Fråga: Windows-extern hdd till Mac

Diskussion i 'Windows, datortillbehör & komponenter' startad av Gurk2015, 27 dec 2022.

1. Gurk2015

Gurk2015 Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    2
    Hej,

Om jag har en extern hårddisk som är formaterad i Windows, och används med PC. Kommer jag kunna använda denna externa hdd med en Macbook?

Jag har alltid haft PC, och använder mina externa hdd för lagring av mina bilder. Funderar nu på att byta till en MacBook Pro. Men vill inte riskera att det blir problem med att komma åt alla mina bilder?
    Har väldigt många TB med bilder som jag fotograferat genom åren.

Men misstänker att det kan bli problem iom att de är formaterade med Windows filsystem.

2. tpalsson

tpalsson Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    918
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    iPhone 16 Pro / Pixel 2XL

MINA ENHETER

Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Info:
    Googles ekosystem
    Platta:
    iPad mini 6
    Du skriver inte vilket filsystem din disk är formaterad med. Windows kan formatera med ex FAT32, NTFS eller exFAT.. och ev något annat filsystem.
    exFAT stöds av båda operativen. NTFS tror jag MacOS kan läsa från, dock inte skriva.
    Det finns dock drivers för NTFS... kommer inte ihåg på rak arm vad de hette, men en Googling så hittar du nog dem. Tror de brukar kosta en liten slant, men det kan det ju kanske vara värt.

Varje filsystem har sina fördelar och nackdelar... exFAT stödjer ex inte Journaling, men det låter som inte du är i behov av det ;-)

3. Gurk2015

Mottagna gillanden:
    2
    En väldigt bra fråga... Trodde bara Windows formaterade i ett, men så enkelt var det då inte...:)
    Hur ser jag vilket filsystem disken är formaterad med?

Hur menar du med att det finns drivers för NTFS?

Så om jag tolkar dig rätt så är det "kört" om det är FAT32? Är det NTFS så kan det fungera, och om det är exFAT så är det helt lugnt?

Planen är att köpa en ny disk och säkerhetskopiera hela disken så jag har flera kopior. Då borde jag kunna formatera den nya fisken i exFAT och kopiera bilderna dit?

Är det några andra för eller nackdelar med med de olika filsystemen? Eller det är "sak samma"?

Och Windows 10 kan formatera i exFAT?

4. tpalsson

tpalsson Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    918
    Operatör:
    Fello
    Telefon:

MINA ENHETER

Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Info:
    Googles ekosystem
    Platta:
    iPad mini 6
    MacOS kan bara läsa NTFS diskar, men du kan skaffa 3e parts NTFS drivers för MacOS, vilket gör att du kan skriva till NTFS formaterad disk från din Mac också, brukar kosta en slant.

FAT32 kan nog båda Mac och Windows skriva och läsa till, MEN det filsystemet stöder bara diskar upp till 4Gb (gammalt filsystem) så det är knappast aktuellt för dig!

exFAT bör vara rätt - kör bara MacOS själv, så kan inte säga till 100%, men det bör gå.
    Se denna länk: How to format a hard drive for both Windows and Mac

Alternativet är att skaffa en NAS, vilket har eget filsystem som är oberoende av operativ - där används istället ett protokoll, SMB är vanligast - och stöds av både alla vanliga operativsystem.

5. Gurk2015

Mottagna gillanden:
    2
    Stort tack för hjälpen!!
    Nu är jag på banan :)

tpalsson gillar detta.