Windows 8 /RT plattor

Diskussion i 'Övriga tablets' startad av AlexE, 19 januari 2013.

1. AlexE

AlexE Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    26

MINA ENHETER

Någon som prövat någon Windows 8 platta och vill dela med sig av sina intryck?

Vad är bra /dåligt? Fördelar och nackdelar jämte Android plattor? RT eller PRO version av Windows 8? Etc.

Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2

2. zlacker

zlacker Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    3

MINA ENHETER

Klurar på samma sak men för min del så vill man ha bra batteri tid och en tyst/lätt platta så RT är väldigt intressant .

Visst man har större frihet vad gäller mjukvara med "riktig" windows kanske men jag är inte intresserad av att redigera video eller pyssla med dreamweaver på en 10tums skärm.
    Tegra3 har ju bra stöd så spel och appar som är stora på Android lär ju snart trilla in på windows ARM Store .

Mitt i mellan en tung brummande i3-i5 10-12tums platta me kass bateritid hamnar väll dom 10 tums plattor som har Intel Atom om man envisas med att vilja ha Windows 8 men då kan man lika väl köpa en vanlig billig liten laptop i mina ögon.

Blir nog en RT bara priset går ned lite för 6000 spänn känns lite saftigt att punga ut på en försöks kanin .

3. AlexE

AlexE Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    26

MINA ENHETER

Efter det du skrivit så känns RT som ett bra val. Sysslar själv inte med tyngre program. Använder nästan aldrig en pc och då jag gör det så har min sambo precis köpt en ny asus vivobook.

Hoppas på att det ska komma ut lite fler Windows plattor så det finns lite att välja på. Har hittills kollat på asus vivotab och Microsoft surface, den sistnämnda gillar jag som koncept. Kanske en ny version av denna med RT och ett bättre pris skulle bli ett köp. :-)

4. goranwik

goranwik Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    56
    Telefon:
    Xiaomi Mi9

MINA ENHETER

Telefon:
    Xiaomi Mi9
    Platta:
    HTC Nexus 9
    Nu kanske det är någon som har införskaffat en Surface RT, och kan lämna ett första omdöme?

Sent from my Windows Phone 8X by HTC using Board Express

5. zlacker

zlacker Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    3

MINA ENHETER

6. goranwik

Mottagna gillanden:
    56
    Telefon:
    Xiaomi Mi9

MINA ENHETER

Telefon:
    Xiaomi Mi9
    Platta:
    HTC Nexus 9
    Är det någon som vet om det går att låna hem e-böcker från biblioteket till Windows RT?
    Jag har provat att ladda ner till min wp8, men får där ett besked att det inte finns något program i Store som kan öppna den nedladdade filen.

7. AlexE

AlexE Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    26

MINA ENHETER

Moonreader fixar. epub som jag antar att biblioteket använder.
    http://apps.microsoft.com/windows/en-us/app/metroreader/70d0ffa8-8748-4a2a-894f-b45457d2b496/

Last edited: 6 mars 2013
  8. goranwik

Mottagna gillanden:
    56
    Telefon:
    Xiaomi Mi9

MINA ENHETER

Telefon:
    Xiaomi Mi9
    Platta:
    HTC Nexus 9
  9. goranwik

Mottagna gillanden:
    56
    Telefon:
    Xiaomi Mi9

MINA ENHETER

Telefon:
    Xiaomi Mi9
    Platta:
    HTC Nexus 9
    Den fungerar ej att öppna bibliotekets fil med. Har kontaktat dem och fått besked att de ser över om de kan hitta en lösning för WP8

10. Connecting

Connecting Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    49

MINA ENHETER

Någon som kan reka en riktigt bra platta med full Win 8? Som jag förstått det så är Surface Pro i antågande och den är ju onekligen väldigt intressant. Vet någon när den finns tillgänglig i Sverige?

11. evilpenis

evilpenis Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    49
    Telefon:
    Pixel 9 Pro XL

MINA ENHETER

Telefon:
    Pixel 9 Pro XL
    ROM:
    Stock
    Hoppas att vi kommer att få se billiga kinda-plattor med Win8 snart, men det känns tyvärr inte speciellt troligt.

12. scolad

scolad Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    7

MINA ENHETER

Köpte en Surface RT när jag var i New York för några veckor sen och är riktigt nöjd. Köpte svenskt tgb och lade in svenska som språk när jag kom hem. Den största anledningen till att jag köpte den var för att office paketet följde med vilket är grymt då jag ska börja plugga till hösten. Att skriva på touch tangentbordet är en speciell känsla och fungerar kanske inte till att skriva långa uppsatser på men då finns ju det andra med fysiska tangenter.

Det var lite mek att få igång flash på de sportstreams jag använder men det löste sig mha xda.

Apputbudet är inte stort som alla vet men mitt behov finns där. Ex Netflix och amazon kindle.

Hade planer i början på en Surface pro men kom fram till att jag mestadels surfar och ska streama sport + office student ingick (tror det är student), då var inte de 500 dollarna extra värda att lägga på pron
    Har ni några frågor så kan jag alltid försöka svara på dem.

goranwik gillar detta.
  13. Gavin_Gadget

Gavin_Gadget Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    68
    Telefon:
    S8

MINA ENHETER

Telefon:
    S8
    Platta:
    Tab S2
    Finns det någon lösning för att se .mkv filer eller är det fortfarande konvertering som gäller? Tycker det borde finnas någon spelare som löser detta...

Hur fungerar den i övrigt att se på film på, är det några andra format som inte fungerar?

14. scolad

scolad Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    7

MINA ENHETER

Jag ser sällan film på plattan faktiskt. Och när jag gör det använder jag netflix. Netflix appen till RT är rätt buggig men duger för mig som inte är kräsen. Kan kolla idag eventuellt om jag får tid över när det gäller .mkv om du fortfarande undrar. Var ju ett tag sen du skrev :P

Gavin_Gadget gillar detta.
  15. Gavin_Gadget

Gavin_Gadget Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    68
    Telefon:
    S8

MINA ENHETER

Telefon:
    S8
    Platta:
    Tab S2
    Hej det vore toppen om du vill prova att spela upp mkv. Det ska finnas en spelare som heter mobile.HD video player som ska klara det. Men jag tycker det är lite oklart om den omformatera varje video samt hur snabbt det då går. Startar filmen/serien på en gång?

Tanken är att kunna ha den på resande fot för att smidigt kunna kolla på film m.m.

16. resorb

resorb Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    3

MINA ENHETER

Jag har precis köpt mig en Windows 8 platta (ej RT) http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1450587

Innan hade jag en iPad 2 och har aldrig testat en Android platta, så jag har inte mycket att jämföra med.

Men den största anledningen att jag valde en W8 med den fulla versionen är att jag just nu jobbar mycket på resande fot och vill ha något smidigare än min laptop att jobba med. Och med Samsungen fick jag med ett dockningsbart tangentbord som funkar klockrent.

Några minus finns det dock. I Windows Store är utbudet av appar riktigt uselt. Kollar man på te.x gratis spel finns det bara ca 100 st. Samma är det under alla kategorier tyvärr. Men då kan jag visserligen köra vanliga program i desktop vilket är nice.

Jämfört med iPad 2 är plattan slöare. Laggar lite, även när man bläddrar i Metro. Spel laggar också tyvärr lite. Inte alla, men de som kräver lite mer grafik. Atom processorn är inte den vassaste, men funkar. Man slipper kass batteritid och fläktar som i-modellerna har.
    Alla HD-filmer har dock funkat utan problem med VLC. Och man slipper konvertera och hålla på som med iPaden.

Batteritiden har jag inte hunnit kolla så mycket på, men rent spontant är den bra. Skulle tippa på att den håller nästan lika bra som en iPad.

Nu har jag inte vant mig med Windows 8 ännu, och stör mig på Metro en hel del. Men förhoppningsvis blir det bra det med :)

17. Lurdjur

Lurdjur Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

18. goranwik

Mottagna gillanden:
    56
    Telefon:
    Xiaomi Mi9

MINA ENHETER

Telefon:
    Xiaomi Mi9
    Platta:
    HTC Nexus 9
  19. goranwik

Mottagna gillanden:
    56
    Telefon:
    Xiaomi Mi9

MINA ENHETER

Telefon:
    Xiaomi Mi9
    Platta:
    HTC Nexus 9
    Är det någon som vet om det går att ladda ner Nokia Here serien till Ms Surface RT i den svenska butiken?
    Har i så fall tänkt använda den som navigator bl. a.

Skickat från min HTC Sensation XL with Beats Audio X315e via Tapatalk 2

20. goranwik

Mottagna gillanden:
    56
    Telefon:
    Xiaomi Mi9

MINA ENHETER

Telefon:
    Xiaomi Mi9
    Platta:
    HTC Nexus 9