WiFi Tethering äntligen här!

Diskussion i 'Liquid/Liquid E' startad av xintron, 2 jul 2010.

1. xintron

xintron Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Nu har de äntligen lyckats att få igång WiFi Tethering. Har själv inte tillgång till en dator med trådlöst nätverkskort så har ej kunnat testa hur väl det fungerar men enligt andra så fungerar det prima.

Det är android 2.1 som krävs samt custom kernel för att kunna använda denna app. Sägs fungera på 1.6 med, även där med custom kernel.

Mer info hittar ni i följande tråd: http://android.modaco.com/content/a...liquid-tether-wifi-tethering-for-acer-liquid/

Låt oss nu hoppas att man kan få lite bättre funktionalitet samt säkerhet (som det ser ut nu erbjuds enbart WEP, utvecklaren jobbar dock på att fixa black/whitelist för att kunna blockera klienter).

2. Tibbelit

Tibbelit Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1

MINA ENHETER

Testade, men fick inte det att fungera :( får bara "PowerLock isn't held... holding it" Innan dess hänger sig SU.. :(

3. Tibbelit

Mottagna gillanden:
    1

MINA ENHETER

Har fått datorn att ansluta till till mobilen, vilket jag kan konfirmera genom tetheringprogrammet. Men jag kan inte få någon anslutning till internet från datorn :(. Någon mer som provar detta?

Fungerar hur bra som helst, var bara internet från 3G som var EXTREMT segt! ;)

Last edited: 2 jul 2010
  4. 007Magnus

007Magnus Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    13

MINA ENHETER

Varför via Wifi? Via 3G förståeligt, men inte wifi..

Vad har man det till?
    Jag kan fatta att det finns en vits att använda mobilen som 3G-modem, men alla bärbara som inte är från stenåldern har ju redan wifi, så vad ska man med det här tilll?
    Eller har det här någon helt annan funktion?

5. MrGoose

MrGoose Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    8

MINA ENHETER

Du kopplar upp mot telefonen med datorn, telen ligger då som en access punkt, då använder du telens 3g via wifi på datorn och kan slippa en extra avgift för mobilt bredband!! :)

6. 007Magnus

Mottagna gillanden:
    13

MINA ENHETER

Inget svar på varför man vill ha det.
    Man kan ju köra tethering redan via usb och i slutändan så ska man ändå komma åt 3G (där man har abonnmanget.

På en stationär i hemmet ser jag ingen som helst andledning varför det ska ske via trådlöst. Den behöver ändå ström förr eller senare och då kan den lika gärna sitta i USB;n. Det är ju inte så att den tar upp någon plats.
    Och hemma har väl de allra flesta ändå ett abonemang, om inte så går det alltså ändå att köra via USB och tethering där.

MEd en bärbar likadant.

Otroligt svårt att förstå varför fler jublar över detta.
    Vad är det för revolutionerande kan dom plötsligt göra, som dom inte kunde innan?

Ingenting, vad jag kan förstå.

I USA kan jag fatta det, då tethering via USB oftast är förhindrad, men här?

Last edited: 5 jul 2010
  7. dekadans

dekadans Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    6

MINA ENHETER

Jag talar bara för mig själv, men jag är ganska slarvig och min USB-kabel ligger långt ifrån alltid i datorväskan.

8. MrGoose

MrGoose Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    8

MINA ENHETER

Det är väl då mest för att slippa ha med sig kablar och ha en massa saker kopplade i datorn....
    Så kan man ju även dela sin anslutning till fler samtidigt..!! :)

9. Tibbelit

Mottagna gillanden:
    1

MINA ENHETER

Jag tycker det är perfekt när man t.ex. drar ut på landet eller något och bara behöver dra med sig datorn och mobilen så har man internet säkrat! :)

Att använda det hemma till den stationära datorn ser jag heller ingen vits med... Men den är ett prefekt tillbehör till den bärbara :)

10. 007Magnus

Mottagna gillanden:
    13

MINA ENHETER

Men det har jag också rätt svårt att förstå, såvida man inte är en väldigt lätt användare av mobilen.
    Den måste ju ändå laddas upp och då behövs antingen en laddare eller också så laddar man den via usb-kablen.
    Usb-kabeln är lättare att ta med och det går precis lika långsamt i båda fallen att ladda Liquiden.

Men jag ska inte argumentera mot det.
    Uppenbarligen så tycker fler att dom har nytta av den och då är det väl bra det!

Jag var bara nyfiken om jag själv kunde ha någon användning för det här, då det verkar vara eftertraktat ändå, men jag avstår nog.

11. dekadans

Mottagna gillanden:
    6

MINA ENHETER

Jag förstår hur du menar, men den största fördelen gentemot USB har redan nämnts:

Förutom detta är en fördel sladdlösheten, men då det drar en del batteri så känns det ganska ovärt.

I övrigt är det som vilken annan tjänst som helst, behöver man inte det den erbjuder så använder man det helt enkelt inte.

12. zeg

zeg Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    18
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Pixel 9 Pro XL

MINA ENHETER

Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Pixel 9 Pro XL
    Fördelen finns inte i hemmet. Det är när du är ute på fot. Du kopplar bara upp din telefon mot nätet och delar ut det på wifi sen till tex bärbara datorn, ipod, ipad/surfplatta, din frus mobil, etc...
    Det är tycker jag väldigt användbart.

13. belgar

belgar Baby Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    9

MINA ENHETER

Fördelen med tethering är att du kan dela ut 3g till 8 olika användare, med usb kan du endast dela ut den till 1 användare.

Kostar tether något?
    ex. Säg att jag har ett surfabonemang typ Halebop Surf Bas med 500mb fri nedladdning/månad.
    När jag delar ut min 3g till den bärbara datorn dras då trafiken från mina 500mb eller kostar det något extra utöver?

14. dekadans

Mottagna gillanden:
    6

MINA ENHETER

Nej, de svenska operatörerna tar inte ut någon extra avgift för tethering.

15. wirre

wirre Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    662

MINA ENHETER

Kan man någonstans se vilka som just nu är anslutna till min telefon via Wifi Tether? En klientlista som man kan se i sin router hemma alltså.

16. calle_d

calle_d Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    44
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Samsung Galaxy S23+

MINA ENHETER

Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Samsung Galaxy S23+
    ROM:
    Stock
    Ja, det går. Läs denna tråden:

http://android.modaco.com/content/a...her-0-3-9-wireless-tethering-for-acer-liquid/

Citerar "while tethering you're able to see who requested a DHCP Lease to dnsmasq, in this way you may see who's connected"

Skulle tro att det syns i loggen på programmets förstasida.