Wiki-länken i menyn och analytics

Discussion in 'Sajtrelaterat - hjälp och förslag' started by DrLaban, Nov 23, 2010.

1. DrLaban

DrLaban Adult Droid Medlem

MINA ENHETER

Tjotjo!

Jag noterade för en tid sedan att wiki-länken i huvudmenyn på http://www.swedroid.se tagits bort. Jag antar att det var ett medvetet val, men jag är lite intresserad på motiveringen.

Dessutom är jag lite nyfiken på om/hur mycket wikin används. Ni har ju en Analytics snurrande på den och om ni inte riktigt känner er hugade att invita folk att få övervaka den, så kanske det är lite mer okej att fråga hur det går istället. :)
    Nu när det gått en tid sedan swedroid kom upp kan jag tycka det är lite intressant att se hur det gått över tiden med olika delar av siten i allmänhet och för min egen del så wikin i synnerhet.
    Anledningen till att jag är nyfiken på wikin är om den ser ut att verkligen fungera som den förlängda arm till framförallt forumet som jag kan tycka är den största vinsten.

Det kanske tom borgar för en spin-off artikel om hur läget är nu på Swedroid inför det stundande årsslutet. ;)

2. bernard

bernard Droidmin Staff Member

Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 9 Pro+iPhone 13 mini

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 9 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Länken finns kvar i huvudmenyn, den är dock förflyttad till höger i form av en bild med ett W.

Det är inte särskilt vanligt att ha det så och vi borde kanske ge wikin en rubrik i huvudmenyn. Vad säger ni?

En årskrönika kommer definitivt att ploppa upp vid årsskiftet!

3. DrLaban

DrLaban Adult Droid Medlem

MINA ENHETER

Aaah, men sedär.
    Jag tror jag vet varför jag inte lagt märke till den;
    * Tidigare fanns wiki-länken bland övriga alternativ i huvudmenyn på swedroid.se.
    * Av säkert fler anledningar än en gjordes länken om till en ikon och placerades bland en del andra ikoner, såsom twitter, facebook, osv.
    * Forumlänken, som varit i huvudmenyn så länge jag kan minnas, finns kvar.
    ** Här blev det lite förvirring. Forum-länk kvar, wiki-länk borta.
    * Swedroids wiki-länk finns att återfinna på forumet, vilket fått mig att tro att den flyttats in dit. Troligtvis har den funnits där hela tiden, men jag har aldrig behövt leta. :)

Och så lite tankebanor kring det hela; hade det varit så att alla länkar till det som inte var just wp/blogg-relaterat (facebook, twitter, forum, wiki, rss, osv) hade gjorts om till ikoner skulle jag nog ha lagt märke till det direkt och börjat leta efter var d tagit vägen. Nu fanns dock forum-länken kvar, vilket fick mig att inte tänka på att kika borta till höger bland twitter och facebook-ikonerna.

Jag tror personligen inte att det här är ett stort problem, mest en avvägning på vad som kan höra hemma i huvudmenyn.

Personligen tycker jag att blogg, wiki och forum har en relation som är rätt stark. Sen har blogg, rss, facebook, (digg), (reddit)... en annan relation som är rätt stark på sociala media-fronten. Det gör ju att det kan bli avvägningsbeslut kring vad man ska ha i menyn.
    Sen handlar det väl om att bara bestämma sig för något och se hur det blir. :)