Fråga: Windows platta?

Diskussion i 'Windows, datortillbehör & komponenter' startad av kupster, 25 jul 2025 kl 15:28.

1. kupster

kupster Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    437

MINA ENHETER

Har idag en enklare laptop med Windows, en platta med Android och en mobil.
    Kommer på mig många gånger att jag tvingas byta från platta till dator när jag ska göra vissa grejer.
    Finns det några Windows plattor som funkar bra och kan ersätta en Android?
    Min senaste erfarenhet från det är att jag fick prova en Windows RT platta som skulle vara extra anpassad för touch men då var jag inte så imponerad.
    Jag surfar, ser nån serie typ på min platta. Men uppskattar den större skärmen mot mobil

2. bernard

bernard Droidmin Moderator

Mottagna gillanden:
    47 325
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 9 Pro+iPhone 13 mini

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 9 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Jag har nyligen skaffat en Surface Pro 11: https://www.amazon.se/Microsoft-Surface-Pro-OLED-pekskärm-Snapdragon®/dp/B0DQTWQDQW/ref=sr_1_1?crid=2KW0VLQ1T3A6Y&dib=eyJ2IjoiMSJ9.RdR7jIhdyk-lIf-8aoUUnzgFVgcwLUo4yuw9RMquc1QwCaHQDTrC-oialdv9MKmRqIruf08hgJzrI-9y9SVaN47EMP0rBQkie0xnrNre1b6123GNy8EyO2sYyCgiPRvGEI9rH6CCC61CHS_8iU9eHhiQpS_9e8L5OAcLsjGWNOzBD-__H8VbcDAAswn8UdnX9-yFmX30oP68sl5g6YfBFlK71sSHVysGOnf6Sa3VMDVQTGKp0NHDBnX301WXdMvDyQfDBLEbDUkVW5QBB_OAeEXq6Lu7VDcI9DQvzl538cs.f0niEFo5dNfuVci9LMM8wT3DTs6jfR-zDLLsOm2twsc&dib_tag=se&keywords=surface+pro+11&qid=1753450692&sprefix=Surface+pro,aps,80&sr=8-1

Den är rätt trevlig på så vis att batteritiden är riktigt fin och 3:2-formatet funkar bra till både film och produktivitet.

Touch i Windows är fortfarande rätt uselt, men det går att leva med. Mitt största problem som jag inte riktigt hittat en bra lösning på är en rätt simpel grej, men det är att köra videos 2-in-1, dvs ha ett flytande fönster ovanpå annat.

Det finns ingen dedikerad YT-app för Windows, så enda sättet jag hittat att göra det på är att installera den här pluggen för Chrome: https://chromewebstore.google.com/detail/picture-in-picture-extens/hkgfoiooedgoejojocmhlaklaeopbecg

Men den fungerar verkligen sådär, går inte att jämföra med hur smidigt det är på Android eller iPad OS i jämförelse.

En annan störig sak är att det virtuella tangentbordet kan hoppa fram lite hur som helst beroende på vad man kör för app. Om jag tex kör Discord och byter mellan olika kanaler, så hoppar det virtuella tangentbordet fram så fort jag byter kanal, trots att jag kanske inte vill skriva något utan bara läsa i kanalen.

På Android/ipad OS hoppar liksom tangentbordet endast fram om du trycker i rutan för att skriva, men så funkar det inte riktigt på Windows. Allt som oftast hoppar det fram i tex chatappar och dylikt med, om man bara vill lässa ett meddelande. Det går så klart att ställa in att det endast skall komma fram om man trycker på ikonen för tangentbordet, men även det är lite störigt.

kupster gillar detta.