wifi, usb-tethering, port-forward

Diskussion i 'Allmänt' startad av papl00, 31 maj 2012.

1. papl00

papl00 Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Jag har en gammal laptop med dött wifi och en htc wildfire utan sim som bara legat å skräpat. Dessa har jag nu kombinerat, telefonens wifi och usb-tethering och det funkar ju fint till att surfa o.s.v.
    Men ponera nu att jag behöver öppna en port i min router till laptopen, här börjar mitt problem.
    Att öppna en port till telefonens ip (låt säga, 192.168.1.110) är inga problem, men datorn hamnar i ett annat nät bakom telefonen (t.ex. host - 192.168.42.190, default-gw 192.168.42.129).

Telefonen är inte rootad, men det kan ordnas.

Kan jag på något sätt öppna en port i telefonen?
    Kan man kanske brygga näten så jag kan komma åt datorn från andra noder i LANet?

2. sjukperro

sjukperro Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    38

MINA ENHETER

gammal tråd men jag återupplivar den och hoppas på att få ett svar :) jag har en stationär dator som får internet genom min gamla x10mini pro genom usb, telefonen kör minicm7... problemet är att den stationära hamnar på ett annat subnät (192.168.42.221) när allt annat ligger på 192.168.1.*... det borde ju innebära att telefonen fungerar som en router (om jag inte är helt ute och cyklar) å då blir ju frågan: kan man stänga av routerfunktionen och bara få den att fungera som en wifi dongel?