Problem: Wifi suger batteri?

Diskussion i 'Galaxy S - Allmänt' startad av Ösregn, 8 november 2011.

1. Ösregn

Ösregn Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    5

MINA ENHETER

Tjena! Har nyligen fått en ny telefon, nämligen en galaxy s. Har precis använda det trådlös nätverket i skolan och satt idag en stund på facebook via wifi i telefonen, kollade på batteriet för att sen kolla en stund senare och då hade det sjunkit ganska så kraftigt! Är detta batterisugande en vanlig företeelse när man använder wifi eller kan det vara min telefon som det är fel på? Började dagen med halvfullt mer eller mindre och kom hem med en varning om lågt batteri. Kanske bara jag som är ovan?

Sen har jag en fråga till som kanske inte riktigt passar in här. Verkar inte riktigt som jag kan använda market-applikationen via wifi heller, utan måste gå in på webbläsaren -> Market, men när jag försöker ladda ner en app så händer det ingenting, är det så att jag måste gå in via 3g + market-appen för att det ska fungera första gången? Får för mig att jag läste det någonstans..

Ösregn

2. Cupcakes

Cupcakes Mobilberoende Staff Member

Mottagna gillanden:
    8.401
    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max
    Gå in på inställningar -> om telefonen -> batteriförbrukning, vilka är de fem översta "programen" som dragit mest batteri?

När du försöker ladda ner en app i telefonen ska du alltid använda market-appen, kan du kolla så att ditt angivna Google Konto ligger kvar? I inställningar -> konton och synkronisering :)

3. Ösregn

Ösregn Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    5

MINA ENHETER

Visst ligger kontot kvar, men kommer inte åt market via wifi, står att bakgrundsdata behöver vara aktiverat, även fast wifi är aktiverat.
    Läste någonstans att man behöver vara inloggad på google talk för att market skall fungera, kan det stämma?

4. neddie

neddie Android Medlem

Mottagna gillanden:
    1.057

MINA ENHETER

nej detr behöver du inte vara...

5. Hrc4u

Hrc4u Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    32

MINA ENHETER

Se till så data är i bockat under mobila nätverk.. eller va de inte de.. hmm... bocka i bakgrunds data under konton.. :-)

Sent from my Cm7-I9000 using Tapatalk

6. Ösregn

Ösregn Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    5

MINA ENHETER

Ett annat problem jag har är att ibland vill inte mobilen koppla upp sig mot skolans wifi, har lösen och allt korrekt inskrivet, men det funkar helt enkelt inte ibland, står både det ena och det andra under det trådlösa nätverket som är skolans för att återgå till att inte vara anslutet, väntar jag en stund, så fungerar det igen..

Tack för alla snabba svar, skall prova det tipset ang. bakgrundsdata i konton, men antar att jag får vänta tills jag fixar mitt nya abbonemang, annars lär datatrafiken kosta multum..

7. Cupcakes

Mottagna gillanden:
    8.401
    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max
    Aktivera bakgrundsdata och gå sedan in på Inställningar -> Trådlöst och nätverk -> Mobila datanätverksinställningar och bocka ur "Data är aktiverat" så ansluter inte telefonen via mobila nätverket till internet utan bakgrundsdata används endast när du är ansluten till WiFi. När du får surf till ditt abonnemang sen är det bara att kryssa i "Data är aktiverat"-rutan.

Ang. ditt WiFi problem, kan det vara så att skolan använder PEAP som autensiering? För det har jag också haft problem med, ibland funkar det inte...men väntar man lite så kommer det igång (även fast WiFi-Policy är inställd på "Aldrig när den är inkopplad"). Så det är du inte ensam om, men hemma fungerar det helt utan problem för mig dock!

8. Ösregn

Ösregn Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    5

MINA ENHETER

Kan man säga att om jag inte ser en 3g ikon eller liknande så kommer ingen data förbrukas via mitt abb?

9. Cupcakes

Mottagna gillanden:
    8.401
    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max
    Ja, det skulle man kunna säga. Men när du har avaktiverat datatrafiken (som jag beskrev i mitt förra inlägg) så ansluter inte heller mobilen till internet utan WiFi.