Ja, ett surfabonnemang skall man absolut ha. Med 15:-/MB som det annars kostar, så tjänar man snabt igen de pengarna även om man laddar ner väldigt lite.
Om du planerar köpa tele+surf och pratar mycket, jämför också samtalstaxa till andra mobiloperatörer, sms kostnad + öppningsavgift och stirra dig inte enbart blind på surfdelen (det är ju hela paketet som skall vara billigare, inte endast surfdelen).
Vad beträffar surfdelen, så började jag själv i den billigaste änden och tog just Tele2 för 200MB med 2 Mbps i hastighet för 30:-/månaden eftersom jag inte visste hur mycket jag egentligen behövde. Det där är utan bindning, så det är lätt att uppgradera till 1GB med 6 Mbps i hastighet för 69:-/månad vid behov.
Till dags dato har jag inte kommit över 160 MB/månad varför detta abonnemang har visat sig vara perfekt för mig. Streamar man mycket video och musik (t.ex. spotify) kan jag dock tänka mig att 200MB/månad kanske är lite lite.
Betänk också att det inte är ovanligt att folk som betalar för 6 Mbps sällan kommer över 2 Mbps och då kan det ju vara lite onödigt att betala för något man inte får.
Last edited: 14 augusti 2010