WIPE i ext4 blir ingen riktig wipe?

Discussion in 'Hero' started by joejjeman, May 31, 2010.

1. joejjeman

joejjeman Teen Droid Medlem

Operatör:
    Telia
    Telefon:
    HTC U11 128gb

MINA ENHETER

Operatör:
    Telia
    Telefon:
    HTC U11 128gb
    ROM:
    Orginal
    Sen jag upgraderade från ext3 till ext4 blir aldrig telefonen riktigt wipad... vid byte av ROM ligger program kvar i telen vid uppstarta av den nya rommen även om jag wipat allt... dock verkar dessa kvarvarande program helt instabila och ge FC... nu partitionerar jag om o byter till ext3 om ingen vet nån bra lösning eller är jag korkad ;)

2. Lucke

Lucke Teen Droid Medlem

MINA ENHETER

jag kör ext3 så gott som hela tiden eftersom det inte verkar finnas nån 2.1 rom som stöder ext4, men är skillnaden så stor egentligen? Vad jag har fattat är det mesta att ext4 inte blir lika fragmenterad som ext3, men om man som jag hela tiden testar nya rommar så wipar man ju lite hela tiden vilket gör att ext partitionen aldrig hinner bli riktigt fragmenterad

3. vastis

vastis Teen Droid Medlem

Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Pixel 10 Pro

MINA ENHETER

Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Pixel 10 Pro
    Telefon 3:
    Pixel Watch 4
    Platta:
    Galaxy Tab S8 Ultra
    Elelinux_Legendary_v1.5 gör.
    Jag brukar partionera om SD-kortet också, inte bara wipa.
    Ext4 sägs som sagt vara snabbare och stabilare då filer väldigt sällan fragmenteras tack vare "fördröjd allokering", så stöder romen 4, så tycker jag att man ska köra det.

4. Lucke

Lucke Teen Droid Medlem

MINA ENHETER

Jo jag gjorde som du förut och partionerade mitt kort varje ominstall, men jag tröttnade på att göra en backup på drygt 2GB filer varje gång jag skulle testa en ny rom så jag stannade på ext3 då denna stöds av alla jag testat. Jag fick även för mig att all denna formatering och partionering slet på kortet och gjorde det segare, varför har jag ingen aning om men kändes lite som att jag skadade det varje gång jag partitionerade det igen :P