Skaffade ett Wifog Zero då Tres nät har börjat funka bra på ett ställe där jag bara behöver väldigt lite surf. Kollade täckningskartor och såg då till min förvåning att det är mycket mer "vitt" vad gäller 4G hos Wifog (Götalandsnätet) än hos
Tre i vissa områden (bifogar bilder).
Någon som vet mer om hur det kan komma sig? Wifog är ju en virtuell (?) operatör som tydligen hyr in sig hos en annan virtuell (?) operatör (Gotalandsnätet) som i sin tur hyr in sig hos
Tre. Eller...? I stort sett stämmer ju täckningen med
Tre, men det saknas alltså enligt kartan 4G i vissa områden. Kan det vara så att
Tre hyr in sig på någon mast i området, men inte låter sina "hyresgäster" vara med där? (I det område jag framför allt är intresserad av har
Tre varit i stort sett oanvändbart fram till rätt nyligen.) Eller är det helt enkelt en inaktuell karta hos Gota/Wifog? Eller...?
Någon som vet mer hur sånt här funkar?
(Jag har ännu inte kunnat kolla hur det faktiskt funkar på aktuell plats. Funkar 3G (vilket det enligt kartan ska göra) duger det. Men man blir ju nyfiken!
(Vet inte om jag använder rätt terminologi vad gäller virtuell och hyra in, men ni förstår kanske ändå!)
Visa bifogad bild 138267
Visa bifogad bild 138268
Click to expand...