Windows mjukvara möjligt på android OS ?

Diskussion i 'Allmänt' startad av nicotin, 2 oktober 2011.

1. nicotin

nicotin Baby Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Tjena.

Måste fråga, jag har en mjukvara som jag änvänder ute hos kunder för att kunna avrapportera kundbesök.

Min fundering är om det går att tweeka Android så det är möjligt att köra windows mjukvara med tex emulator ?

Hade varit klockers om det hade funkat för då skulle jag slippa släpa på laptopen och bara ha en tablet som jag är ute efter.

Vet att det finns tablet med windows OS på med innan jag går den vägen ville jag höra mig för om det överhuvudtaget går att på ngt vänster installera windows mjukvara på android OS.

Programet är mycket litet med likafullt ett windows baserat sådant.

2. Cupcakes

Cupcakes Mobilberoende Staff Member

Mottagna gillanden:
    8.397
    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max
    I teorin är det möjligt, men i praktiken är det väldigt otroligt att det skulle fungera i dagsläget. Inom en snar framtid bör det dock komma någon sorts lösning, men än så länge är surfplattorna inte lika kraftfulla som datorerna. Men som sagt, det borde komma ganska snart!

nicotin gillar detta.
  3. PatrikS

PatrikS Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    65

MINA ENHETER

Vad gör ditt program?

Är det så litet så kanske du istället ska överväga en webbtjänst du kan göra samma sak från direkt istället?
    Låter oerhört knöligt med att köra en .exe-fil i en androidtelefon.

4. Reconnnn

Reconnnn Professional Droid Hedersmedlem

Mottagna gillanden:
    263

MINA ENHETER

Att köra ett windows program på android är verkligen inte påväg. Det har inte ens kommit till Linux eller OSX på ett bra sätt det finns dessutom en hel del andra problem som vanliga operativsystem inte har. Så som att alla Android telefoner kör ARM baserade processorer vilket inte stöds i windows (Kommer ändras i Windows 8).

5. capture

capture Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Skulle kunna köra remote desktop?

6. urbanlarsson

urbanlarsson Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    78

MINA ENHETER

Den bästa lösningen är nog att köra remote desktop som capture säger. Om du inte kan ha en maskin igång hemma så kan du alltid köra med en Windows-instans i Amazon's EC2 moln som kostar 0.12USD / timme (ca 85öre) och du betalar bara för tiden du använder det. Bör inte kosta många kronor att använda den till tidsrapportering varje månad, sen kan du ju göra annat med den också när du ändå har den :)

7. Blomsternisse

Blomsternisse Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    9

MINA ENHETER

Det finns ju RDP-lösningar (Remote Desktop) till Android. Testa på en sådan.

Till Reconnnn: Det går visst att köra en hel del win32-applikationer i OSX och Linux med hjälp av Wine. Dock så är det ingen emulering utan en tredjepartsimplementation av win32. Så det fungerar inte på andra CPU:er än x86.