Problem: Wifi till mobilt datanätverksläge

Diskussion i 'Galaxy S3 LTE' startad av leiflennart, 21 oktober 2012.

1. leiflennart

leiflennart Baby Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1

MINA ENHETER

Ytterligare problem med min S3 LTE.

Om jag har Wifi på hemma, och sedan åker till exempelvis affären och lämnar wifi på så får jag inte mobilt nätverk att fungera.

Har hittat ett sätt och det är att gå in i inställningarna för mobila nätverk och fippla från LTE/WCDMA/GSM till endast GSM, och sedan tillbaka till LTE/WDCMA/GSM. Då får mobilen upp nätverk igen.

Jag måste nog lämna in telefonen som DOA nästa vecka.

2. ranting

ranting Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    15

MINA ENHETER

Du har inte någon app som kan störa, t.ex. någon battery saver? Jag använde en sådan app för ett par år sedan som hade en bugg som orsakade exakt det problemet, att mobile data inte startade automatiskt om man lämnade en wifi-uppkoppling.

3. Leo83

Leo83 Android Medlem

Mottagna gillanden:
    5.447

MINA ENHETER

Jag upplevde oxå detta problemet i början men nu efter 4 dagars användning verka det försvunnit. Hittade iaf nätet utan problem när jag lämnade hemmet i morse.

4. leiflennart

Mottagna gillanden:
    1

MINA ENHETER

Jag fick som tur var problemet när jag var i teliabutiken så personen jag pratade med sa "ja men så ska det ju inte vara". Och jag höll med :D.

Jag upplevde det två gånger under helgen, en gång på lördagen och en gång på söndagen. Det funkar inte att starta om telefonen, gå in och gå ur mobil nätverksuppkoppling, gå in och ur flygläge.

Mycket märkligt. Men mellan gångerna funkar det perfekt.

Ska gå in och kolla om jag kan DOA telefonen för att testa en annan enhet. Kanske är ett mjukvarufel, men det är ingen annan direkt som anmärker på detta...

5. Legosoldat

Legosoldat Baby Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Jag har likadant men min lösning på problemet var att göra två APN profiler. När jag kommer ifrån ett WiFi så hoppar jag bara till den andra och då funkar allt igen. Funkar ganska smidigt för mig i alla fall.

6. Leo83

Leo83 Android Medlem

Mottagna gillanden:
    5.447

MINA ENHETER

Idag upplevde jag detta problemet igen!! Riktigt störande, speciellt om man som jag idag inte upptäcker det med detsamma :/

Hur gick det för dig, lämnade du tillbaks telefonen och löste det sig med den nya isf?

7. leiflennart

Mottagna gillanden:
    1

MINA ENHETER

Jag bytte min telefon i måndags. Idag är det onsdag och har inte märkt något problem med den nya.

I söndags bestämde jag mig då jag fick problem både lördag, och sedan söndag. Fruktansvärt frustrerande problem.

Hoppas nu att min nya telefon fortsätter vara felfri för det är den.

bluehill gillar detta.
  8. Leo83

Leo83 Android Medlem

Mottagna gillanden:
    5.447

MINA ENHETER

Får gå in i telia butiken och se vad dom säger, hoppas jag har "tur" och att problemet uppstår när jag är där.

9. bluehill

bluehill Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1

MINA ENHETER

Jag köpte en S3 4G i fredags och dagen efter var jag inne i en Telia-butik och påtalade ungefär samma problem. De förklarade omedelbart mobilen som DOA, så nu väntar jag på en ny. De hade naturligtvis ingen hemma....

I mitt fall var det dels det problem som beskrivits här, plus att den från att vara uppkopplad mot 4G plötsligt tappar kontakten (om man tex kommer utanför täckningsområdet), och då försvinner datatrafiken helt och hållet. Den kommer inte tillbaka förrän man går in i inställningar och ändrar till 3G.

Jag bestämde mig för att lämna iPhone och satsa på Samsung och Android istället.
    Det verkar ju så där.... Jag är ingen Apple-fanatiker, men en sak måste jag säga:
    Dylika problem har jag aldrig upplevt med iPhone. ("Nej, de har ju inte 4G heller" tänker många nu... men ni förstår säkert vad jag menar. Den krånglade aldrig med något. Punkt.)

Trots alla rapporter om dessa problem i många trådar så hoppas jag och vill gärna tro att jag fick en dålig lur, ett måndagsex, ett misstag i produktionen... annars är det ju riktigt illa om man släppt en produkt som inte kan fungera som den marknadsförs.

10. velonoir

velonoir Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    3

MINA ENHETER

Hm, samma fel fick jag igår med min två veckor gammal. Efter 4G försvann alla datatrafik. Jag startade om telefonen så hoppade det igång. Men kanske också för att tåget kommit vidare och det blev annan antenn? Ska sånt klassas som DOA? Då kan de DOA mitt skitbatteri.

Är precis som dig, gått från iPhone 4 till det fantastiska fria superba android. Jag är inte ett dugg imponerad. Har lagt ca 40 timmar på att få batteriet att leva lite mer än 10 timmar i standby. har pillat på allt, stängt av processer och det är tur jag är teknikintresserad. Men för gemene man som vill ha en telefon som bara fungerar ur lådan, ska inte ha en Android. De ska ha iPhone. Den bara fungerar. får påpeka att min iPhone 4 är den enda Appleprodukt jag ägt, så jag är inget applefan.

Jag tror inte du fått ett måndagsex. Det är Samsung och/eller Android som är som Windows 3.1 från 80-talet.

11. bluehill

Mottagna gillanden:
    1

MINA ENHETER

Låter hoppfullt. Jag väljer att tro att det blir samma resultat för mig när jag väl får den nya.

12. bluehill

Mottagna gillanden:
    1

MINA ENHETER

13. knobe

knobe Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    2

MINA ENHETER

Funkar detta för flera?

Har liknande problem. Direkt efter WiFi så kopplar den ibland inte upp datatrafiken. Och under dagen då jag inte har wifi på jobbet så tappar jag data trafik 2-3 gg. Lösningen är att slå över till GSM och sedan LTE(Auto) igen..