Wildfire S – fara vid laddning!

Diskussion i 'Wildfire' startad av övrigt, 5 jun 2011.

1. övrigt

övrigt Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Hej!

Ny på forumet. Registrerade mig här främst för att få råd kring min ca 2 veckor gamla HTC Wildfire S som har lite problem.

Jag börjar med det mest akuta. Igår kväll höll jag på och chattade med tjejen via Whatsapp. Batteriet började bli lågt så jag satte i laddaren. 5-10 minuter senare märker jag att telefonen börjar bli varm. Betydligt varmare än vanligt. Sekunder senare hänger sig telefonen och startar om sig själv. Innan den hunnit komma igång igen har den hunnit bli Ordentligt varm! Inte ljummen som den blir efter en timmes angry birds samtidigt som den laddar, utan Riktigt varm. Rycker ut laddaren och får av bakstycket i mindre panik. Känner då att batteriet är brännhett. Ville kyla ner det genom att hålla handen mot, men så varmt var det att det gjorde ont. Tur att jag inte lämnade den på laddning över natten... Då jag hållt på en del med RC-helikoptrar vet jag att litiumbatteri som går för varma kan börja brinna som ett tomtebloss.

Anledningen till att den startade om sig vet jag inte, men gissar på ett överhettningsskydd eller att batteriet kortslöts vilket triggade ett low-voltage avbrott, av något slag. Såg efteråt på batterihistoriken under
    Inställningar -> Om telefonen -> Batteri -> Batterianvändning
    att spänningen gjort en onaturlig peak just vid det tillfället. Tiden som räknar upp sen systemstart nollställdes också.

En ytterligare sak noterade jag under batterianvändning. Där listas ju vilka subsystem som dragit hur mycket ström sen laddaren senast drogs ur. Sen tidigare har denna konsekvent visat 98% på ”Samtal”, med en blå ruta med en vit lur som ikon bredvid. Ej att förväxla med röstsamtal. Efter händelsen igår kväll har denna istället börjat visa mer förtroendeingivande siffror. Tex ca en tredjedel på vänteläge, en tredjedel på Wi-Fi och nästan en tredjedel skärm. Detta fungerade fint tills första gången jag ringde med den (mottog samtal). Nu har gruppen ”Samtal” åter börjat stiga i höjden.

Jag har även hittat lite andra saker med telefonen som ger liknande intryck. Vad säger ni här om saken? Jag får känslan av att HTC har släppt en produkt som ej är färdutvecklad. Ska gå till telia där jag köpte den i morgon och beskriva det hela. Men jag hör gärna vad ni här har att säga om det.

Förresten, kan jag på något sätt spara alla inställningar och appar och sen föra över dessa till en eventuellt ny telefon? Om jag får en ny alltså.

Tack på förhand

2. Molleresa

Molleresa Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    57

MINA ENHETER

Du måste väl "ladda in" batteriet? Använd det (så mycket som möjligt) i ungefär 10 dagar.