Fråga: WLED - Led strip - Någon med erfarenhet?!

Diskussion i 'Smartprylar och det smarta hemmet' startad av kingofmate01, 15 dec 2022.

Taggar:
  1. kingofmate01

kingofmate01 Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    353
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Samsung galaxy pro 6 Xcover

MINA ENHETER

Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Samsung galaxy pro 6 Xcover
    Hej!

Kom över ett klipp igår på tuben när det kommer till WLED.

Har inte grottat så mycket i det men verkar som ett enkelt och skojigt projekt, har lite billiga LED strips hemma.

Så är det någon här som har koll på vad man behöver för att få allt att funka (kan självklart googla mig fram)

2. chrkad

chrkad Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    28
    Operatör:
    Tre,Tele2
    Telefon:
    Google Pixel 7 Pro (Hazel)

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre,Tele2
    Telefon:
    Telefon 2:
    iPhone 13 Pro Max
    Platta:
    Apple iPad Pro (12.9) + Pencil
    Övrigt:
    Fossil Sport,Google Home,Nest Hub,Chomecast Ultra/Audio
    Först måste du se till att den LED-strip du har är kompatibel med WLED, alltså att de är individuellt adresserbara LED:s. Adresserbara LED:s brukar inte vara direkt billiga. Kjell tar t.ex 250:- för 1M slinga.

(A fast and feature-rich implementation of an ESP8266/ESP32 webserver to control NeoPixel (WS2812B, WS2811, SK6812) LEDs or also SPI based chipsets like the WS2801 and APA102)

bernard gillar detta.
  3. pacc

pacc Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    410
    Att koppla in några leds på en ESP8266/ESP32 är enkelt, brukar ofta funka utan spänningsomvandling då den första leden buffrar signalen vidare i kedjan.

Flasha, koppla gå in på ett webui...

Det kluriga tycker jag är strömförsörjning, du får själv räkna ut hur många av din led man kan driva på usb 5v med xA - men börja smått och se vad du kan fixa.

bernard gillar detta.
  4. chrkad

chrkad Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    28
    Operatör:
    Tre,Tele2
    Telefon:

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre,Tele2
    Telefon:
    Telefon 2:
    iPhone 13 Pro Max
    Platta:
    Övrigt:
    Ja, det blir klurigt om man försöker driva sina LED:s genom att driva MCU:n från en modul/dev-kortet USB-anslutning.

Räkna med att 1st WS2812B kan dra uppemot 60mA, och de flesta regulatorer på modulerna kan oftast bara klara några hundra mA. Medans LED-strips kan dra uppemåt flera ampere.

LED-strips behöver en separat strömkälla, annars riskerar man att elda upp sin mikrokontroller/regulator.

Last edited: 16 dec 2022
    jogge gillar detta.
  5. pacc

pacc Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    410
    Fast tar du ut +5V även om det är på mcu kortet så går det väl ändå troligtvis direkt från usb till led - mcu och data in på 3.3V

Men även om du litar på kretskortet så kommer du snabbt upp över 1A med 5V (max)

Det funkar för roliga projekt och effekter men kanske inte för att belysa ett helt rum.

WLED har väl som standard kontroll på effekten och kan begränsa vad som är möjligt,
    i.e dimmat varmvitt som mysbelysning eller musikstyrda effekter behöver inte dra ut max mA

Ps. Kanske finns det bra exempel på lösningar, funderade själv på strömförsörjning med 12v+ och flera små regulatorer runt slingan.

jogge gillar detta.
  6. chrkad

chrkad Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    28
    Operatör:
    Tre,Tele2
    Telefon:

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre,Tele2
    Telefon:
    Telefon 2:
    iPhone 13 Pro Max
    Platta:
    Övrigt:
    Tänkte att de fall man använder en "devboard" (typ UM TinyS2/FeatherS2, NodeMCU med flera):
    esp32-devkitc-v4-front_41j9-gf_grobo.jpg

Ifall du har strömförsörjningen genom USB och sen ansluter LEDs till dess 5V eller 3V3 pins, så kommer du förr eller senare bränna regulator, eller andra komponenter, eftersom de inte är gjorda för att leverera så mycket ström. Visst, ett par stycke kan du säkert driva riskfritt, om du inte använder max brightness och vitt.

Om du läser databladet för de flesta MCU:s kommer du se att de inte är gjorda för att leverera mycket ström, de flesta GPIO klarar under 100mA t.ex. Nu är ju det inget problem för WS2812 t.ex eftersom det bara är datatrafik man ska koppla in till MCU. Och jag har inte sett någon devboard som har voltage regulator som fixar > ~800mA.

Ström för att driva LED-strips behöver du koppla på separerad strömkälla, och inte ta genom mikrokontroller/någon av dess pins.

signal-2022-12-16-075228.jpeg

Litet projekt jag lödde ihop på morgonen, DC-adapter som levererar ström genom LM7805, och NeoPixel strip ansluten till 5V rail, och Nanon får sin spänning på VIN, även om det är lite i underkant, men litar inte på klonernas v-regs.

jogge gillar detta.