x10 mini bugg

Diskussion i 'X10 Mini/Mini Pro' startad av Smeroth, 21 jul 2010.

1. Smeroth

Smeroth Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Hejsan!
    Köpte x10 mini idag, och har lekt lite med den med appar osv.
    Hur som helst, så har den nu börjat bugga sig rejält, detta började hända efter att den installerat en uppdatering via PC companion.
    Anyway, vad som händer är att den börjar spamklicka i meddelarikonen högst upp till vänster, och när den gör det kan jag inte trycka någon annan stans på skärmen, förutom nånstans på den högra halvan av skärmen, då aktiverar den ikonen högst upp till höger ...
    Jag har ingen aning om varför detta händer, ända sättet att bli av med det är att trycka på lås/stäng av knappen så den blir svart, sen trycka på en knapp och låsa upp den, rita in min grafiska kod (?) och då är allt normalt igen, i en stund.
    Det kan vara den nya uppdateringen, det är troligtvis mjukvaran eftersom att det funkar igen efter att man låst, och låst upp mobilen igen.

Någon som vet hur jag resetar till fabriksformat, eller någon som vet annars vad detta kan bero på?
    Det är verkligen störande ...

Om jag inte får det att funka igen, förresten, kan jag då gå tillbaka till Elgiganten och begära en ny, jag har kvitto och allt men tackade nej till 6 månaders-garanti? Ifall man säger att den vart så direkt från första starten typ ...

Tack på förhand //Andreas

2. Coldsnap

Coldsnap Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1

MINA ENHETER

Låter ju suspekt, jag hade nog gått tillbaks med den. Låter skumt att de inte skulle lämna nån garanti, men du har väl alltid reklamationsrätt iaf.

3. Smeroth

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Jag körde reparations-funktionen via PC companion.
    Nu funkar det, än så länge.
    Krånglar det igen så får jag ta det lite lungt med alla appar jag fyller den med, eller gå tillbaka med den.

Nej, nu har den börjat igen ... inga appar installerade heller.
    Vet någon hur jag får den till fabriksformat? Kan prova igen utan att uppdatera den ...

Piss jag mår

Last edited: 21 jul 2010
  4. twintin

twintin Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    59

MINA ENHETER

Kan ju prova en reset genom att hålla in Power knappen samtidigt med mittenknappen i ca 5 sek.

Funkar inte det kan du testa Inställningar|SD-kort och telefonlgr|Återställ standardinst.

5. Smeroth

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Jag installerade For 1.6 och kör med det som startsida nu, inget problem hittils lol ... krashar det igen ska jag prova detta, tack!

6. Rokare

Rokare Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    9

MINA ENHETER

Det är svårt för dig att tacka nej till en garanti då den ställs ut av tillverkare. Antingen har du tackat nej till en försäkring, vilket i detta fallet inte borde påverka ditt ärende överhuvudtaget, eller så har ännu en försäljare på Elgiganten briljerat med sina juridiska kunskaper från den där "JÖKEN" som han/hon läste för att få CSN 1998..

GMY

7. Smeroth

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Menade försäkring :P så kan kan alltså hämta ut en ny nu ? Jag har återställt hela telefon osv men samma problem

8. Stranders

Stranders Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    3

MINA ENHETER

Ja, en sån där försäkring brukar vara om man tappar telefonen så den går sönder och dylikt. Oftast samma som täcks av hemförsäkringen, fast med lägre självrisk.

9. Smeroth

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Okej, jag har återställt telefonen helt igen och ska prova en dag utan att installera uppdateringar, appar etc.
    Funkar det nu, får jag väl forska lite bland apparna jag hade installerat.

10. botze

botze Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    82

MINA ENHETER

Alltså det är för mig alldeles uppenbart att du har ett hårdvarufel i telefonen, SJÄLVKLART ska du gå tillbaka med den, om den är nyare än en vecka behöver butiken inte ens skicka in den utan kan göra en s.k. DOA (har glömt vad det står för just nu), annars får de väl skicka in den. Gå tillbaks ögonaböj!

11. Smeroth

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Okej, ska försöka ha mage nog till att göra det : >
    Har den typen av föräldrar som kommer vara på och pika en därför att den mobil jag så gärna ville ha buggar

12. dragontrumpetare

dragontrumpetare Android Apprentice Medlem

Mottagna gillanden:
    332
    Telefon:
    SONY Xperia 10

MINA ENHETER

Telefon:
    SONY Xperia 10
    ROM:
    Original Stock ROM
    Doa är en förkortning av "Dead on arrival" men tror inte det är ett krav. Men för att få en DOA måste den göras inom 7 dagar (vissa har 14).

13. Smeroth

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Jag ska försöka reklamera den så fort som möjligt.
    Tråkigt att detta ska hända, troligtvis kommer jag inte få reklamera den, eller så kommer dom försöka slingra sig.
    Någon som vet något riktigt bra jag kan köra upp i nyllet på Elgiganten ifall dom inte vill ta emot min vara? Den är ju i nyskick, inga repor eller nånting liksom, bara den här buggen.

Förresten, jag har ju uppdaterat telefonen, återställt den osv osv, kan detta påverka garantin?
    För det bevisar ju (?) att det inte är ett mjukvarufel.

14. Aez

Aez Baby Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Har själv lämnat in min mini pro en gång redan och fick ut en ny tack vare DOA-regeln. Sony Ericsson kör med 7 dagars DOA och då verkar det mesta gå under detta. Själv hade jag en designmiss på min lur, mjukvara och hårdvara fungerade klockrent men det gick på DOAn ändå och jag fick ut en ny.

Hur som helst. Om nu 7 dagar har gått så har du fortfarande 1 års garanti (har jag för mig) samt alltid 3års reklamationsrätt enligt lag. Skillnaden kommer att bli att du inte får ut en ny mobil direkt utan blir tvungen att skicka in telefonen för att få den felsökt. Beroende på vad de hittar för fel och om de inte kan reparera det så kan du möjligen få ut en ny, men det lär ta minst 1-2 veckor innan svar kommer.

Så länge du uppdaterat mjukvaran med de tjänster som erbjuds av Google alt. Sony Ericsson och följt gällande instruktioner så ska inte detta vara något som påverkar garantin.

Dock har jag dåliga erfarenheter av (f)el-giganten så vad som helst kan ju fortfarande hända.

Last edited: 21 jul 2010
  15. Smeroth

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Jag köpte telefonen igår, tackar :)
    Jag ska försöka mörka att jag uppdaterat den då :P
    Kan ju säga det ifall du säger att det kanske funkar efter en uppdatering, eller liknande.

Förresten ... nu har jag inte haft mobilen till annat än smsa på länge, och det buggar inget.
    Kanske är det så att buggen bara uppstår när jag använder mobilen "för mycket".
    Igår lekte jag med den hela tiden, med appar osv ...

16. KingLouie

KingLouie Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    64
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S6

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S6
    Telefon 2:
    iPhone 5s
    Platta:
    iPad mini
    Övrigt:
    Chromecast
    Haha...Felgiganten...passande namn!:teeth:

17. Buzz

Buzz Android Apprentice Medlem

Mottagna gillanden:
    2 219

MINA ENHETER

Here we go again:
    *Garanti* är helt frivilligt för säljaren/tillverkaren att ge till konsumenten. Villkoren kan vara ungefär vad som helst och gälla ungefär vilken tid som helst. För att se om eventuellt garanti gäller måste man alltså ta reda på exakt villkoren för den, och de villkoren kan man bara få från säljaren. Det är alltså bra att se till att man får avtalet som visar på de villkoren redan vid köpet och spara det så länge garantin gäller.

Däremot finns reklamationsrätt enligt konsumentköplagen som gäller i 3 år för fel som fanns på varan vid köpet. De första 6 månaderna är det säljaren som ska visa att felet inte fanns från början för att slippa hantera ärendet. Efter 6 månader är det köparen som kan behöva visa att felet fanns från början. Läs mer på http://www.konsumentverket.se/sv/Lag-ratt/Din-ratt-som-konsument/Fel-pa-varan/ där det också finns länkar till lagtexten.

18. Richi

Richi Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    15

MINA ENHETER

Sony Ericsson lämnar 2 års garanti på sina telefoner som det står skrivit i häftet Viktig Information som följer med i lådan när ni köpte telefonen.

19. Smeroth

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Idag var jag vid Elgiganten, han berättade för mig att DOA-garantin inte gäller telefoner.
    Konstigt, men hur som helst, så efter lite tjat så fixade han en mobil åt mig ändå.

Allt flyter på, ty alla!

20. Rokare

Rokare Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    9

MINA ENHETER

Ohhh I rest my case..

:cool: