wifi vs 3g! Batteritid?

Discussion in 'Allmänt' started by edge, Mar 11, 2011.

1. edge

edge Teen Droid Medlem

MINA ENHETER

Hej

Jag gillar att hela tiden vara uppkopplad. Problemet är bara att det drar massa batteri!

Självklart försstår jag att det kan vara effektivare att tillfälligt slå på wifi ifall jag ska ladda ner någon stor fil, men det är inte det jag undrar över!

Jag har tillgång till wifi i hemmet och i skolan. Och jag har fri datatrafik så jag bryr mig inte om hur mycket data jag förbrukar!

Så frågan är helt enkelt: Är det effektivast att låta wifi vara (automatiskt ansluta), eller ska jag bara använda 3g (lämna wifi av)?

2. henca

henca Senior Droid Medlem

MINA ENHETER

Eftersom telefonen trots allt större delen av dagen bara ligger i fickan så är det åtminstone min erfarenhet att det är effektivast ur batterisynpunkt att bara använda 3g. Precis som du säger kan du dock spara batteri på att tillfälligt slå på wifi när du skall tanka mycket data med telefonen. Det finns flera trevliga widgets på market för att snabbt och lätt slå av och på wifi. Trots att jag har en sådan widget brukar jag dock inte bry mig om den utan bara köra på 3g.

m v h Henrik

3. moody

moody Teen Droid Medlem

MINA ENHETER

Sök på "Y5 battery saver" på market.

Y5 slår automagiskt på wifi när du är i närheten av ett wifi-nät som du tidigare varit ansluten till...t.ex hemma. På det sättet sparar du batteri genom att telefonen inte aktivt söker efter wifi-nät samtidigt som du kan ansluta till de nät som du tidigare "godkänt".

4. Dirk Diggler

Dirk Diggler Android Medlem

MINA ENHETER

3G brukar väl dra minst batteri. Allt beror på hur mycket 3G på din telefon drar. Det skiljer ju sig ifrån användare till användare med tanke på vart man bor, hur stark signalen är och så vidare. Men generellt drar ju 3G mindre än WIFI.

Y5 funkar bra. Problemet som jag ser det, i alla fall då jag testade appen, var att man inte kunde gå över Y5. Ifall jag nu av någon anledning INTE ville att den skulle få på wifi hemma en gång kunde jag inte stänga av wifit utan att stänga av Y5. Detta ställde till med lite irritation.

Setting Profiles funkar också. Finns en lite och en full version.

https://market.android.com/details?id=com.probeez.liteprofiles&feature=search_result
    https://market.android.com/details?id=com.probeez.profiles&feature=search_result

5. edge

edge Teen Droid Medlem

MINA ENHETER

Task för er hjälp!
    Jag tror jag forsätter med endast 3G!

6. mikma

mikma Adult Droid Medlem

Telefon:
    Sony XZ2 Compact

MINA ENHETER

Telefon:
    Sony XZ2 Compact
    Jag har inte sett några exakta uppgifter, men en anledning till att wifi-data tydligen drar mer än 3G-data beror på att man 3G är igång även när man använder wifi annars kan man ju inte ta emot telefonsamtal. Det är också en anledning till att AT&T för vissa Android-mobiler skickar samtal via wifi när det är tillgängligt.