Wifi

Diskussion i 'ASUS' startad av Trekis, 10 jul 2011.

1. Trekis

Trekis Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    6

MINA ENHETER

Platan hittar nätverket och inga problem fören den stänger ner och sen skall hämta ip. Då ibland så håller den på att söka ip och stänga ner och söka ip. Det går snabbare att stänga av wifi för när man har satt på det igen så är hittar det igen och snabbt.

Har inte problem med dom andra enheterna men kör fast ip om det är kanske där boven är. Tänkte mest höra om det är fler som har detta problemet.

2. atta

atta Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Har samma problem på en av mina routrar, har provat en massa men problemet kvarstår

3. ASUS.Sverige

ASUS.Sverige Senior Droid Verifierat konto

Mottagna gillanden:
    1 062
    Telefon:
    Asus ZenFone 6

MINA ENHETER

Telefon:
    Asus ZenFone 6
    Hej!

Prova att ställ om wifi-kanalen i routern , förslagsvis till en kanal lägre än 10 - detta har löst en del användares problem kring Wifi-anslutning!

Mvh
    Asus Sverige

Trekis gillar detta.
  4. Trekis

Mottagna gillanden:
    6

MINA ENHETER

Om wifi är avstängt och man startar det så hittar den som det skall. Det är när skärmen har varit avstängd tills wifi stängs av. Sen när man startar skärmen så försöker den få tag på ipnr. Ibland så händer det ofta men visa gånger händer det inte fast man ser att wifi är avstängt.

Har inte tänkt på att se vilken kanal jag har hatt men nu när jag tittade så ligger jag på kanal 6. Har wifi bortkopplingpolicy på - när skärmen är avstängd.

Last edited: 10 jul 2011
  5. Foxy

Foxy Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    22

MINA ENHETER

det ska vara på aldrig

Hur gör man det :o

6. Trekis

Mottagna gillanden:
    6

MINA ENHETER

Om den är på alltid så drar den mer ström och det vill man ju inte att den skall göra. Sen så om alternativet finns så skall det fungera, varför ha det alternativet om inte det fungerar.

7. Lefty_

Lefty_ Baby Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    3

MINA ENHETER

Tanken är att det ska fungera, men det brukar sällan fungera som det ska. Om du upplever problem med att ha igång det, prova att köra med inställningen av. Om det löser problemet är det ju sedan upp till dig om du vill ha en fungerande anslutning eller spara batteri. ;)

8. Lefty_

Lefty_ Baby Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    3

MINA ENHETER

Du måste logga in på din router (vanligvis t.ex. 192.168.0.1) och rota runt lite i inställningarna för trådlöst/wireless.

Där kan det finnas något som heter "automatiskt kanalval" eller "kanal / channel".

Innan du ändrar kanal kan jag rekommendera att köra t.ex. Wifi-analyzer på din mobil/platta för att se vilken kanal som kan tänkas passa just dig. ;)

Hojta till om du behöver tydligare instruktioner då det är är snudd på OffTopic, då det gäller routrar. :P

Foxy gillar detta.
  9. Trekis

Mottagna gillanden:
    6

MINA ENHETER

Det märkliga är att den kan vara avstängd i 5min och då söker den ip men ibland kan den stå flera timmar och ändå så hittar den nätet direkt.

En sak jag såg igår var när den inte hittar nätet så har den bara en pinne. Men efter man har starta om wifi så får den full tekning på samma ställe.

10. OddP

OddP Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Android till android

Har rootat min X10 mini pro för att surfa på Asus plattan men dom vill inte snacka med varandra. Har testat Barnacle Wifi Tether och Wireless Tether men inget verkar lira men Honeycomb. Det gick inte med en HTC Touch heller.
    Några förslag? :ehm:

11. Trekis

Mottagna gillanden:
    6

MINA ENHETER

Vet inte hur x10 pro är men x10an så strulade wifi väldigt mycket för mig. Har provat plattan med iphone 4 och där funkar den bra iaf.

12. OddP

OddP Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Japp, en av dom bra sakerna med Ifån är den mobila hotspoten. Asus vill inte ansluta ad-hoc utan bara till en ap. Väntar även på Telenor ska fixa app eller drivrutiner ( vad nu man ska kalla det) så usb-mobilmodemet kan användas på dockan.

13. Swanie

Swanie Baby Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    2
    Telefon:
    Nexus 6P

MINA ENHETER

Telefon:
    Nexus 6P
    Platta:
    Samsung Galaxy tab Pro 8.2
    Problem här också. Skulle försöka att ansluta på mina föräldrars nätverk med min transformer, men det gick inte så pillade på några inställningar i routern och det funkade om jag ändrade 'channel width' från 20/40 till 20. Hoppas att det kanske löser en del problem för er.

14. Trekis

Mottagna gillanden:
    6

MINA ENHETER

Länkhastighet har varit 65mbps innan men nu så ser jag att den är 72mbps. Vad är max på på TF. Vet inte om det är uppdateringen sommar gjort att vissar mer eller. 802.11n i 2,4ghz är max 150mbps

IEEE 802.11 - Wikipedia

15. ASUS.Sverige

ASUS.Sverige Senior Droid Verifierat konto

Mottagna gillanden:
    1 062
    Telefon:
    Asus ZenFone 6

MINA ENHETER

Telefon:
    Asus ZenFone 6
    Hej!
    Transformern stöder 802.11n via 2.4GHz-bandet och inte i 5GHz-bandet.
    Det kan mycket riktigt bli anslutningsbeskymmer om er router envisas att bara köra via 5GHz men detta skall gå att ändra i inställningarna.

Mvh
    Asus Sverige

16. Trekis

Mottagna gillanden:
    6

MINA ENHETER

Har inte problem efter senaste uppdateringen bara lite nyfiken vad platta har för max anslutning. Min har varit på 65 innan men så såg jag att den var på 72. Tror ju inte den kommer upp i 150 som är max.