Windows phone VS Android

Diskussion i 'Allmänt' startad av JasonV, 24 jul 2012.

1. JasonV

JasonV Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    7
    Operatör:
    Comviq, Hallon
    Telefon:
    Google Pixel 9 Pro

MINA ENHETER

Operatör:
    Comviq, Hallon
    Telefon:
    Google Pixel 9 Pro
    Telefon 2:
    Samsung 24 Ultra
    Platta:
    Samsung Galaxy Tab S10
    Hur underlägset är windows phone gentimot android? Hur stor del av apparna på windows är kostnadsfria? Är lite nyfiken :)

2. Albin-132

Albin-132 Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    47
    Telefon:
    LG G6

MINA ENHETER

Telefon:
    LG G6
    ROM:
    HavocOS
    Inte riktigt svar på din fråga, men som jag har fattat det är appar på WP7 generellt av bättre kvalitet. Tror dessutom att det finns räty många gratisappar :-D Sen exakt jämfört med Android vet jag tyvärr inte :-(

3. ainvd

ainvd Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    5
    Telefon:
    Samsung S23FE

MINA ENHETER

Telefon:
    Samsung S23FE
    Jag hade en WP telefon men till slut bytte jag som HOX eftersom många saker som jag ville göra inte gick med WP (som tex mobilbanken bank id, vissa spel som jag ville spela mot vänner etc) men som OS rent användarmässigt är det min favorit hittills.. så fort det kommer lite mer stöd byter jag tillbaka

Som svar om appar så hade jag en hel del och typ alla vart? grattis förutom en som jag köpte..

Skickat från min HTC One X via Tapatalk 2

4. dannejanne

dannejanne Testpilot: Huawei P40 Medlem

Mottagna gillanden:
    9 251
    Telefon:
    24 Ultra, 14 Ultra

MINA ENHETER

Telefon:
    24 Ultra, 14 Ultra
    Det är både underlägset och överlägset beroende på vad man talar om.

Glid in på marketplace och spana runt lite vetja...

5. JasonV

Mottagna gillanden:
    7
    Operatör:
    Comviq, Hallon
    Telefon:
    Google Pixel 9 Pro

MINA ENHETER

Operatör:
    Comviq, Hallon
    Telefon:
    Google Pixel 9 Pro
    Telefon 2:
    Samsung 24 Ultra
    Platta:
    Samsung Galaxy Tab S10
    Kan du utveckla det där? vad är det överlägset på?

6. dannejanne

Mottagna gillanden:
    9 251
    Telefon:
    24 Ultra, 14 Ultra

MINA ENHETER

Telefon:
    24 Ultra, 14 Ultra
    Mycket är ju subjektivt, vad som är underlägset eller överlägset.

Den mest generella grejen som för mig är överlägsen är användarvänligheten och hur hela systemet är uppbyggt. OS'et är enhetligt och snyggt då alla appar görs med metro temat i tanke så även om man installerar en massa appar så förblir telefonen väldigt enhetlig.

Appar har vanligtvis mycket färre inställningar, men samtidigt håller många appar högre kvalité framförallt designmässigt. Appar kraschar inte heller och har sig titt som tätt. Stabilt OS. Samt responsen i OS'et. Hur saker följer fingret etc...

7. Dirk Diggler

Dirk Diggler Android Medlem

Mottagna gillanden:
    523

MINA ENHETER

På enkelhet, smidighet, utseende och starkt bidragande till allmänt problemfri vardag.

Vill du ha en telefon som alltid fungerar, och då menar jag verkligen alltid, är den helt överlägsen Android. Samma sak om du inte använder så mycket märkliga appar utan är ute efter en social telefon som håller bra kontakt med Facebook, Twitter eller liknande. Allt är djupt integrerat i telefonen. Jag har inte någon Facebook eller Twitter-app installerad då OS:et har det i sig självt.

Batteritiden är också överlägsen. Det ingår iofs i "allmänt problemfri vardag".

8. JasonV

Mottagna gillanden:
    7
    Operatör:
    Comviq, Hallon
    Telefon:
    Google Pixel 9 Pro

MINA ENHETER

Operatör:
    Comviq, Hallon
    Telefon:
    Google Pixel 9 Pro
    Telefon 2:
    Samsung 24 Ultra
    Platta:
    Samsung Galaxy Tab S10
    Funkar windows phones bra till spel?

9. limpandahlbom

limpandahlbom Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    6

MINA ENHETER

Kör en lumia 900 i jobbet nu och när man använder hela Windows miljön i arbetet den oslagbar, men skulle inte välja bort Android helt :)

Skickat från min Galaxy Nexus via Tapatalk 2

10. dannejanne

Mottagna gillanden:
    9 251
    Telefon:
    24 Ultra, 14 Ultra

MINA ENHETER

Telefon:
    24 Ultra, 14 Ultra
    Det finns bra spel. Inte lika mycket som till Android men WP har Xbox Live spel som släpps ca. 1 i veckan i alla fall. Men ja det funkar bra spelar en del på min telefon.

Kommer dock bli grymt bra med spelande när WP8 kommer. Då telefonerna kommer dela kärna med PC så directX kommer finnas i telefonerna. Då kan man i stort sett porta PC spel till telefonen ganska enkelt och det öppnar upp en hel del möjligheter för utvecklare.

11. holck

holck Android Apprentice Medlem

Mottagna gillanden:
    513
    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Pixel 6 Pro

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Pixel 6 Pro
    ROM:
    Telefon 2:
    Galaxy Watch 4 LTE
    ROM:
    Min senaste telefonlista utav lite värre modeller:

1) Galaxy Nexus
    2) Nexus S
    3) Nexus One
    4) SE x10i
    5) HTC Hero

Av dessa 5 har alla 5 -alltid- fungerat och givit mig en problemfri vardag.
    De klarar runt ett dygn för min syssla. Good enough.

Så, jag anser att mycket i det du sade (no offence) kommer ur stjärten.

Däremot finns de som pillar sönder sin telefon och där kommer problemen.
    Det är lätt att pilla sönder en Android om man är lite energisk.

Annars - nej, jag kan tyvärr inte hålla med om vad du säger.

Edit:
    Vi har utvecklare här på bygget och därför har vi rätt mycket telefoner för olika tester..
    iPhonen är problem för utvecklare eftersom det alltid måste specialanpassas..

Även om de inte kör betamjukvaror eller ej så är faktiskt de som gnäller MEST av alla här
    de som kör WP7 (Nokia) och de som gnäller minst är iPhoneanvändarna.

Vissa Androider kör CM etc här och därav en del gnäll som kommer.

// Problemfri

Last edited: 26 jul 2012
  12. dannejanne

Mottagna gillanden:
    9 251
    Telefon:
    24 Ultra, 14 Ultra

MINA ENHETER

Telefon:
    24 Ultra, 14 Ultra
    Nu hoppade du ju in på utvecklar fronten. Säger väl inte så mycket om "vardagslivet".

Sorterar man telefoner på Amazon.com efter "nöjdhet över sin telefon" så är 8 utan 10 telefoner just WP telefoner. WP användare är väldigt nöjda över sina telefoner enligt undersökningar och slår både Android och iOS på den fronten. Som WP användare förstår jag varför det ser ut så. Sen har jag läst mycket om att utvecklare trivs att utveckla för just WP så det där är nog ganska varierande.

Men att dra in utvecklare i det här för att argumentera missnöje känns lite "off".

13. holck

holck Android Apprentice Medlem

Mottagna gillanden:
    513
    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Pixel 6 Pro

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Pixel 6 Pro
    ROM:
    Telefon 2:
    Galaxy Watch 4 LTE
    ROM:
    Jag påpekade ju att både utvecklare med betamjukvaror och utan använde den.

Mycket handlar om ens preferenser. Den är säkert bra men passar långt ifrån alla.

// A

14. dannejanne

Mottagna gillanden:
    9 251
    Telefon:
    24 Ultra, 14 Ultra

MINA ENHETER

Telefon:
    24 Ultra, 14 Ultra
    Jo i slutändan är det ju just så. Android passar långt ifrån alla också för den delen även många som kör det redan. Kan bli lite tröttsamt att agera teknisk support här på jobbet ibland.

edit: för att inte tala om flickvännen! Shit vad skönt när hennes kontrakt går ut snart för hennes Desire. Hon verkligen avskyr den telefonen och jag med nu pga alla hennes frågor hit och dit...

15. Dirk Diggler

Mottagna gillanden:
    523

MINA ENHETER

Det är helt upp till var och en vad man vill tycka och skriva och för att bolla bollen åter till eder tycker jag nog att ditt snack var rent rövprat ;)

Närå, skämt åsido, alla får ha sina egna åsikter. En sak jag märkt efter jag bytt är däremot att man inte alls blir lika provocerad av olika saker. Jag får aldrig en vilja att argumentera mot någon som tycker mindre bra, eller illa, om WP. Den nöjdheten OS:et i min hand ger mig är oslagbar. Det är något som jag med många andra känner. Av de jag känner som bytt till WP har ingen varit så nöjd någonsin. Då kommer de ifrån både Android och/eller iPhone.

Jag behöver inte bry mig om att widgets skall vara likadana. Jag behöver inte störa mig på microlagg. Jag behöver inte ha crashande appar härs och tvärs. Det bara funkar. I alla lägen. Något som inte mina Android-telefoner gav mig ger denna mig fullständigt :)

EDIT: Ajuste, telefoner jag haft erfarenheter av är bland andra:
    SGS2
    Motorola Atrix
    Xperia Ray
    Xperia X8
    iPhone 4

16. Dirk Diggler

Mottagna gillanden:
    523

MINA ENHETER

Haha, just den känner jag också av! När jag hade min Android pillade man ju en del med launchers och annat och nu när jag slutat får hon ta reda på allt själv. Det gör hon inte. Jag får fortfarande sitta och pilla med hennes jävla SGS2:a. Kul att jag inte är ensam :)

17. dannejanne

Mottagna gillanden:
    9 251
    Telefon:
    24 Ultra, 14 Ultra

MINA ENHETER

Telefon:
    24 Ultra, 14 Ultra
    Jo. Inte är det kul heller när det bara gäller problem som uppstår så ibland får man ju tänka till en del själv för att lösa problemet. Ska bli så jädrans skönt när hon får sig sin WP för det är det hon vill ha. Igår började det dessutom dyka upp reklam i hennes notificationbar helt plötsligt. WTF liksom...

Har dessutom fått samma uppfattning som dig om de som byter. Alla jag känner som bytt till WP (kommer också från både Android och iPhone) stoltserar också mycket och gärna i t.ex. facebook feeden hur jävla nöjda de är. Det är något som verkar ganska genomgående för de flesta WP ägare. Det bara är något magiskt. Svårt att sätta fingret på.

Jag som du har även blivit "öppnare" så att säga. Då man sitter på två olika system och ser bådas fördelar respektive nackdelar så börjar man mer och mer skita i om folk skriver direkt felaktigheter eller dylikt om WP. Man orkar inte bry sig helt enkelt för man vet hur nöjd man själv är.

Men WP är ju inte för alla. Inte för den inbitne Androidaren. Men jag skulle vilja påstå att de allra flesta som är nöjda eller kör iPhone skulle lika gärna kunna ha en WP i sin hand och vara lika/mer nöjd.

Dirk Diggler gillar detta.
  18. matokt

matokt Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    26

MINA ENHETER

Hade SGS2 tidigare, nu tillfälligt en Lumia 800.

Tycker om vissa saker och vissa inte. Men jag känner just nu att jag vill tillbaka till android iaf.

Tycker om hur allt är enhetligt och hur dom sammansvetsat en massa saker som kontaktlistan(med facebook, twitter och nåt mer i en o samma)

En sak jag inte gillar är ju startsidan med tilesen,tråkigt och tycker det går långsamt om man har många appar, även ifall man kan söka efter sin app.

Snabbinställningar hittar jag inte utan jag måste till inställningarna för att stänga av wifi.

Sen så när jag får någon notis i något chatprogram eller nåt så får man liksom leta sig fram i tilesen för att se vilken det är.

Jag kanske helt enkelt blivit bortskämd av android notifieringsbar men jag saknar den sjukt mycket just nu :(

19. dannejanne

Mottagna gillanden:
    9 251
    Telefon:
    24 Ultra, 14 Ultra

MINA ENHETER

Telefon:
    24 Ultra, 14 Ultra
    Personligen har jag inte saknat notifieringsbar men jag trodde verkligen jag skulle göra det. Det kommer ju bli en hel del bättre när vi får nya startskärmen. Då kan man ha många flera tiles med notifikationer synligt på en och samma gång. 24 stycken som mest typ men då utan text så klart men man ser ju vart det hänt nåt lättare om man har mycket såna appar. Går också fortare att trycka på bokstäverna i applistan och navigera så än att söka tycker jag.

Sent from my Lumia 800 using the crappy Board Express

20. Dirk Diggler

Mottagna gillanden:
    523

MINA ENHETER

Notifikationsfält är det enda jag faktiskt saknar... Det är för mig inget större bekymmer men jag hade gärna sett det i WP8.