"Wireguard" vs "OpenVPN"

Diskussion i 'Applikationer' startad av N6290, 14 mar 2021.

  1. N6290

    N6290 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 sept 2012
    Inlägg:
    3 391
    Mottagna gillanden:
    1 740

    MINA ENHETER

    Jag använder idag OpenVPN-appen för att ansluta till min VPN-tjänst. "Integrity VPN" är min VPN-tjänst, vilket är den som drivs i nära samarbete mellan Bahnhof och 5 juli-stiftelsen. Såg att de numera erbjuder Wireguard-appen som alternativ till OpenVPN, eller rättare sagt att de rent av verkar långsamt gå över till Wireguard som lösning, då det bara verkade vara den som nämns på webbsidan nu.

    Vad finns det för fördelar och nackdelar med bägge apparna, någon som testat bägge? Är det värt att byta, något som sticker ut med endera appen när det gäller säkerhet, kryptering, funktioner m.m.? Är ju lite besvär att sätta upp en ny app, fixa med konfigurationsfiler m.m., jag är redan van vid OpenVPN dessutom, så byter helst app endast om det finns tillräckligt goda skäl för att göra det. Sen får man väl se om de i framtiden tvingar över sina användare till den nya appen, men än så länge funkar bägge.
    Jag använder VPN på Android och Chromebook. Chromebook har ju tillgång till Play Store så även på Chromebook-datorn använder jag OpenVPN:s Android-app. Så ett krav är ju att även Wireguard funkar på min dator, vilket jag antar borde vara utan problem. De flesta appar i Play Store är ju inte begränsade till en viss typ av enheter.

    Tips/förslag?

    Wireguard är väl ganska ny som tjänst läste jag för ett tag sedan, om jag minns rätt. Är den tillräckligt stabil och testad numera? Hörde att den var "snabbare" och bättre rent prestandamässigt, då de tagit bort massa onödig och förlegad kod, men samtidigt är ju OpenVPN en beprövad lösning som funnits i många år. Har utomstående gått igenom Wireguards kod, "pen test" eller vad det kallas, för att säkerställa att deras produkt inte är ett hafsverk? Bygger någon av produkterna på öppen källkod? Har OpenVPN genomgått pen test, finns det jämförelser/resultat att kolla på?
     
  2. N6290

    N6290 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 sept 2012
    Inlägg:
    3 391
    Mottagna gillanden:
    1 740

    MINA ENHETER

    Slänger in denna länk:
    WireGuard

    På wikipedia låter det ju som att Wireguard är väldigt bra och överlägsen konkurrenterna, källa är främst Ars Technica. En källa som borde vara opartisk i frågan, men vem vet, de kanske har skäl (ekonomiska eller andra skäl) att hylla Wireguard? Det jag inte gillar är att fler oberoende källor till påståendena verkar saknas, känns lite som en partsinlaga i wikipedia-artikeln.
    Även om Wireguard idag anses vara säker, så hindrar ju inte det att man framöver kan upptäcka någon stor bugg, bakdörr eller något misstag i koden, som kan leda till avlyssnad data. Kan man helt utesluta att sådant finns? Tänker att OpenVPN ändå har funnits så länge, att sådana misstag borde ha upptäckts nu. Tänker jag fel?
     
  3. EricG

    EricG Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 apr 2013
    Inlägg:
    936
    Mottagna gillanden:
    494
    Telefon:
    Samsung Galaxy S21 Ultra

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Samsung Galaxy S21 Ultra
    Platta:
    Nexus 9
    Jag provade wireguard och fick aldrig uppkoppling till "hela" nätverket. Dessutom sänkte Windowsklienten hela min dator [emoji14]
    Nej, jag fixk tyvärr gå tillbaka till openvpn.
     
  4. N6290

    N6290 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 sept 2012
    Inlägg:
    3 391
    Mottagna gillanden:
    1 740

    MINA ENHETER

    Har du också Integrity VPN (Bahnhofs tjänst)?
     
  5. fryguy

    fryguy Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 feb 2010
    Inlägg:
    1 229
    Mottagna gillanden:
    797
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Pixel 6

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Pixel 6
    Platta:
    Xiaomi Mi Pad 4
    Wireguard är nog rätt överlägset skulle jag säga. Bättre hastighet, bättre kod, kör trådat (som jag förstått)
     
  6. EricG

    EricG Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 apr 2013
    Inlägg:
    936
    Mottagna gillanden:
    494
    Telefon:
    Samsung Galaxy S21 Ultra

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Samsung Galaxy S21 Ultra
    Platta:
    Nexus 9
    Jupp. Det funkade har jag för mig, I alla fall på telefonen, men min "pivpn" strulade... Openvpn "bara fungerar" [emoji14] Väntar tills det blir bättre utvecklat för det sägs ju att prestandan ska vara mycket bättre än openvpn.
     
  7. fryguy

    fryguy Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 feb 2010
    Inlägg:
    1 229
    Mottagna gillanden:
    797
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Pixel 6

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Pixel 6
    Platta:
    Xiaomi Mi Pad 4
    Du kan lägga till saker under Allowed IPs.
     
  8. EricG

    EricG Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 apr 2013
    Inlägg:
    936
    Mottagna gillanden:
    494
    Telefon:
    Samsung Galaxy S21 Ultra

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Samsung Galaxy S21 Ultra
    Platta:
    Nexus 9
    Ok! Största problemet var hur som helst att den drog massa processor på laptopen med windows 10. Flera tiotal procent :o Minns inte om det till och med var uppe mot max...
     
  9. fryguy

    fryguy Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 feb 2010
    Inlägg:
    1 229
    Mottagna gillanden:
    797
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Pixel 6

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Pixel 6
    Platta:
    Xiaomi Mi Pad 4
    Okej det har jag inte märkt själv, men Windowsklienten är nog fortfarande under utveckling, så kanske redan kan ha blivit bättre sen du testade?
     
    EricG gillar detta.
  10. schrödinger

    schrödinger Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 apr 2020
    Inlägg:
    1 050
    Mottagna gillanden:
    1 345
    Operatör:
    Universal, Tele2

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Universal, Tele2
    Wireguard är helt klart överlägset. Med Openvpn får jag max 100 Mbps p.g.a. enkeltrådad process och tyngre kryptering. Med Wireguard får jag alltid full gigabit.

    Både Openvpn och Wireguard är open source. Openvpn är dock rätt bloated och innehåller massvis med legacy-kod, vilket är dåligt för både prestandan och säkerheten.

    Jag kör uteslutande Linux, och där fungerar Wireguard ypperligt. Har dock också hört att Windows-klienten är lite sådär.
     
    Last edited: 14 mar 2021
    EricG gillar detta.
  11. EricG

    EricG Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 apr 2013
    Inlägg:
    936
    Mottagna gillanden:
    494
    Telefon:
    Samsung Galaxy S21 Ultra

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Samsung Galaxy S21 Ultra
    Platta:
    Nexus 9
    Det var ett tag sedan jag testade nu... Höstas någon gång..?
     
  12. N6290

    N6290 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 sept 2012
    Inlägg:
    3 391
    Mottagna gillanden:
    1 740

    MINA ENHETER

    Vet du om Android-klienten är bra eller dålig?
    Om det fortfarande är en buggig windows-klient så låter det som att användarna blir lite betatestare omedvetet... Då väntar jag hellre. Om de först nu senaste tiden fixat barnsjukdomar så anser jag att produkten kanske inte är helt mogen, då ser jag inget behov av att vara först på pucken utan kan avvakta lite till innan jag byter. Rätt eller fel?
     
    EricG gillar detta.
  13. schrödinger

    schrödinger Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 apr 2020
    Inlägg:
    1 050
    Mottagna gillanden:
    1 345
    Operatör:
    Universal, Tele2

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Universal, Tele2
    Android-klienten fungerar bra i mitt tycke.

    Och du kan väl pröva Windows-klienten? I värsta fall är det ju inte värre än att avinstallera den.