Wildfire, kontant eller abb?

Diskussion i 'Wildfire' startad av Bella, 15 augusti 2010.

1. Bella

Bella Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    7

MINA ENHETER

Har nästan säkert bestämt mig för en wildfire och har kollat priser...
    Gillar egentligen inte avbetalning (försöker göra mig av med alla avbetalningar o dyl. känns surt :( att betala sony ericsson mobilen jag har o inte alls är så nöjd med...ok, den har aldrig strulat, men är så... trist... ;)) men, vad jag har hittat så blir ändå wildfire så pass mycket billigare med abonnemang att det nog blir det ändå, om jag inte har tänkt helt tokigt...
    Wildfire kostar 50 kr extra i månaden på halebop om jag tar hallå surf bas, vilket blir 109kr i månaden året ut, sedan 149 kr per månad i 24 månader. Betalar 389 kontant, det får jag till 3805 totalt + ringkostnader (ligger på 40-50 i månaden nu med telia) så borde klara mig under 200 kr i månaden vilket är gränsen jag har satt för vad mobil får kosta för mig.
    Men phonehouse ska ha mer än så per månad för samma abonnemang. trist skulle vara smidigt att köpa via dom o kunna byta mitt teliaabonnemang på en gång istället för att dras med det 3 månader till. Men, jag kan inte vänta 3 månader då grabbens mobil gått sönder o han måste ha mobil innan skolan börjar, yngre grabben också men för han är det inte livsviktigt att ha mobil...
    Vad har ni för abonnemang och vad ligger ni på för månadskostnad, med eller utan mobil? Kan det ändå vara mer prisvärt att köpa den kontant och ha kontantkort eller obundet abonnemang?? (måste ha telia eller halebop pga täckningen) (+ då det jag blundar för att om jag beställer från halebop får jag betala dubbelt tills jag blir av med det bundna abb jag har på telia nu)

2. itadruid

itadruid Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    20

MINA ENHETER

Varför köpa en sån billig mobil med abbonemang? nu har jag inte läst allt du har skrivit då jag orkar inte men Elgiganten säljer WF för 2190 och kmr in i lager 20/8, mediamarkt för 2220:-

3. Bella

Bella Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    7

MINA ENHETER

Hmm, frågat mediamarkt o fick svaret 2990 för wildfire. Klart 2190 på EG är ju inte dyrt, det har jag inte sett att den är så billig där.

4. Crimzoneyed

Crimzoneyed Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    13

MINA ENHETER

Köpte min på media markt igår för 2222, billigt o bra, är mycket nöjd med den. Vad gäller avbetalningar så har jag bestämt mig för att inte köpa något på avbetalning förutom eventuellt ett hus eller en bil.

Sent from my HTC Wildfire using Tapatalk

5. Bella

Bella Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    7

MINA ENHETER

Mmm, hatar avbetalningar, men 50 kr per månad låter ju så billigt... ;) fast då är jag ju bunden till det abonnemanget förstås....

6. itadruid

itadruid Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    20

MINA ENHETER

7. Dookie

Dookie Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Funderar också på om man ska ta Wf på avbetalning eller ej. Har kollat runt idag på olika hemsidor och vad de tar betalt. Onoff kör ju på att om man tar mobilen på avbetalning betalar man mindre än vad själva "standard"priset är så det lutar väl åt det hållet.

8. Lidodido

Lidodido Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    69

MINA ENHETER

Skulle inte ta en telefon som Wildfire på längre än 12-18 månader. Är ju ingen värsting, om ett år är sannolikheten hyfsat stor att telefoner för såna pengar är så pass bra att man byter ändå. Kan tänka mig att telefoner i Desires klass (kanske något billigare skärmar) ligger på under 3000 där, eller det bör dom göra och är man då uppbunden kan man inte bara ta första superdeal man hittar och byta upp sig. Har man en Desire kan man väl sträcka sig 2 år då den lär stå sig bra så länge men Wildfire är nog gränsfall.

Blir telefonen avsevärt billigare (alltså förhöjd månadskostnad gånger antal månader UTAN att räkna med normala abonnemangskostnader) så kan det ju vara värt. 24 månader gånger 50kr förhöjd avgift = 1200kr + 389 = 1589 = billigt. Man får väl räkna att ska man sälja telefonen begagnad om ett år och köpa en ny får man nån tusenlapp på blocket. Sparar du då in en tusenlapp genom att ta den på avbetalning så kan man ju flytta över SIM-kortet till nya telefonen (gissar jag iaf) och ha WF:en som reserv eller stoppa in kontantkort och ha till nåt. Kan vara värt då ja.

9. Emanuel

Emanuel Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

min erfarenhet (som bara rör sig om en telefon) av avbetalningar och uppbindningar av abbonemang är att du i slutändan alltid betalar mer för telefonen än vad den kostar att köpa kontant. De senaste tre telefonerna jag köpt har jag köpt på Netonnet kontant efter att ha jämfört med olika operatörers erbjudanden om förhöjda månadsavgifter hit och dit.

10. Dookie

Dookie Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

^
    Som sagt, kollade på Wf på Onoff. Internetpriset är 2655:-, tar man mobilen på avbetalning i 12 månader 221:- vilket blir 2652, hahaaa, du tjänar hela 3 kr. Nu räknade jag bara pris.
    (Klockan är mycket så detta inlägg kan vara helkonstigt, men det beror alltså på trötthet. ;P )

11. Bella

Bella Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    7

MINA ENHETER

Har wildfire något andrahandsvärde om ett år då tro? SE jag har nu o betalar dyrt för är knappt värd nått :( tur att den inte ska säljas då utan bara ärvas nedåt, hihi.
    Börjar kännas som att jag ska köpa kontant o kostnaden bortgjord...

12. Hampa_D

Hampa_D Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    380

MINA ENHETER

andrahandsvärde, mja dra av halva så har du ditt ca värde på en premiumlur säg 4-5k i topp skick.
    (fick 2200 för en butiksny nokia n97 en ett år gamal modell)
    en wildfire som du kan få för under 2500 nu har nog inte ett så högt andrahandsvärde om ett år. MEN det finns alltid folk som köper begagnat till överpris