X10 eller Desire som jobbmobil?

Diskussion i 'Xperia X10 (2010)' startad av Qurt60, 20 apr 2010.

1. Qurt60

Qurt60 Baby Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Jag har nu känt på Androidalternativen och landat i att det nog blir en Desire eller en X10. Till saken ska sägas att jag är helt utan erfarenhet av pekskärmsbobiler, knappt ens hållt i en iPhone tex.
    Tänkte be om lite synpunkter från er mer vana pekskärmsanvändare, även om de "extrema" kraven många av er här på forumet har på en mobil nte nödvändigtvis har någon betydelse för mig.

Efter att ha känt på dem ser jag + och - för de båd mobilerna som följer (finns säkert mer men som jag missat). Jag använder min mobil till att i första hand ha som telefon. Sedan ska det vara ett effektivt arbetsredskap när det gäller kalender och mejl. Att enkelt kunna hitta information på nätet, lyssna på musik / radio, kanske titta på Rapport i SVT Play. Kamera är trevligt att ha men är i båda mobilerna för dåliga för att ersätta min systemkamera som kamera. Spelen kommer jag antagligen att avinstallera rubbet direkt om det är möjligt. Dvs totalt ointressant om den är bra på spel eller inte. Prisskillnad är mindre avgörande.

X10
    + Svenskt tangentbord som standard
    + Verkar ha ett trevligt menysystem
    + Stor skärm som kan vara bra om man tittar på webb-TV
    - saknar fm-radio (finns doch i headsetet och så finns ju webbradio)
    - Storleken. Känns stor och lite otymplig för att vara en mobil man lätt vill ta med sig överallt och i fickor mm.
    - Lite kantig och inte så bekväm vid enhandsanvändande
    ? Lätt att synka med outlook i laptopen (kalender, mejl)?
    +? Bra musiklyssningsmaskin
    +/- Tryckkänslig skärm. "Funkar med hanskar på" men kan vara svårare att få att hänga med.
    - Saknar styrplattan som Desire har och som jag tycker verkar vara perfekt om man ledsnar på att dra runt med finget på skärmen. Känns mer rejälare med knappar och liknande.
    + Min fru har just köpt en X10 och det är alltid bra att köra på samma maskin så att man kan tipsa varandra

Desire
    + Lagom format med sköna former som gör att den känns skön att använda vid enhandsanvändande
    + styrplattan som jag föll för direkt när jag hittade den
    + Har fm-radio (fast nere i tunnelbanan måste man ändå köra med webbradio)
    - Saknar svenskt tangentbord som standard (ska visst gå lätt att ladda ner en app)
    - Verkar ha lite krångligare menystystem än X10.
    - Lite mindre skärm än X10, men har det någon större betydelse?
    ? Lätt att synka med outlook i laptopen (kalender, mejl)?

Några synpunkter?

2. AndreasE

AndreasE Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    6

MINA ENHETER

Tycker att du verkar ha ganska bra koll. Jag stog och valde mellan samma och landade på x10 till slut. Anledningen var större skärm, medföljande headsetet och att jag personligen tycker X10:an är ganska mycket snyggare.
    I min kompis Legend följde det inte med något minneskort alls och vad jag läst ska det vara 4 gb i Desire så då kändes X10 helt rätt eftersom jag ändå hade behövt lägga ut några hundra kr till på desireköpet för att komma upp i samma nivå.

Hur som helst tror jag du blir väldigt nöjd med vilken du än köper, båda uppfyller nog dina krav rätt så bra.

3. Groppe

Groppe Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    203
    Telefon:
    LG G4

MINA ENHETER

Telefon:
    LG G4
    Telefon 2:
    Galaxy S4; Galaxy Nexus; Xperia X10
    Telefon 3:
    Ericsson P990; Nokia 6820
    Info:
    Ericcson R380
    Ericcson GA628
    Platta:
    Samsung Galaxy Tab S 10.5
    Platta 2:
    Sony Tablet Z3 Compact
    Jag använder min X10 oftast med en hand, skriver även kortare sms med tummen med X10:an i enhandsgrepp.

X10:ans kantiga design gör att den ser mycker större ut än den är, rundade hörn ger en synvilla av att vara mycket mindre. La X10:an bredvid en iphone och den senare kändes mycket mindre, men kollade man närmare är X10:an bara nån enstaka millimeter högre. Kantigheten och den större skärmen (mindre sorgkanter) gjorde att X10 såg mycket större ut. Men det här var iphone, jag har ingen koll på måtten för Desire, påängen är att X10 ser större ut än vad den är och tack vare den rundade baksidan känns X10 mindre än den är och ligger bra i handen även när jag kriver sms med enhandgrepp, och då har jag relativt små händer.

4" istället för 3,7", undrar hur stor skillnad man märker. Vid en direkt jämförelse antar jag att AMOLEDens svärta är mycket mer påtaglig. Men jag tycker X10:ans skärm känns väldigt trevlig, fina färger och den syns bra även i direkt solljus.

Jag vände och vred på alla fakta och jämförde Desire med X10 precis som du gör, det mesta mellan de två tar ut varandra och det som tillslut fällde avgörandet för min del var designen på kameran, därför tog jag en X0.

4. fristil

fristil Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    45

MINA ENHETER

e inne på samma sak. E sugen att byta upp mig från min Hero.

HTC (Desire)
    - Inte mycket, men är rädd att det blir samma som med Hero, de släpper så många telefoner att uppgraderingar inte kommer

+ Exchange app finns i sense, kanske inte den bästa men den fungerar bra
    + Android 2.1
    + Billigare än X10

X10
    - Skärmens kännslighet
    - Exchange app verkar inte finnas (finns säkert i market, men jag har inte hittat något)
    - Android 1.6 (man vill ha det senaste)
    - Dyrare än Desire

+ Större skärm
    ?/+ SE har inte släppt så många Android, så de kanske sköter om denna och kommer med uppdateringar
    + Saker som följer med vid köp (BT headset)

hmm, ja jobbigt läge

Förslag? eller ska man hålla ut ett tag till, det kommer ju säkert något nytt intressant snart

//Micke

5. Evil_E

Evil_E Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    22

MINA ENHETER

Till X10 följer det med Moxier som utan problem synkar mot Exchange. Kör det själv som jobbmobil och jag är mycket nöjd med att SE beslutade sig för att inkludera Moxier då Android 1.6 inte har bra stöd för Exchange, detta märks med att man i Moxier får en egen kalender, mailbox, todo och contacts. Personligen tycker jag det är bra så att jag kan köra min gmail separat :D

6. Slakhane

Slakhane Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1

MINA ENHETER

Håller med, jag var lite skeptisk till Moxier först, men det är grymt bra. Snabbt, synkar alltid, funkar bra med kontakterna etc. Nu kör vi pushmail på jobbet, det kanske är skillnad om synkar via kabel, men för mig funkar x10:an till 100% som jobbmobil. Enda minuset är lite låg samtalsvolym, men jag har lite dålig hörsel så för en normal anv är det nog inga problem alls.
    9.5/10 i betyg som jobbmobil