utvecklare).

Dumt tycker jag nog. :(