X10, med vilket abb?

Diskussion i 'Xperia X10 (2010)' startad av Division, 14 augusti 2010.

1. Division

Division Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    13

MINA ENHETER

Hej!

Jag är ny har och har tänkt köpa en ny telefon. (Eller snarare måste då jag blöt la min förra)
    Har kollat runt här lite nu och det blir nog en X10.

Vad ska man ha för abonnemang?
    För om man ha en sån här telefon så antar jag att man ska ha surf?
    Kollat på Tele 2 och Telia. Tele 2 har ju sitt 200mb surf paket. Räcker det eller ska man ta nästa steg?
    Kommer nog bli normalt användande. Dator har jag hemma så surfa gör jag väl i bilen eller på någon rast i skolan eller så.

Sen en efter fråga... Finns det några "måste ha appar"

Sista frågan. Vad gör X10 bättre än billigare telefonen med Android?

Kollade runt men hittade inte det jag sökte. Flytta gärna om den ligger fel:)
    Tacksam för svar.
    //Markus

2. Papazian

Papazian Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    27

MINA ENHETER

Ojoj, det var många frågor :) Först och främst, välkommen till X10-skaran och swedroid! :)

1. Abonnemang har jag inte så många tips. Har själv 3, men är tveksam till om de är billigast. Hur mkt ringer du för normalt? Kanske bättre att köpa utan abonnemang?

2. Ett surfpaket är nog ett måste. Storleken beror väl lite på vad du vill göra. Streaming så som Youtube o Spotify drar såklart en del. Har du tillgång till WiFi ofta? Påverkar ju också. Jag har ett tak på 5gb och brukar ligga mellan 2-3gb. Men jag surfar med den ganska mkt. Jag har hört många som klarar sig långt under 1gb också. Finns appar som du kan ha koll på din förbrukning med.

3. Det finns många "måsta-ha"-appar :) men det är nog olika från person till person.
    Mina tips är jonasl's tangentbord (https://swedroid.se/forum/showthread.php?t=5600), Handcent SMS, Gesture Search, Spotify, StopWatch, Wapedia... osv :)

4. Vilken telefon tänker du på? Mina anledningar till att det blev X10an var framför allt kameran, den stora fina skärmen, och definitivt designen.

3. Division

Mottagna gillanden:
    13

MINA ENHETER

Tack för det svaret, Då ska vi se då.

Kolla runt lite till om som på beställning hittade jag ett som ser bra ut.
    halebop hallå med surf +
    Men jag är inte riktigt med ändå. Om jag tar följande i rulle menyerna
    abonnemang: halebop hallå med surf +
    bindningstid: 24 månader
    Månadsavgift (telefon): 0kr/mån

Då kostar telefonen 3816kr. Och abonnemanget 59kr/mån året ut sen 149kr/mån. Kan jag då använda vilken mobil jag vill? eller är den låst till X10:a? för jag har en tendens att bara ha telefonerna 1år.
    Hoppas ni förstår.

angående nr.4 så har jag läst att många är negativa med olika saker. tex. Kameran, timescpae, mediascape osv.

4. Cherokee

Cherokee Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    106

MINA ENHETER

Du gör väl som du vill med telefonen om ett år ;) Du betalar ju ändå för den i slutändan.

5. Division

Mottagna gillanden:
    13

MINA ENHETER

Alltså om jag (mot all förmodan skulle tröttna eller att den skulle gå sönder) Kan jag byta telefon då bara utan att punga ut en massa pengar för att "köpa loss" telefonen. Som jag förstått det så funkar det så att jag kan använda vilken mobil som helst till det abonnemanget då.

6. Buzz

Buzz Android Apprentice Medlem

Mottagna gillanden:
    2.228

MINA ENHETER

Abonnemangen är väl aldrig låsta till en viss telefon. Däremot tvärtom så brukar telefoner köpta med abonnemang vara låsta till den operatören.

7. Division

Mottagna gillanden:
    13

MINA ENHETER

Jaha, okej. Tack för det :)

Då ska vi se om jag inom en snar framtid är X10 ägare då...

8. kirkx10

kirkx10 Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1.228
    Telefon:
    Motorola G100

MINA ENHETER

Telefon:
    Motorola G100
    Telefon 2:
    Sony Xperia XZ1 Compact
    Angående nr 4 så tycker jag nog det finns klagomål om alla telefoner och det är ju ofta verkar ju gräset grönare på andra sidan.

Men en anledning till att den är värd det höga priset är skärmen. Den är riktigt högupplöst och ljusstark. Sen får man ju med ett bluetooth headset när man köper den också.

9. Ziboez

Ziboez Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    9

MINA ENHETER

Tycker du ska fundera lite extra på vilken telefon du vill ha, vill du ha en telefon med uppdateringar mer ofta så ska du nog inte välja en Xperia. Men vill du utnyttja SE:s "som jag tycker" grymma mediascape,timescape. Så gör det! Kameran är ett + också!

10. twintin

twintin Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    59

MINA ENHETER

Ja, ett surfabonnemang skall man absolut ha. Med 15:-/MB som det annars kostar, så tjänar man snabt igen de pengarna även om man laddar ner väldigt lite.

Om du planerar köpa tele+surf och pratar mycket, jämför också samtalstaxa till andra mobiloperatörer, sms kostnad + öppningsavgift och stirra dig inte enbart blind på surfdelen (det är ju hela paketet som skall vara billigare, inte endast surfdelen).

Vad beträffar surfdelen, så började jag själv i den billigaste änden och tog just Tele2 för 200MB med 2 Mbps i hastighet för 30:-/månaden eftersom jag inte visste hur mycket jag egentligen behövde. Det där är utan bindning, så det är lätt att uppgradera till 1GB med 6 Mbps i hastighet för 69:-/månad vid behov.

Till dags dato har jag inte kommit över 160 MB/månad varför detta abonnemang har visat sig vara perfekt för mig. Streamar man mycket video och musik (t.ex. spotify) kan jag dock tänka mig att 200MB/månad kanske är lite lite.

Betänk också att det inte är ovanligt att folk som betalar för 6 Mbps sällan kommer över 2 Mbps och då kan det ju vara lite onödigt att betala för något man inte får.

Last edited: 14 augusti 2010
  11. tureture

tureture Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1
    Telefon:
    Sony Z5 Premium

MINA ENHETER

Telefon:
    Sony Z5 Premium
    Du gör ett klokt val :)

Och kameran i X10 är kanonbra! Att en del klagar beror mest på handhavandefel! Pröva själv vilka inställningar som passar dig när du köpt den? För en del fungerar bildstabilisatorn, för andra inte alls! Mina bilder blir bäst utan den funktionen påslagen. Jag använder heller inte ansiktsigenkänning!